מולטי ויטמין מומלץ – מדריך לבחירה חכמה

פברואר 12, 2022

18 מולטי ויטמין נבדקו
25 שעות מחקר
49 ביקורות שנבחנו
ללא פרסומות

תוספי מזון יכולים להיות שימושיים כדי להשלים את הפער בין מה שאתם מקבלים מהתזונה שלכם, לבין מה שאתם עשויים להזדקק לבריאות מיטבית. כאן נכנסים המולטי ויטמינים שמקלים עלינו את החיים על ידי ריכוז מגוון ויטמנים לתוך מוצר אחד. הבעיה שאין הגדרה או סטנדרט רגולטורי ספציפי של אילו רכיבים תזונתיים חייב להכיל מולטי ויטמין ובאילו מינונים.

באופן כללי, חברות יוצרות נוסחאות המבוססות על ערכים יומיים, כמויות תזונתיות מומלצות וצריכה נאותה של ויטמינים ומינרלים, אך חופש הפעולה הזה יוצר מצב שלעיתים דוחפים לתוך הנוסחא דברים שמוטב להימנע מהם, כאלו שאינם מועילים ולעיתים אף עשויים להזיק.

 

בדיוק לשם כך ביצענו את הבדיקה וריכזנו עבורך מולטי ויטמינים מומלצים במיוחד:

כיצד לבחור מולטי ויטמין

מולטי ויטמינים נחשבים לעתים קרובות לתוסף מצוין כאשר התזונה שלכם לא עונה על כל הצרכים התזונתיים שלכם. לפי המכון הלאומי לבריאות, לפחות מחצית מהמבוגרים האמריקאים נוטלים תוסף תזונה, שרובם הם תוספי מולטי-ויטמין/מולטי-מינרלים.

תמיד עדיף לצרוך את כל הדרוש לגוף מתזונה מגוונת וצבעונית, בעיקר צמחית. ככל שמגוון הפירות והירקות שלכם גדול יותר, וככל שיש מגוון רחב יותר של צבעים בתזונה שלכם, כך תעשירו את הגוף ביותר ויטמינים ומינרלים.

מולטי ויטמינים צריכים להיות גם נקיים מחומרי מילוי ואשר נבחנו על ידי צד שלישי כדי להבטיח שאתם מקבלים את מה שאתם משלמים עבורו. בקבוקים צריכים להיות כהים או חסומים לחלוטין מאור השמש כדי למנוע נזק פוטנציאלי.

מה לחפש במולטי ויטמין

ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון בעת ​​בחירת מולטי ויטמינים, כולל מדוע אתם מעוניינים לצרוך אותו, סוג התזונה שלכם וצרכי​​הבריאות הספציפיים שלכם.

מטרת התוסף

מולטי ויטמינים מגיעים במגוון פורמולות, כל אחד עם המטרה שלו. חשוב לקחת בחשבון את הגיל שלכם, התזונה, אורח החיים וכל בעיה בריאותית לפני שבוחרים לצרוך תוסף מסוים בשגרה שלכם. זכרו, זה תמיד רעיון טוב לבדוק עם הרופא שלכם לפני נטילת תוספים כלשהם.

צורה

הצורות הנפוצות ביותר של מולטי-ויטמינים כוללות טבליות, כמוסות וסוכריות גומי. חלקם מגיעים בכמוסות גדולות מאוד או בכדורים שקשה לבלוע, מה שעלול להפחית את הסיכוי שהצרכן ייקח אותם.

מרכיבים אחרים

במידת האפשר, בחרו ויטמינים ללא סוכר, חומרי טעם וצבע מלאכותיים ומרכיבים מיותרים אחרים. הקפידו לקרוא את רשימת הרכיבים ביסודיות כדי לוודא שהיא עונה על הצרכים וההעדפות התזונתיות שלכם, בין אם אתם טבעונים, מקפידים על מזון אורגני או אם חשוב לכם שלא יכללו רכיבים אלרגנים מסויימים.

הסמכה

מכיוון שתוספי תזונה אינם מוסדרים או נבדקים באופן נרחב בארץ, בחירת מוצר שנבדק על ידי צד שלישי היא דרך מצוינת להבטיח שאתם בוחרים מולטי ויטמין בטוח ויעיל.

בדיקת צד שלישי היא תהליך בקרה שבו מעבדה עצמאית מעריכה מוצר כדי לראות אם הוא עומד בקריטריונים ותקנים מסוימים לטוהר, עוצמה ובטיחות. ישנם ארגוני צד שלישי רבים שאתם יכולים לחפש על התווית כולל NSF, USP, LabDoor ו-ConsumerLab.

מינון המולטי ויטמין

אין הגדרה רגולטורית או סטנדרט ספציפי של אילו רכיבים תזונתיים חייב להכיל מולטי ויטמין ובאילו רמות. לכן, לא נקבעו הנחיות RDA (כמות תזונתית מומלצת) עבור מולטי ויטמינים. עם זאת, ישנם RDA ו-ULs  (רמת צריכה עליונה נסבלת) עבור הוויטמינים והמינרלים הבודדים שהם מכילים, המתוארים על ידי המכון הלאומי לבריאות.

ייתכן שתבחינו כי בחלק מהתוספים יש תכולת ויטמינים ומינרלים העולה על הכמות של ה- RDA. חשוב לזכור שגורמים רבים משפיעים על הזמינות הביולוגית של החומרים התזונתיים, כלומר על היכולת של הגוף שלכם לספוג ולנצל את החומר התזונתי. אז, ייתכן שהגוף שלכם לא באמת סופג את הכמות הרשומה על הבקבוק.

מסיבה זו, חברות תוספי תזונה לעתים קרובות מוסיפות מעבר לכמות המומלצת של ה-RDA. צריכה עודפת של ויטמינים מסיסים במים מסוננת דרך הכליות ומופרשת, אך ויטמינים מסיסים בשומן (A, D, E, K) יכולים להיאחסן בגופכם (בעיקר ברקמות השומן ובכבד). הקפידו לא לחרוג מ-UL (רמת הצריכה העליונה נסבלת) עבור ויטמינים ומינרלים, במיוחד עבור ויטמינים משלימים מסיסים בשומן.

האם מולטי ויטמינים עובדים?

התשובה הקצרה לשאלה זו היא אולי, והיא תלויה במטרות שלכם. עם זאת, כולם שונים, והצרכים התזונתיים משתנים מאדם לאדם. נטילת מולטי ויטמין מגבירה את צריכת החומרים התזונתיים ומסייעת לאנשים לעמוד בצריכה המומלצת של ויטמינים ומינרלים כאשר הם אינם יכולים לספק את הצרכים הללו ממזון בלבד.

אין תקן אחד מוגדר עבור מולטי ויטמינים. חלק מהמוצרים מיועדים לנשים בהריון, אחרים למבוגרים בגיל מסוים. לאדם בריא ממוצע שאוכל תזונה מגוונת, אולי הגיוני להשתמש במולטי ויטמין בעת הצורך, למשל במהלך נסיעות, חודשי חורף מעוננים או תקופות של סטרס. כלי נוסף שמטפל באפקטיביות בסטרס הוא שמן הסי בי די אולם הוא לא מאושר לשימוש בישראל נכון להיום. 

עם זאת, עבור נשים בגיל הפוריות, אנשים מבוגרים או טבעונים וצמחונים, נטילת מולטי ויטמין מדי יום מומלצת מאוד על מנת להבטיח שהם מספקים לעצמם את הצרכים התזונתיים היומיומיים שלהם. התשובה לשאלה האם מולטי ויטמין יעבוד בשבילכם או לא תלויה במוצר ואם אתם נוטלים אותו בעקביות או לא.

מתי הזמן הטוב ביותר לקחת מולטי ויטמין?

נטילת המולטי ויטמין שלכם עם ארוחה היא אידיאלית מכמה סיבות. הראשונה הוא שחלק מהוויטמינים – במיוחד ויטמינים A, E, D ו-K – צריכים להילקח עם שומן כדי להיספג בצורה מיטבית. שנית, נטילת מולטי ויטמין עם אוכל יכולה להפחית קלקול קיבה או בחילה.

סיבה שלישית היא שהוספת מולטי ויטמין לצד ארוחה עשויה לעזור להכניס את נטילת התוסף לשגרה שלכם. אין מספיק מחקר כדי לתת תשובה חד משמעית לשעה הטובה ביותר ביום ללקיחת תוספי תזונה, אבל אנשים רבים מוצאים לנכון לקחת מולטי ויטמין בבוקר עם ארוחת הבוקר.

האם אני צריך לקחת מולטי ויטמין כל יום על מנת שהוא יהיה יעיל?

הצרכים התזונתיים משתנים מאדם לאדם, ותדירות הצריכה של מולטי ויטמינים תלויה בצרכים, מטרות, וסוג הדיאטה שלכם. אם יש לכם מחסור מאובחן, ייתכן שיהיה צורך ליטול את המולטי ויטמין שלכם כל יום בכדי להעלות את רמת הויטמין או המינרל שחסר למאוזנת ותקינה.

ישנם חומרים מזינים כגון ויטמין B12, ויטמין D, חומצה פולית [1], סידן וברזל אשר נדרש זמן ממושך יותר על מנת להגיע לרמות אופטימליות שלהם, ואם מאובחן אצלכם מחסור, ייתכן שיהיה צורך בתחזוקה יומית לתקופות ממושכות.

נטע לוי
נטע לוי
דילוג לתוכן