דיאטת פליאו

התזונה שלנו כיום מורכבת מלא מעט מאכלים מעובדים שהיכולת שלנו לנצל אותם מוטלת בספק.
אם נביט על התפריט שלנו בפירוט, נמצא הרבה מרכיבים מלאכותיים שמיוצרים במפעל עם מעט מאוד מרכיבים ארוגניים.

מטרתה של הדיאטה הפלאוליתית או בקצרה דיאטת פליאו, היא לעזור לנו “לחזור למקורות” ולצרוך מזון המותאם לנו יותר.
הדיאטה מתחקה אחר התזונה שחוקרים משערים שהיא התזונה של האדם לפני המהפכה החקלאית, המייצג תקופה שבה בני האדם הפכו מציידים-לקטים נודדים לחברות נייחות חקלאיות.

הרעיון של דיאטה זו היא שהגוף שלנו מותאם בצורה הטובה ביותר למזון מהטבע שבני האדם צרכו בעודם ציידים-לקטים ולא מזון שעלינו לנצל שיטות תעשיות וחקלאיות כדי לייצר אותו.

העיקרון של הדיאטה די פשוט, תאכלו רק מה שהייתם מוצאים בטבע אילו הייתם במקום מבודד בלי סופרים ומכולות.

דיאטה זו כוללת בשר, פירות ים, דגים, פירות וירקות.
חוץ ממאכלים אלו הדיאטה פוקדת עלינו להימנע מדגנים, קטניות ומוצרי חלב.
כמובן שהדיאטה אוסרת עלינו גם כל מאכל מעובד שכולל בתוכו מוצרים מלאכותיים, ביניהם סוכר, חומרים כימיקליים למיניהם ושמנים שלא נעשו בכבישה קרה, בדומה לדיאטה הים תיכונית.

אם מספיק לדייק, אולי תוכלו אפילו להכין בהשראת הפליאו גיינר ביתי. דיאטה זו מושלמת לניקוי רעלים כללי של הגוף.
בגדול, כמעט כל דבר שלא ארוז מראש בצורה כלשהי נכלל במה שמותר לאכול.

אישה עושה פעילות אירובית

למה דיאטת פליאו עשוייה להיות בריאה לנו

  • כל המאכלים המותרים לצריכה בדיאטת פליאו בגדול לא מזיקים לנו והינם מאכלים שקל לעכל, הם כנראה לא יכילו חומרים זרים לגוף שלנו ובגלל זה כנראה נוכל להימנע להרבה בעיות שמזון מעובד גורם לנו.

  • מחקר כיום משער שרוב האוכלוסייה האנושית רגישה לגלוטן.
    רגישות לא חייבת להתבטא בהתקף אלרגי שכוללת נפיחויות וקשיי נשימה, אלא פשוט בעיות בגוף שנוצרות כתוצאה מצריכה של מוצר שאנחנו רגישים אליו לאורך זמן.

    הגוף שלנו מסתגל למאכלים חדשים כל הזמן אבל זה תהליך שלוקח כמה דורות וכנראה שאנחנו, בני האדם עוד בתהליך הסתגלות לגלוטן.
    דיאטת פליאו לא מאפשרת צריכת חיטה וכך אנחנו מורידים את צריכת הגלוטן שלנו לגמרי ולא לוקחים סיכון שאנחנו רגישים לפחות קצת לגלוטן שעשוי לגרום לבעיות בגוף שלנו.

  • דיאטת פליאו עשויה להוריד את רמת הדלקתיות בגוף שלנו, דלקת היא הדרך של הגוף להתמודד עם גופים זרים.
    כשהגוף פוגש בתוכו גוף זר, הוא שולח אליו תאי דם לבנים שמתחילים תהליך ובו הם נפטרים המחומר הזר שעלול לגרום לנו לזנק, תהליך זה בסופו של דבר הוא הדלקת.

    כשאנחנו אוכלים מזון מעובד הרבה מהחומרים שהוא מכיל הם חומרים זרים למערכת החיסונית, חומרים שהגוף לא הסתגל אליהם ולכן היא תוקפת אותם ויוצרת דלקות במקומות שאליהם הם מגיעים.

ההנחה די פשוטה: תאכלו רק מה שטבעי.
מאכלים טבעיים שנאכלים מאז ומתמיד כנראה לא יזיקו לנו, כנראה לא יגרמו לבעיות ואפילו התעשייה, שתמיד נשאלת השאלה עד כמה מה שהיא משווקת טוב לנו, שמה דגש על אכילה טבעית, אבל עדיין, זכרו מה טבעי: כל מה שלא נארז מראש.

פשוט לאכול רק מה שטבעי.

אז מה בדיוק אוכלים?

בשר

בכל מה שקשור לבשר לא קשה להתבלבל. מותר לאכול בשר בקר, כבש, עוף,חזיר,  דגים ופירות ים.
הכלל המנחה החשוב ביותר בכל מה שקשור לבשר ופליאו הוא שאסור לאכול בשר מעובד.

אם אנחנו קונים בשר אז אך ורק באטליז או במעדניה בסופר ואף פעם לא בשר במארזים כלשהם שנמכרים בדרך כלל בסופרים. לא בורגרים ולא נקנקיות, כשאנחנו קונים בשר אז רק ככה כמו שהוא.

אם אנחנו רוצים להחמיר ולוודא שאנחנו לא מכניסים חומרים לא רצויים לגוף אפשר להרחיק לכת ולרכוש בשר אורגני.

בשר אורגני הוא דבר שקשה לפקח עליו ובעיקר בארץ לכל חיה יש את התכונות שלה:

  • עוף: דווקא עם עוף זה הכי קל, פשוט קונים עוף אורגני.
    אין מאכל ספציפי שעופות אמורים לאכול וחלק מהחוות האורגניות באמת מגדלות עוף חופשי שמסתובב, אוכל זרעים וחרקים קטנים. החוות האורגניות האחרות מגדלות עוף לא בצורה חופשית אך בתנאים סבירים עם מזון ראוי תרנגולות.

  • בקר: בקר בגדול לא מתאים לרוב תוואי השטח בישראל, פרות הן חיות הניזונות בדרך כלל מעשב ירוק וברוב הארץ עשב לא גדל רוב השנה ולכן רוב הבקר בארץ מיובא, בקר אורגני חופשי לגמרי כנראה אין בארץ.
    יש משקים שמגדלים בקר בתנאים נאותים ומספקים לו תזונה טובה ולכן הבקר עשוי להיות טוב ונקי אך עניין זה בספק עד שיוכח אחרת.

  • כבש: האזור שבו אנו חיים הוא אזור מצויין לכבשים ויש להן פה מזון רב ותוואי שטח נוח.
    הכבש ניזון ממגוון רחב של עשבים ופרחים, ירוקים או יבשים, בגדול כל קוץ שבולט מהאדמה ולכן אפשר לרכוש בשר כבש נקי לא רק באטליז אלא ממספר רב של משקים פרטיים, אולי הוא לא יהיה בהגדרה “אורגני” אבל אם נראה שתנאי הגידול של הכבש טובים וניתן לראות שהוא ניזון מצמחים ולא מתערובות זה כנראה בין הבשרים הכי אורגניים שתמצאו בארץ.

  • דגים: כשמדובר בדגים יש הרבה מאוד משתנים שמשפיעים על איזה דגים כדאי לצרוך.
    כספית וזיהום ממפעלים הם המשתנים העיקריים.
    כשמדובר בכספית אז בדרך כלל הדגים הגדולים מאוד הם אלו שמכילים בתוכם כמויות גבוהות של כספית, מהדגים האלו הדג העיקרי שאנחנו צורכים הוא טונה.
מתאמן מחזיק לחמנייה עם עוף

כשמדובר בחומרים מזהמים ממפעלים, רוב החומרים האלו כבדים יותר מהמים וישקעו לקרקעית, לכן כדאי לנו לדבוק בדגים ששוחים קרוב לפני הים.

הדגים העיקריים שכדאי לאכול הם:

  • סלמון “חופשי” (שדגו אותו ולא מבריכה) קשה למצוא בארץ אבל אולי יש, גם קפוא זה בסדר אם הוא נתפס בטבע.
  • סרדינים, הם דג מצויין שעשיר בכל טוב.
    חלבון, אומגה 3 [1] בכמות גבוהה וסלניום, מינרל חשוב מאוד לתפקוד בלוטות התריס שלנו.
    חשוב לקנות סרדינים טריים ולא בפחיות שימורים, זה לא בריא ולא תואם את דיאטת הפליאו.

ירקות

תרגישו חופשיים להתפרע, הדיאטה מרשה לאכול את כל הטוב שנמצא בטבע.
מומלץ לאכול הרבה ירקות בגלל שירקות מכילים הרבה דברים טובים כמו ויטמינים, נוגדי חימצון וסיבים תזונתיים שיעזרו למערכת העיכול שלנו.

עניין התעשייה האורגנית בכל הקשור לגידול קצת שנוי במחלוקת.
אם יש לכם מקור אמין ואתם יודעים בוודאות שהירקות גדלים בצורה בריאה וטובה ואינם מכילים דשנים כימיים וכל מיני משפרים למיניהם מומלץ לאכול מהם.
במקרה ואין לכם משהו ספציפי כל ירק מהסופר יעשה את העבודה.

פירות

טבעיים, טעימים ומלאים בסוכר.
פירות הם טבעיים אך חשוב לא להגזים בצריכת הפירות שלנו ולנסות לצמצם כמה שאפשר.
כן פירות מכילים נוגדי חמצון, ויטמינים וסיבים אך הם מכילים סוכר ולא, זה לא “סוכר בריא”.

למעשה פרוקטוז, הסוכר שבפירות, לא משמש את כל הגוף שלנו כמקור אנרגיה ומגיע כולו לכבד, ברגע שהכבד מגיע למכסת הסוכר שלו, שהיא דיי נמוכה, הוא מתחיל להפוך את הסוכר לשומן ומאחסן אותו בגוף.

בשונה מגלוקוז, הסוכר שאנחנו מקבלים משאר הפחמימות שהן לא פירות ולא סוכר מעובד שרק 20% ממנו מגיעים לכבד והשאר משרת את כל התאים בגוף שלנו.

פירות הם לא השטן, מותר וכדאי לצרוך, רק בכמות קטנה.
רצוי פירות המכילים הרבה סיבים תזונתיים או פירות יער, לדוגמא גוג’י ברי, פרי מלא בכל טוב לפני שאוכלים, כדאי לקרוא על יתרונות וחסרונות של גוג’י ברי ולוודא שהוא מתאים לכם ולנהוג כך בכללי בנוגע לכל מאכל שאתם מוסיפים לתפריט היומי שלכם.

קערת פירות יער

אגוזים

אגוזים וזרעים, הם בריאים, טעימים ומלאים בשומנים חיוניים.
מותר לכם לאכול כל אגוז שתרצו וכל חמאת אגוזים שלא מכילה שום תוספות ויוצרה בכבישה קרה כמו חמאת שקדים, שמן קוקוס או שמן המפ.

מומלץ להתרחק מבוטנים בגלל רמת האומגה 6 הגבוהה שיש בהם או לפחות להמעיט בכמות.
בגדול, אפשר להתפרע.

ירקות שורש

ירקות שורש הם תוספת מצויינת ומספקת לתזונת הפליאו שלכם, בטטה, ג’ינג’ר וסלק הם מאכלים בריאים ומזינים מאוד.
תפוח האדמה לא עובר את מבחן הפליאו, בגדול בגלל הערך התזונתי הדל שלו והערך הגליקמי הגבוה שלו תפוח האדמה נחשב לא פליאו.

אך גם לחלק מהפירות יש ערך גליקמי גבוה.
אז אם אתם צורכים תפוח אדמה בצורתו המקורית והוא אורגני, זה לא יהיה נורא אך תמיד לזכור לא להגזים.

דיאטת פליאו עשוייה לעזור לכם להרגיש רעננים ונקיים, המחסור בחומרים כימיים שהגוף לא מכיר עשוי לשפר את הבריאות הפיזית והנפשית שלכם ולעזור לכם לחזור לשורשים.

במקרה ואתם נאלצים ליטול תרופה אנטיביוטית, התמקדו באכילת מזונות פרוביוטים או בנטילת פרוביוטיקה עם אנטיביוטיקה.

חשוב לזכור להיכנס לכל דבר בעדינות אז שימו לב בכל שלב לרגשות שלכם:
האם אני מרגיש טוב? אם אני מרגיש רע, האם המזון הזה רע לי או שאולי אני עובר “תסמיני גמילה”?
לשאול את השאלות הנכונות ולהתייעץ עם רופא זה הבסיס להתחלה של כל דיאטה חדשה.

בהצלחה.

יותם פרל
יותם פרל
יותם הוא מאמן כושר מנוסה ויועץ תזונה. התשוקה שלו לתחום הביאה אותו לשתף את המידע עם העולם באמצעות בלוג זה. ההמלצות שלו ותכניות האימונים כבר עזרו לאלפי אנשים להשיג את הגוף שהם תמיד רצו ובאופן כללי להפוך לבריאים וחזקים יותר.
עשוי לעניין אותך..