אשווגנדה מומלצת: מדריך לבחירת התוסף [2022]

8 מוצרים נבדקו
7 שעות מחקר
62 ביקורות שנבחנו
ללא פרסומות

מאז נחשפו במערב לצמח הפלאי הזה שמשמש בסיס לפתרון מגוון בעיות ברפואה ההודית, אימצו אותו חובבי התזונה הטבעית והבריאה בהתלהבות. אין זה פלא כי מדובר בצמח בעל סגולות מרפא רבות.

יחד עם זאת, כדאי לשים לב ממי ומה קונים. שוק תוספי התזונה רווי בזיופים ומוצרים שלא עוברים בקרת איכות מספקת בעת ייצורם ואחסנתם. כי לצערי, הפיקוח על תהליכים אלו בחו"ל לא באמת מתקיים בצורה הדוקה. על כן, אני מציעה לכם מוצר של נוטרי די המכיל ריכוז גבוה במיוחד של חומר פעיל, מה שהופך אותו לאפקטיבי במיוחד. 

 
הבחירה שלנו
מיצוי אשווגנדה

מה כדאי לבדוק לפני שרוכשים אשווגנדה?

אשווגנדה היא עשב לא רעיל, אשר מקבל הרבה תשומת לב לאחרונה בגלל הסגולות הרפואיות שלו, ביניהן הפחתת לחץ וחרדה. העשב הזה הוא חלק חשוב מאוד בתורת האירווידה, תורת הרפואה המסורתית ההודית, והוא משמש לטיפול במגוון רחב של בעיות כמו נדודי שינה ושגרון.

״השפעותיו על הגוף הן בהפחתת לחץ, מה שמוריד את רמות הקורטיזול בגוף. רמות קורטיזול נמוכות בגוף משמעותן שליטה טובה יותר ברמת הסוכר בדם.״ כך טוענים רופאים מסוימים. שימו לב, ההשפעה היא לא על תשוקה למתוק בשונה מתוסף הגימנמה. 

יחד עם זאת, נעשו מעט מאוד מחקרים מדעיים על אשווגנדה, ואלו שכן נעשו כללו מעט מאוד משתתפים. לכן, יש חשיבות לעשות מחקרים נוספים על אשווגנדה על מנת לאמת את כל היתרונות הבריאותיים המיוחסים לה, במיוחד לטווח הרחוק.

מה זה אשווגנדה?

אשווגנדה שייכת למחלקת הצמחים הנקראת אדפטוגנים, הידועים בסגולותיהם הרפואיות, כאשר שמים אותם בתה, או לוקחים אותם כאבקה, כטיפות או כתוסף, בצורתם הלא מעובדת.

אשווגנדה ידועה גם בשם ג׳ינסנג הודי, דובדבן חורף, או בשמה המדעי Withania somnifera. אשווגנדה היא עשב ששורשיו ופירותיו משמשים על ידי רבים בשל סגולותיהם הרפואיות.

יתרונות בריאותיים של אשווגנדה

מחקרים על אשווגנדה ממשיכים להתפתח ככל שמדענים מגלים עוד ועוד סגולות של אשווגנדה המסוגלות לרפא מחלות שונות.

לפניכם מספר יתרונות בריאותיים של אשווגנדה אשר הוכחו מדעית:

מקלה על לחץ וחרדה
אשווגנדה ידועה בעיקר בגלל יכולותיה להקל על לחץ וחרדה. מספר מחקרים הסיקו שלאשווגנדה יש את היכולת להוריד את כמויות הלחץ והחרדה.

מחקר אחד ספציפי הראה שאשווגנדה יכול לעזור גם לאיכות השינה [1]. אנשים אשר נטלו אשווגנדה העידו על שינה טובה ועמוקה יותר מאשר אלו שנטלו את הפלצבו.

מורידה את רמת הסוכר בדם
מחקרים קטנים מצאו כי אשווגנדה עוזרת להורדת רמת הגלוקוז והטריגליצרידים (השומן הנפוץ ביותר בדם). מחקר אחד אף קשר את יכולת הורת רמת הסוכר בדם של אשווגנדה לתרופות הרושמים לאנשים עם סוכרת מסוג 2.

מגדילה את השרירים וחוזק הגוף
מחקרים ממשכיים ללמוד על יעילות האשווגנדה בשיפור חוזק הגוף וגודל השרירים. מחקר אחד הראה שהמשתתפים אשר נטלו אשווגנדה הרגישו חזקים יותר, בעוד מחקר אחר הראה גדילה בכוח השרירים יחד עם אחוז שומן ואחוז כולסטרול נמוך יותר אצל משתתפים אשר נטלו אשווגנדה. משתתפים העידו גם על שינה טובה יותר, אך במחקר זה לא נעשתה השוואה לפלציבו.

לטיפולי אשווגנדה היו תוצאות טובות מאוד במחקרים אשר נערכו על משתתפים זכרים בלבד. בהשוואה לקבוצת הפלציבו, הגברים אשר נטלו אשווגנדה בנו שריר באופן יעיל הרבה יותר (נבדק בעזרת תרגילי כפיפות זרוע ומתיחות רגליים). השרירים הגדולים בזרועותיהם ובחזה שלהם, יחד עם אחוז נמוך של שומן, והפחתה בנזק לשרירים לאחר אימון, היו כולם תוצאה של נטילת אשווגנדה. אם כך, לא פלא שמדובר בתוסף מומלץ לספורטאים.  

משפרת את הפעילות המינית אצל נשים
מחקר אחד בדק את התועלת של אשווגנדה אצל נשים הסובלות מבעיות ביחסי מין. מריחה של אשווגנדה יצרה שינוי רב בהגברת החשק, הרטיבות, האורגזמה והתחושה הכללית, כך דווח מפי המשתתפות בניסוי. אשווגנדה גם עזרה לשפר את מספר יחסי המין המוצלחים ולהוריד לחץ ומתח מחיי המין של הנשים שהשתתפו.

מעודדת פיריון ורמות טסטוסטרון אצל גברים

יכולה לחזק את האון הגברי. אשווגנדה היא בעלת יתרונות למערכת הרבייה הגברית. נטילת אשווגנדה על ידי גברים עם ספירת זרע נמוכה, הראתה שיפור במספר ואיכות הזרע על ידי וויסות של רמות ההורמונים האחראים על כך. אחרי מחקר אחד 14% מהנשים של המשתתפים הצליחו להיכנס להריון.

בנוסף, במחקר שנעשה על הקשר בין אשווגנדה ללחץ, חוקרים מצאו כי אשווגנדה מגבירה את רמות הטסטוסטרון בגוף אצל גברים, אך לא אצל נשים. מחקר אחר אשר בדק את השפעת האשווגנדה על שרירים וחוזק, מצא גם הוא שאשווגנדה מעלה את רמות הטסטוסטרון.

מחדדת את יכולת הריכוז והזיכרון
אשווגנדה תורמת מאוד לקוגניציה, זיכרון והיכולת לבצע תגובות מוטוריות לפי הוראות. מחקר אשר השווה בין נוטלי אשווגנדה לנוטלי פלציבו, מצא שאשווגנדה שיפרה באופן משמעותי את זמן התגובה במבחני קוגניציה ומבחנים פסיכומוטורים (מבחנים הבודקים את היכולת להגיב להוראות ולבצע את התנועות שנתבקשו).

מחקר אחד אף מצא שאשווגנדה עזרה מאוד ליכולות הריכוז של המשתתפים, וגם עזרה להם לזכור יותר טוב נושאים רבים במגוון מבחנים.

תורמת לבריאות הלב
לפחות שני מחקרים הראו שאשווגנדה יכולה להעלות את רמת החמצן הנזקקת לביצוע פעולות עד סף התשישות. רמות החמצן משמשות למדידת סיבולת לב – ריאה – לבדוק כמה הלב והריאות יכולים לספק חמצן לשרירים בזמן פעילות גופנית. רמות גובהות של חמצן מעידות על לב בריא אשר יכול לתפקד בכל מצב.

יחד עם זאת, תוצאות המחקר הזה אינן אוניברסליות, שכן נבדקו בו בוגרים אתלטיים בריאים בלבד, ולא נבדה קבוצה מגוונת של משתתפים.

סיכונים פוטנציאלים ותופעות לוואי של נטילת אשווגנדה

אשווגנדה בטוחה לנטילה ואינה צמח רעיל, אך יש מספר גורמים שיש לשקול לפני שמוסיפים אשווגנדה לדיאטה שלכם.האם אתם נוטלים תרופות? זה רעיון טוב ליידע את הרופא שלכם אם אתם מתכננים להוסיף כל דבר לרוטינת הבריאות שלכם, כולל אשווגנדה. אם אתם כבר נוטלים תרופות, אשווגנדה יכולה לחזק או להחליש את השפעתן.

האם אתם במצב מיוחד עם שיקולים מיוחדים? אשווגנדה אינה בהכרח בטוחה אם אתן בהריון, מניקןת, או אם אתם בעלי מערכת חיסונית מחולשת, עומדים לעבור ניתוח, או עם בעיות בבלוטת התריס. אנשים האלרגים לירקות ופירות ממשפחת הסולניים יכולים לפתח אלרגיה לאשווגנדה גם. אם אתם באחד המצבים האלו, דברו עם הרופא שלכם על מנת לקבוע אם בטוח עבורכם ליטול אשווגנדה.

כאב ראש

כמה אשווגנדה עלי לקחת? מומחים יגיד שהגוף עלול לא לספוג מנה מלאה של 300 מיליגרם אשווגנדה. מנות גדולות מזה עלולות לגרום לתופעות לוואי כמו הקאות ושלשולים. עדיף לקחת מנות קטנות יותר, פעמים רבות יותר ובכך להרוויח את המיטב בצורה שקולה.

מאיפה הגיעה האשווגנדה? בידקו תמיד מהו המקור של העשב, במיוחד אם אתם קונים תוספים בצורת קפסולות. התייעצו עם העובדים בחנויות טבע, או בחנויות פארמה לגבי המוצרים המומלצים. אם הם אומרים שכל המוצרים מוצלחים, עשו מחקר עצמי על כל אחת מהחברות על מנת לראות אם יש נוכחות של מתכות כבדות כמו ארסן, קדמיום, עופרת וכספית במוצרים שלהם. חשיפה למתכות כבדות יכולה לפגוע בכבד, בכליות, במערכת העצבים, במעכת החיסונית ובמערכת הרבייה.

כיצד ליטול אשווגנדה

שורשי אשווגנדה ופירות אשווגנדה יכולים להיאכל כמו שהם על מנת להפיק מהם את הסגולות הרפואיות שלהם, אך לרוב, אתם תמצאו אשווגנדה בקפסולות, טבליות, טיפות, אבקה או חליטת תה.

מומלת להתחיל עם תה אשוודנה על מנת לתת לגוף שלכם להכיר אותה, ולראות כיצד הוא מגיב לה. כך תוכלו גם להועיל לעצמכם בשתית נוזלים- דבר חשוב מאוד לבריאות הכללית.

אם אתם רוצים להיות יצירתיים, הוסיפו שורש או פרי אשווגנדה נא או אבקת אשווגנדה לאוכל שלכם. אתם יכולים, למשל, לערבב אבקת אשווגנדה עם חמאת בוטנים או שקדים, גרנולה או שייק בריא. רק אל תחשפו את האשווגנדה לחום גבוה, כיוון שחום גבוה מבטל את ההשפעות התרפיוטיות של האשווגנדה. דאגו לבשל אשווגנדה עם חום נמוך עד בינוני, או להוסיף את האשווגנדה לסיר לקראת סוף הבישול.

סיכום - אשווגנדה הטובה ביותר

נטע לוי
נטע לוי
נטע היא יועצת תזונה מנוסה המביאה גישה הוליסטית לאימוץ אורח חיים בריא יותר עבור לקוחותיה. היא עזרה למאות אנשים לשנות את הרגלי התזונה שלהם ולאמץ תפריט בריא ונכון יותר בהתאם ליעדים אותם רוצים להשיג.
עשוי לעניין אותך..
× ליווי תזונה אישי חינם (3 מקומות)