אבץ לנשירת שיער – מדוע מחסור באבץ גורם לנו לאבד שיער?

כנראה שזה יהיה בזבוז של הזמן שלכם והכסף שלכם, ושתשימו את עצמכם בסיכון אם לא תעשו מחקר אמיתי קודם. כאשר נושר לכם השיער, אין לכם זמן לנסות את כל התוספים שיכולים להיות אפקטיבים. אני מבין היטב, שבכל שעת שחולפת, אתם מרגישים כאילו אתם מאבדים עוד ועוד שיער. 

בכל שבוע שעובר, אתם אפילו מתחילים לדאוג שאתם מתקרבים לנקודה שאתם חייבים לגלח את השיער. אתם צריכים לדעת שהמוצר עליו אתם מוציאים את הכסף שלכם יהיה שווה את זה.

אלו הם תוספי האבץ הטובים ביותר בשוק כיום, שאמנם לא יעצרו נשירת השיער, אלא אם אתם סובלים ממחסור חמור באבץ, אבל יתנו לכם בכל מקרה מגוון תועלות אחרות:

הבחירה שלנו
תמורה מעולה למחיר

מדריך לבחירת תוסף אבץ

תוספי אבץ הם זולים, קלים למציאה וההשפעה שלהם על מערכת החיסון והעור ידועה ומוכרת. אך האם אבץ יכול למנוע נשירת שיער? שימוש באבץ בשביל נשירת שיער זו לא בהכרח טקטיקה טובה כשבוחנים את הספרות המדעית והמחקרים בתחום.

לצערנו, אין שום דבר מובטח, אך עשיית מחקר קטן על המוצרים המפורסמים ביותר בשוק יכול לחסוך לכם הרבה לחץ בסופו של דבר. אנו נספר לכם בהמשך את כל הפרטים החשובים, אך אם אין לך זמן לקרוא את הכל, אלו הם הדברים שחשוב לדעת על אבץ ונשירת שיער:

מה זה אבץ?

אבץ הוא מינרל חיוני הקשור בתהליכים ביולוגיים בגוף. זהו מינרל שהגוף צריך אך הוא אינו יכול לאחסן. אבץ נמצא במאכלים רבים באופן טבעי, ובמאכלים רבים מוסיפים אותו כרכיב חיוני. תוספי תזונה רבים מכילים אבץ. 

כמנירל חיוני, לאבץ תפקיד חשוב בפעולת מערכת החיסון (השומרת עליכם בריאים), בריפוי פצעים, בחלוקת וגדילת תאים, בבניית חלבונים, ביצירת DNA ואפילו בשיפור חוש הריח וחוש הטעם. רוב האנשים צורכים אבץ ממקורות אוכל מן החי, כמו פירות ים, בשר אדום ועוף. אחרים צורכים אבץ בשעועית, אגוזים, מוצרי חלב ומאכלים אשר הוסיפו להם אבץ.

אבץ אמנם קיים בדגני בוקר, קטניות ופירות וירקות, אך קיים בהם גם נוגד חימצון פיטטי אשר יכול להתחבר למולקולות האבץ ובכך למנוע מהגוף לספוג אותו כראוי. בגלל נוגדי החימצון הפיטטי במאכלים האלו, כמו האבץ שהם מכילים פחותה באופן אותו אנו יכולים לעכל מאשר מאכלים שמקורם בחי. למרות זאת, יש חשיבות רבה להכללת מאכלים אלו בדיאטה שלכם כמקור לאבץ, וכמובן גם תועלות תזונתיות נוספות.

כדורי אבץ

מחסור באבץ: סימנים וסימפטומים

מחסור באבץ [1] הוא בעיה גדולה וידועה בעולם. למעשה, על פי המידע מארגון הבריאות העולמי (WHO) כ – 31% מהאוכלוסייה העולמית סובלת ברמה כלשהי ממחסור באבץ. על אף שמחסור באבץ הרבה פחות נפוץ במדינות כמו ארצות הברית מאשר במדינות מתפתחות, זהו עדיין מקור לדאגה.

אנשים בקבוצות מסוימות, כולל צמחוניים, נשים בהריון או מניקות, בעלי אנמיה חרמשית, אלכוהוליסטים ואנשים עם מחלות מעיים או מצבים בריאותיים אחרים המונעים ספיגת נוטריינטים טובה של הגוף, הם בעלי סיכון למחסור באבץ. נשירת שיער יכול להיות סימן של מחסור באבץ, אם כי סימפטומים אחרים של מחסור באבץ צריכים להיות מאומתים על ידי הרופאים שלך על מנת להיקרא מחסור באבץ. 

הדברים שאנו יודעים על המחסור באבץ מגיעים בעיקר ממחקר שנעשה באנשים עם ליקוי גנטי הנקרא ״אקרודרמטיטיס אנטרופתיקה״.
אנשים עם הליקוי הזה סובלים ממחסור גדול באבץ ולפני שמדענים גילו על הגורמים לכך, אנשים בעלי הליקוי הזה היו מתים. 

זה מאוד נדיר שמחסור באבץ בדיאטה רגילה יוביל למחסור חמור באבץ. מה שיותר אפשרי שיקרה הוא מחסור בינוני או שולי באבץ, עם השפעות פחות דרמטיות (אך עדיין רציניות).

סימפטומים של מחסור בינוני או שולי באבץ כוללים:

סימפטומים של מחסור חמור באבץ כוללים:

את רמות האבץ בגוף ניתן לראות בבדיקת דם פשוטה. אם אתם חושבים שיש לכם מחסור באבץ, חשוב לדבר עם הרופא שלכם בהקדם.

תופעות לוואי של אבץ

על אף שתוספי אבץ הם בטיחותיים לשימוש במנה רגילה, אבץ יכול לגרום לתופעות לוואי אם נוטלים אותו בעודף. השפעות שליליות של הרעלת אבץ (הנגרמת בגלל נטילת יתר של אבץ) כוללות הקאות, בחילה, איבוד תאבון שלשול, כאבי בטן וכאבי ראש.

נטילת יתר של אבץ נקשרת גם לירידה בחוזק המערכת החיסונית, רמות נמוכות של כולסטרול טוב (HDL), שינויים בחילוף החומרים של ברזל ורמות נמוכות של נחושת.  בימינו, הכמות המומלצת של אבץ ליום היא 11 מיליגרם לגברים, ו – 8 מיליגרם לנשים.

גברים ונשים מגיל 19 והלאה, הרמה המקסימלית היומית צריכה להיות 40 מיליגרם ליום.כמו תוספי מזון רבים, אבץ יכול להשפיע על תרופות מסוימות כמו אנטיביוטיקה, תרופות לבעיות שתן ופניצילאמין לדלקת פרקים.

על מנת להימנע מהפרעות לעבודה התרופות האלו, חשוב להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שמתחילים ליטול תוספי אבץ.

אבץ לנשירת שיער

מערכת היחסים בין אבץ לנשירת שיער היא מסובכת. בעוד שמחקרים מסוימים הראו שלאבץ תפקיד מרכזי בעצירת נשירת שיער, הראיות על כך שאבץ הוא אפקטיבי כתוסף עבור נשירת שיער אינן חד משמעיות. יש מומחים הסבורים כי אבץ יכול לפעול כמעכב רדוקטאז 5 אלפא [1], חומר החוסם את האנזים מלהפוך טסטוסטרון להורמון דיהידרוטסטוסטרון (DHT).

למעשה, מחקר על אבץ גופרי שפורסם במגזין הבריטי לדרמטולוגיה בשנות ה – 80 המאוחרות, מתאר את האבץ כמינרל חיוני בעל השפעה חזקה בעיכוב פעילות האנזים רדוקטאז 5 אלפא.

דיהידרוטסטוסטרון הוא הורמון אנדרוגני שיכול להתחבר לקולטנים בקרקפת ולגרום לזקיקי שורש השיערה לקטון. זהו ההורמון העיקרי האחראי על אלופציה אצל גברים ונשים, וגם בנשירת שיער אצל נשים. 

תרופות למניעת נשירת שיער, כמו פינסטריד, פועלות בעיכוב רדוקטאז 5 אלפא והקטנת רמות הדיהידרוטסטוסטרון. לצערנו, יש מעט מאוד מחקרים על השפעות של אבץ על רמות דיהידרוטסטוסטרון, והפוטנציאל אשר יכול להיות טמון בו לטיפול באלופציה.  מחקרים מסוימים בדקו את ההשפעה של אבץ על נשירת שיער, אך רובם התמקדו באלופציה מולדת. 

במחקר אחד שפורסם במגזין העולמי לטריכולוגיה, החוקרים מצאו שאישה הסובלת מנשירת שיער ומקבלת טיפול לתת פעילות של בלוטת התריס חוותה שיפור בסימטופמים, הכוללים צמיחת שיער, לאחר שנטלה תוסף אבץ.

מחקר שפורסם במגזין לדרמטולוגיה מצא שרמות אבץ נוטות להיות נמוכות יותר אצל אנשים עם אלופציה מולדת ותלוגן אפלוביום – שתי בעיות נפוצות הגורמות לנשירת שיער. מספר מחקרים הראו שתוספי אבץ יכולים לעודד צמיחת שיער אצל אנשים עם אלופציה מולדת. 

מחקר קטן אשר פורסם במגזין לדרמטולוגיה מצא השפעה חיובית של אבץ על אנשים עם אלופציה מולדת והציע כי ״ייתכן ואבץ יהפוך בעתיד לטיפול משלים לאנשים עם אלופציה מולדת״, והוסיפו כי שיעור ההיישנות שלו נמוך. 

חוקרים מצאו גם כי רמות נמוכות של אבץ ונחושת יכולות להשפיע על נשירת שיער וגם על אלופציה. למרות הממצאים הללו, לא נעשו מחקרים המראים שיפור בצמיחת השיער אצל גברים מקריחים שהשתמשו באבץ.

בעולם המדעי, זהו נטל כבד להוכיח. בעוד אבץ יכול להישמע כפיתרון מבטיח, עדיין אין מספיק ראיות מדעיות כדי להכריז על אבץ בתור הפיתרון לאלופציה, או כאלטרנטיבה לתרופות אחרות כמו פינסטריד או מינוקסידיל.

יתרונות האבץ לגברים

בעוד שאין הרבה מחקרים על השפעת אבץ על נשירת שיער, אנו כן יודעים שלאבץ תועלות אחרות לגוף.

רמות בריאות של אבץ בגוף עוזרות ל:

אמנם תוסף אבץ נמכרים לרוב תחת הכותרת של מגבירי טסטוסטרון, מחקרים הנעשו על השפעתו של אבץ על טסטוסטרון אינם מראים השפעה רבה. אצל נשים בהריון, מנה אופטימלית של אבץ היא חיונית מאוד עבור גדילה והתפתחות בריאה של העובר.

כמה אבץ עלי לקחת ביום?

עבור גברים, הכמות היומית המומלצת היא 11 מיליגרם, ועבור נשים הכמות היומית המומלצת היא 8 מיליגרם. רוב החלבון מהחי עשיר באבץ, כלומר, לא תהיה לכם בעיה להגיע לכמות המומלצת היומית אם אתם אוכלים מנה בגודל ממוצע של עוף, דג או בשר אדום ביום.

אם אובחנת כבעל מחסור באבץ, ייתכן והרופא שלך ימליץ לך על תוסף אבץ. הכמות היומית המקסימלית של אבץ ליום היא 40 מיליגרם עבור גברים ונשים מעל גיל 19. אם אתם נוטלים יותר מהכמויות האלו לאורך זמן, ייתכן וותחילו לראות תופעות לוואי.

כמו תמיד, חשוב להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שמחליטים ליטול תוסף אבץ, או כל תוסף אחר.

בקבוק עם כדורי אבץ

טיפולים אחרים למניעת נשירת שיער

על אף שלמחקרים תוצאות שאין חד משמעיות לגבי השפעתו של אבץ על כתוסף למניעת נשירה, ישנם טיפולים אחרים המבוססים על ממצאים מדעיים שייתכן ותרצו לשקול אם אתם סובלים מנשירת שיער.

בימינו, הטיפול האפקטיבי ביותר לאלפוציה הוא תרופות כמו פינסטריד ומינוקסידיל:

המדריך שלנו למה עליכם לקחת עבור נשירת שיער יתן עוד מידע רב על התרופות ומוצרי הטיפוח לאלופציה.

השורה התחתונה לגבי אבץ ונשירת שיער

למרות שתוספי אבץ יכול לעזור בטיפול בנשירת שיער אם יש לכם מחסור באבץ, אין שום ממצאים מדעיים המראים כי אבץ יכול להאט או לעצור נשירת שיער. במקום זאת, תוכלו לקבל תוצאות טובות אם תשתמשו בטיפולים עליהם יש ממצאים מדעיים הנוגעים לנשירת שיער כמו מינוקסידיל ופינסטריד.

אם אתם שוקלים ליטול אבץ, מומלץ לדבר עם הרופא שלכם קודם על מנת להבין מהי הכמות היומית המומלצת עבורכם. אם אתם נוטלים תרופות מרשם, ודאו בעזרת הרופא שלכם שזה לא עלול להתנגש בפעולות של תרופות המרשם שלכם.

יותם פרל
יותם פרל
יותם הוא מאמן כושר מנוסה ויועץ תזונה. התשוקה שלו לתחום הביאה אותו לשתף את המידע עם העולם באמצעות בלוג זה. ההמלצות שלו ותכניות האימונים כבר עזרו לאלפי אנשים להשיג את הגוף שהם תמיד רצו ובאופן כללי להפוך לבריאים וחזקים יותר.
עשוי לעניין אותך..