ויטמינים לשיפור הזיכרון

יוני 5, 2022

18 תוספי תזונה נבדקו
30 שעות מחקר
74 ביקורות שנבחנו
ללא פרסומות

איבוד זיכרון מדאיג רבים ככל שמתבגרים. אתם עלולים לתהות אם אתם אחד מ – 10 מיליון האנשים שיפתחו את מחלת האלצהיימר. או, אולי אתם פשוט מחפשים דרכים לחזק את הזיכרון שלכם עם תוספי תזונה, ויטמינים או משחקי זיכרון.

האם משפרי המוח האלו באמת עוזרים לזיכרון? בדקנו עבורכם אילו ממשפרי הזיכרון באמת עובדים.

(הערה: אם אתם חושדים שלכם או למישהו שאתם אוהבים יש אלצהיימר, חשוב לגשת לרופא לקבלת טיפול).

הצורך בויטמינים לשיפור הזיכרון

מציאת דרכים חדשות להאט את איבוד הזיכרון יכולה להפתיע אתכם עם תוצאות מדהימות. לדוגמא, אם התפתחות מחלת האלצהיימר היתה יכולה להידחות בשנה, יהיו 210,000 אנשים שלא יהיה להם אלצהיימר 10 שנים מעכשיו. מה שיחסוך כ – 10 ביליון דולר.

הבעיה בתרופות עם מרשם היא שהם יקרות מאוד, ולעיתים האפקטיביות שלהם היא רק בחלון הזדמנויות קטן.

תוספי תזונה עם פוטנציאל לשיפור הזיכרון

על אף שיש מבחר של ״משפרי מוח״ בשוק – המלאים בחומרים רבים ומגוונים – מאחורי רובם אין מחקר מדעי המוכיח את הטענות שהם אכן משפרים את הזיכרון.

ג׳ינקו בילובה הוא תוסף התזונה המבטיח ביותר מבין כל התוספים הקיימים בשוק, ומשתמשים בו רבות באירופה לטיפול בדמנציה הנגרמת מזרימת דם מופחתת. ג׳ינקו בילובה משפר את זרימת הדם בנימים ובורידים.

מחקרים ואנליזות שונות, כמו גם ביקורות סיסטמטיות, הראו שג׳ינקו בילובה עוזר מאוד לדמנציה, באותו הטווח של התרופות השונות אשר ניתנות באופן כבד מאוד לטיפול באלצהיימר.

לצערנו, ג׳ינקו בילובה אינו מוצלח עד כדי כך. ג׳ינקו בילובה לא עוזר למנוע דמנציה. לאנשים אשר כבר סובלים מדמנציה, זה עלול לשפר את הסימפטומים או לייצב אותם כדי שלא יעשו גרועים יותר. בנוסף, חלק, אם כי לא כל המחקרים, מראים שיפור במצב הרוח, בעירנות וביכולת המנטלית של אנשים בריאים אשר נוטלים ג׳ינקו בילובה. יש לעשות עוד מחקר בנושא על מנת לאשש זאת.

הנה כמה תוספי תזונה אשר גם להם פוטנציאל לשיפור הזיכרון, אך יש לחקור אותם יותר:

ג׳ינקו בילובה לאיבוד זיכרון? ניקטו בזהירות

אחד העשבים הנמכרים ביותר בארצות הברית, ג׳ינקו בילובה משומש כבר אלפי שנים ברפואה הסינית המסורתית.

אירגון ההזדקנות העולמי (NIH) ערך ניסויים על יותר מ – 200 מבוגרים מעל גיל 60 במצב בריאותי תקין. לא ניכר היה שיפור בזיכרון או ביכולות הריכוז לאחר שנטלו ג׳ינקו בילובה. ייתכן שכמות גבוהה יותר מ – 120 מיליגרם באופן יומי לאורך יותר מ – 6 שבועות תתן תוצאות טובות יותר. חפשו תוצאות מבטיחות יותר עם מספר נבדקים גבוה יותר, וניסיונות לזמן ארוך יותר, כמו המחקר שנעשה על רפואה אלטרנטיבית עם 3000 מתנדבים.

בחורה מחזיקה את הראש

המחקרים האלו יעזרו לכם להחליט אם ג׳ינקו בילובה יכול למנוע דמנציה או להגביר זיכרון אצל אנשים בריאים.

מחקרים שונים הראו שג׳ינקו בילובה אפקטיבי בשלבים המוקדמים של מחלת האלצהיימר. ג׳ינקו בילובה אפקטיבי לעיתים כמו תרופת דונפזיל או תרופות אחרות המעכבות אצטילכולין אסטראז. מחקרים הראו גם כי ג׳ינקו בילובה יכול לעזור מאוד גם במצב של אי ספיקה מוחית, שזהו מצב של זרימת דם נמוכה למוח הנגרם בגלל כלי דם חסומים.

ניתן למצוא ג׳ינקו בילובה בצורת טבליות, קפסולות, תה או בתוספי מזון. אין לאכול זרעי ג׳ינקו בילובה כיוון שהם מאוד רעילים. תיונים מכילים לעיתים 30 מיליגרם של תמצית ג׳ינקו בילובה, על אף שעל פי המחקרים הכמות המומלצת של ג׳ינקו בילובה היא בין 80 ל – 240 מיליגרם. ניתן לשתות כשניים – שלושה תה ג׳ינקו בילובה ביום להגיע לרמה המומלצת.

על אף שג׳ינקו בילובה די בטוח, עליכם להיות זהירים לגבי התכונות מדללות הדם שלו. הפסיקו מיד לקחת ג׳ינקו בילובה או נקטו בזהירות אם אתם לפני ניתוח או פרוצדורה דנטלית. הסיכונים לדימומים גדלים אם אתם כבר לוקחים מדללי דם כמו אספירין או וורפרין. ייתכן גם שג׳ינקו בילובה משפיע על האינסולין, או רמת הסוכר בדם. לכן, חשוב לנקוט באמצעי זהירות אם יש לכם סוכרת או היפוגליקמיה, או אם אתם נוטלים תרופות אחרת המשפיעות על כמות הסוכר בדם.

תופעות לוואי מינוריות מג׳ינקו בילובה כוללות כאבי ראש, בחילות ובעיות מעיים.

משפרי זיכרון אשר עלולים להיות מסוכנים

לפני שאתם מוסיפים תוספי מזון משפרי זיכרון לדיאטה שלכם, בידקו עם הרוקח את האינטרקציות הפוטנציאליות עם תרופות או תוספי מזון אחרים שאתם נוטלים.

חשוב לזכור שטבעי לא תמיד אומר בטוח. הרבה נוטים לחשוב על כל דבר טבעי כיפה ולא מזיק, אך יש לזכור שבטבע יש גם הרבה דברים רעילים ומסוכנים.

  • בקופה. בקופה משומשת בהודו כבר כאלף שנים, והיא עשב אירובדי שאמור לעזור בשיפור הזיכרון. בקופה היא דוגמא טובה לתוסף מזון עם סיכון גבוה מאוד של אינטרקציה עם תרופות אחרות, לכן אנו ממליצים לא להשתמש בבקופה עד שנעשים עליה מחקרים נוספים.
  • DHEA. זהו הורמון אשר מתמעט ככל שמתבגרים, וייצר עניין רב מאוד. אם נוטלים את ההורמון בכמויות גבוהות הוא מגביר את הסיכוי לסוגים שונים של סרטן וגם יש לו תופעות לוואי רציניות ביותר.

חשוב להעריך סיכונים כאשר לוקחים תוספי תזונה משפרי זיכרון. זיכרו שלמשרד הבריאות אין רגולציה על תוספי מזון טבעיים, היחס אליהם הוא כאוכל ולא כתרופה. בניגוד לתרופות, החברות היצרניות של תוספי מזון לא חייבות לעבור מבחנים ורגולציות לפני שהם מוכרים את התוספים בשוק.

מסיבות אלו קשה מאוד להעריך את חוזקם, כמה הם טהורים וכמה הם בטוחים לשימוש. מומלץ לעשות מחקר אישי לגבי כל תוסף תזונה אשר אתם מתכוונים לקחת – לבדוק מה תופעות הלוואי, מה האפקטיביות וכמה התוסף בטוח. יש לבדוק זאת ממקור שלישי ולא מאתרי החברה.

שינוי באורח החיים לחיזוק הזיכרון

בעוד שאין דיאטה ספציפית למניעת אלצהיימר, מחקרים הראו שדיאטה בריאה עוזרת להוריד את הסיכון לחלות. מחקרים הראו שדיאטה ים תיכונית מורידה את הסיכוי לפתח אלצהיימר, ומאריכה את החיים של אנשים אשר סובלים מאלצהיימר. דיאטה ים תיכונית מכילה מעט מאוד בשר אדום. בדיאטה ים תיכונית יש בעיקר פירות, ירקות, אגוזים, כמות מתונה של מוצרי חלב, דגים ועוף. שמן זית הוא מקור חשוב לשומנים בריאים. כמויות מתונות של אלכוהול, במיוחד יין, יכולות להוריד את הסיכון לאלצהיימר. יחד עם זאת, רופאים אינם ממליצים להתחיל לשתות אלכוהול בכדי לרפא מחלות.

חוקרים מסוימים טוענים שייתכן ובקפאין יש מעט תכונות המגינות מפני דמנציה, אך יש לערוך יותר מחקרים על מנת לאשש זאת. רצוי להשתמש ב״היגיון בריא״ על מנת לשפר את הזיכרון, כלומר לא לעשן, ולהימנע מכמויות מוגזמות של קפאין או אלכוהול. שמירה על אורח חיים בריא יכולה להוביל לתוצאות הרבה יותר טובות מאשר תוספי מזון או תרופות.

ירקות

גירוי המוח על ידי למידה של דברים חדשים זוהי דרך חשובה ויעילה ביותר למניעת איבוד הזיכרון. אפשר לעשות זאת על ידי למידה של שפה חדשה, כלי מוזיקלי, או תוכנת מחשב. אין זה משנה אם אתם מצליחים בכך או לא, מה שחשוב הוא המאמץ לעשות זאת אשר מגרה את המוח וגורם לו לפעול.

גם אימון גופני יכול לעזור לזיכרון במספר דרכים. לדוגמא, אימון גופני גורם לזרימת דם מוגברת והיווצרות תאי עצב במוח, מה שמוריד את הסיכון למחלות לב, ועוזר בבריאות המוח.

מחקר שנעשה לאחרונה הראה שזה אף פעם לא מאוחר מדי להפיק את המיטב עבור המוח מאימון גופני. המחקר נערך על 152 מבוגרים בגילאי 70 – 80, עם ליקוי קוגנטיבי קל. המחקר השווה את ההשפעה של ויטמין B [1] על תפקוד הזיכרון שלהם לעומת אימון גופני. לאחר שנה, אלו אשר עשו הליכות היו המוצלחים ביותר במבחני הזיכרון.

 

יותם פרל
יותם פרל
דילוג לתוכן