ולריאן לשינה

מתח ודאגות מלווים אותנו לאורך היום ולא עוזבים גם כאשר אנחנו נכנסים למיטה, עד כדי כך שאנחנו לא מסוגלים להירגע מספיק בשביל להירדם. אם ניסיתם למצוא פתרון כיצד להפחית לחץ ולהצליח להגיע למצב רגיעה ונחת לפני השינה, סביר להניח שנתקלתם בשורש ולריאן.

בשנים האחרונות, מומחים שיבחו את ולריאן על תכונותיו המרגיעות, ודירגו אותו כאחד מתוספי השינה הטבעיים הטובים ביותר.
יצרנו את המדריך הזה כדי להביא לכם פירוט מעמיק יותר על אופן שבו שורש ולריאן יכול לסייע ולשפר את איכות השינה.

מהו שורש ולריאן?

ולריאן (valeriana officinalis) הוא צמח עשיר בויטמינים ומינרלים שמקורו באסיה ובאירופה. הוא מורכב מתרכובות חזקות, כמו חומצה איזוולרית, חומצה ולרנית ומגוון של נוגדי חמצון, אשר הוכחו כיעילות ברמה משמעותית להפחתת התקפי חרדה זמניים.
זה מסביר מדוע כבר שנים ארוכות שנעשה שימוש רב ברפואה הקונבנציונלית בשורש הולריאן למטרות עידוד הרפיה ושיפור איכות השינה.

כיצד שורש ולריאן יכול להפחית מתח ולתמוך בשינה?

הפחתת לחץ

GABA (gamma-aminobutyric) הוא שליח כימי חשוב שעוזר לשלוט בדחפים עצביים במוח שלנו. עם זאת, מחקרים מראים כי רמות נמוכות של GABA עשויות להיות קשורות ללחץ, חרדה ושינה לקויה. מחקרים הראו כי חומצה ולרנית מעכבת את פירוק ה-GABA [1]- באופן דומה לתרופות נוגדות חרדה.

מעבר לכך, ולריאן מכיל גם את נוגדי החמצון הספרידין ולינארין – תרכובות שנמצאו בעלות תכונות הרגעה. כמות הולכת וגוברת של מחקרים מצביעים כי נוגדי חמצון אלו עשויים להוות בקרה יציבה לפעילות תנודתית באמיגדלה – החלק במוח שאחראי לתגובות רגשיות חזקות ללחץ ופחד.

בחור בלחץ

שיפור איכות השינה

ישנם גם מחקרים המצביעים על כך ששורש ולריאן עשוי לסייע בכמות ואיכות השינה, יחד עם ירידה בזמן השינה. ניסוי קליני אחד בדק את ההשפעות ארוכות הטווח של ולריאן. לאחר תקופה של 28 יום של 600 מ”ג שורש ולריאן בכל יום, המשתתפים עם נדודי שינה ראו שיפורים משמעותיים בסימפטומים שלהם בהשוואה לאלו שלקחו פלצבו.

מחקר מאוחר יותר גילה שמבוגרים עם נדודי שינה השיגו שינה עמוקה ב-36% מהר יותר לאחר מנה בודדת של ולריאן. יש לציין שגם הזמן הכולל שהמשתתפים נמצאו בשינה עמוקה השתפר במהלך השבועיים של נטילת ולריאן.

עם זאת, ראוי לציין שלמרות ששני הניסויים הללו היו מבוקרים בקפידה, היה להם מספר קטן של משתתפים במחקר. בעקבות כך, ייתכן שיהיה צורך במחקר נוסף בתחום זה כדי לוודא את יתרונותיו.

שורש ולריאן בהשוואה לתרופות מרשם לשינה

לאחרונה, חוקרים השוו את ההשפעה של מינון של 600 מ”ג שורש ולריאן ל-10 מ”ג של תרופה מסויימת לשינה. המחקר הראה ששני התכשירים היו יעילים באותה מידה בהגברת איכות השינה אצל אנשים עם נדודי שינה – אם כי שורש הולריאן לא גרם ל ‘אפקט ההנגאובר’ כמו שנגרם על ידי תרופות שינה, תוצאה זו נשמרת כל עוד משתמשים במקור ולריאן איכותי.

כמה ולריאן אתם יכולים לקחת לשינה?

שורש ולריאן זמין במגוון צורות, כולל תה, תמיסות, כמוסות או טבליות. עם זאת, כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבור הרפיה וטיפול בבעיות שינה, אנו מציעים תוסף תמצית שורש ולריאן כדי להבטיח מינון גבוה מספיק.

למרות שאין מינון סטנדרטי עבור שורש ולריאן, בדרך כלל מומלץ ליטול 300 מ”ג עד 600 מ”ג בין חצי שעה לשעתיים לפני השינה.
באופן כללי, תצטרכו ליטול שורש ולריאן במשך למעלה משבועיים כדי לראות את ההשפעה הרצויה.

האם יש אזהרות לשימוש בשורש ולריאן?

למרות ששורש ולריאן הוא תוסף טבעי, עדיין ישנן אזהרות מסוימות שאתם עדיין צריכים להיות מודעים להן ולקחת בחשבון לפני נטילתו:

  •   לעולם אל תשלבו שורש ולריאן עם תרופות הרגעה אחרות (בנזודיאזפינים), עזרי שינה, תרופות נוגדות דיכאון או אלכוהול
  •   נשים בהריון או מניקות וילדים מתחת לגיל 3 צריכים להימנע מלקיחת שורש ולריאן
  •   שורש ולריאן יכול לגרום לכם לנמנום, אז לא כדאי לנהוג או לתפעל מכונות כבדות לאחר הצריכה
  •   התייעצו תמיד עם רופא המשפחה לפני החלפת תרופה

לפני שתתחילו את השימוש שלכם בולריאן, קראו גם הוראות לשימוש בולריאן שהן כלליות יותר כדי להבין את אופן הפעולה הכללי שלו.
מחפשים עזרי שינה טבעיים אחרים כמו שורש ולריאן? גם מיץ דובדבנים חמוץ, תיאנין, מליסה ומגנזיום מכילים חומרים המעודדים רוגע ואיכות שנה טובה יותר.

יותם פרל
יותם פרל
יותם הוא מאמן כושר מנוסה ויועץ תזונה. התשוקה שלו לתחום הביאה אותו לשתף את המידע עם העולם באמצעות בלוג זה. ההמלצות שלו ותכניות האימונים כבר עזרו לאלפי אנשים להשיג את הגוף שהם תמיד רצו ובאופן כללי להפוך לבריאים וחזקים יותר.
עשוי לעניין אותך..