מתי לקחת מולטי ויטמין

יוני 23, 2022

קרוב למחצית מהמבוגרים בארה"ב ובאירופה ו-70% מהמבוגרים בגילאי 71+ נוטלים תוסף ויטמין. כשליש מהם משתמשים בכדור מולטי ויטמין להשלמת מכסת הויטמינים הדרושה לגוף. למה זה קורה?
כידוע, ישנן מחלות הנגרמות ממחסור ברכיבי תזונה ספציפיים בתזונה. דוגמאות קלאסיות הן צפדינה (מחסור בויטמין C), ברי-ברי (ויטמין B1), פלגרה (ויטמין B3) ורככת (ויטמין D). אך אלו מצבים נדירים במדינות מפותחות שבהן יש בדרך כלל יותר גישה למגוון רחב של מזונות, שחלקם מועשרים בוויטמינים. תוספת ויטמין פרטנית עשויה להיות חיונית גם במקרים מסוימים, כגון מחסור הנגרם מתזונה לקויה לאורך זמן או חוסר ספיגה שנגרם כתוצאה מחוסר פעילות תקינה של מערכת העיכול של הגוף.
במאמר זה נדון באופן ספציפי בשימוש במולטי ויטמינים, המכילים בדרך כלל כ-26 ויטמינים ומינרלים שונים, ולעיתים מספקים 100% מהכמות היומית המומלצת של מיקרו-נוטריינטים אלו. במהלך המאמר נבדוק מצבים שבהם מולטי ויטמין עשוי לעזור לבריאות, ונראה האם יש תועלת או נזק בלקיחת רכיבי תזונה נוספים מכדור אם התזונה כבר מספקת.

מי עלול להיות בסיכון למחסור בחומרים תזונתיים?

עבור אלה שאוכלים תזונה בריאה, למולטי ויטמין עשויה להיות תועלת מועטה או חוסר תועלת. תזונה הכוללת שפע של פירות, ירקות, דגנים מלאים, מקורות חלבון טובים ושומנים בריאים אמורה לספק את רוב חומרי ההזנה הדרושים לבריאות טובה. אבל לא כולם מצליחים לאכול תזונה בריאה. כשמדובר בוויטמינים ומינרלים ספציפיים, חלק מהאוכלוסיה צורך כמויות פחותות מהנדרש, על פי קריטריונים שנקבעו על ידי האקדמיה הלאומית לרפואה. לדוגמה, יותר מ-90% מהאמריקאים צורכים פחות מהדרישה הממוצעת המשוערת לוויטמין D וויטמין E ממקורות מזון בלבד.

אישה עם פלסטר

קבוצות מסוימות הנמצאות בסיכון גבוה יותר למחסור ברכיבים תזונתיים:

אנשים בגיל מבוגר – קשישים נמצאים בסיכון לצריכת מזון לקויה מסיבות שונות: קושי ללעוס ולבלוע מזון, שינויי טעם לא נעימים הנגרמים ממספר תרופות, או בדידות שעלולה לדכא את התיאבון. הם גם מתקשים לספוג ויטמין B12 מהמזון. האקדמיה הלאומית לרפואה למעשה ממליצה לאנשים מעל גיל 50 לאכול מזונות מועשרים בויטמין B12 או לקחת כדורי ויטמין B12 שנספגים טוב יותר מאשר ממקורות מזון. 

תוכלו לקרוא עוד במדריך לבחירת מולטי ויטמין לנשים מעל 50 כאן. 

הריון – צריכה מספקת של חומצה פולית וויטמיני B, חשובה במיוחד עבור נשים שעשויות להיכנס להריון, שכן חומצה פולית יכולה לסייע בהורדת הסיכון ללידת תינוק עם שדרה שסועה או אנאצפלוס. כדי שצריכת החומצה הפולית תהיה יעילה, יש ליטול תוסף בשבועות הראשונים של ההתעברות, לעתים קרובות מומלץ להתחיל ליטול עוד לפני שאישה יודעת שהיא בהריון. עם זאת, בארה"ב, מחצית מכל ההריונות אינם מתוכננים. זו הסיבה שהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן ממליצים לכל הנשים בגיל הפוריות (מגיל 15 עד 45) לצרוך 600 מיקרוגרם ביום של חומצה פולית.  כמות זו וחומרים מזינים חשובים נוספים להריון – ברזל, סידן, ויטמין D ו-DHA – זמינים במולטי ויטמין טרום לידתי.

בעיות ספיגה של מערכת העיכול – כל מצב המפריע לעיכול תקין יכול להגביר את הסיכון לספיגה לקויה של רכיב תזונה אחד או יותר. לדוגמא:

  •   מחלות כמו צליאק, קוליטיס כיבית או סיסטיק פיברוזיס.
  •   ניתוחים אשר בהם מסירים חלקים מאיברי העיכול כגון מעקף קיבה לירידה במשקל.
  •   מחלות הגורמות להקאות עודפות או לשלשול עלולות למנוע את ספיגת החומרים המזינים.
  •   אלכוהוליזם יכול למנוע מחומרים מזינים, כולל מספר ויטמיני B וויטמין C, להיספג.

תרופות מסוימות – ישנן תרופות משתנות שניתנות בדרך כלל להורדת לחץ הדם העלולות לרוקן את מאגרי המגנזיום, אשלגן וסידן בגוף. מעכבי משאבת פרוטון שניתנות עבור ריפלוקס חומצי וצרבת יכולים למנוע ספיגה של ויטמין B12 ואף סידן ומגנזיום. לבודופה וקארבידופה שניתנות עבור מחלת הפרקינסון יכולים להפחית את הספיגה של ויטמיני B כולל חומצה פולית, B6 ו-B12.

איזה מולטי ויטמין כדאי לבחור?

מולטי ויטמינים מגיעים בצורות שונות (טבליות, כמוסות, נוזלים, אבקות) והם כוללים בתוכם שילוב ספציפי של רכיבי תזונה (קומפלקס B, סידן עם ויטמין D) או כמולטי ויטמין מקיף.

תעשיית תוספי התזונה היא תעשייה של מיליארדי דולרים, וקיימים אינסוף מותגים לבחירה. עם זאת, מותג יקר אינו הכרחי מכיוון שאפילו מותגים גנריים סטנדרטיים יספקו תוצאות. חפשו מוצר המכיל את כמויות הקצבה היומית המומלצת ואשר מאושר על ידי משרד הבריאות. כך ניתן להבטיח שהמרכיבים והכמויות של אותו מרכיב הרשומים על התווית באמת כלולים בגלולה.

עם זאת, ייתכן שתרצו לשקול את הגורמים הבאים לפני שתתחילו לצרוך מולטי ויטמין או כל ויטמין משלים.

סיבות להשתמש במולטי ויטמין:

  אתם אוכלים תזונה מוגבלת או שהתיאבון שלכם ירוד כך שאתם אוכלים פחות מהרגיל.

    אתם עוקבים אחר דיאטה מוגבלת למשך יותר משבוע, כגון דיאטה נוזלית לאחר הליך כירורגי, או דיאטה עצמית במטרה לרדת במשקל.

    הנכם סובלים ממצב או מחלה אשר מפחיתים את היכולת של גופכם לספוג חומרים מזינים (מחלת צליאק, קוליטיס כיבית) או שעברתם ניתוח שמפריע לספיגה תקינה של חומרים מזינים (ניתוח מעקף קיבה, הליך וויפל).

    יש לכם באופן זמני צרכים תזונתיים מוגברים, כמו בהריון למשל.

    אתם מאוד עסוקים ופשוט לא יכולים לאכול תזונה עשירה ומאוזנת כל יום.

סיבות למה אולי לא תצטרכו מולטי ויטמין:

    התזונה שלכם די טובה אבל אתם רוצים לשפר את הבריאות שלכם ככל האפשר, אז זה לא יכול להזיק לתגבר את התזונה באמצעות ויטמין.

    אתם סובלים מאוסטאופורוזיס וזקוקים ליותר סידן, או שיש לכם אנמיה מחוסר ברזל וזקוקים ליותר ברזל (בשני התרחישים, ייתכן שתצטרכו ליטול רק רכיבי תזונה בודדים ולא מולטי ויטמין מקיף).

  אם אינכם בטוחים לגבי נטילת מולטי ויטמין, ייתכן שתרצו להתייעץ עם תזונאית מוסמכת שיכולה להעריך את התזונה הנוכחית שלכם ולהסיק אם חסרים חומרים מזינים. היא תספק לכם הצעות לשיפור צריכת המזון של אותם רכיבים תזונתיים, או שאולי תקבלו המלצה על ויטמין משלים אחד או יותר. חשוב תמיד ליידע את הרופא שלכם על כל התוספים שאתם נוטלים במקרה של אינטראקציות אפשריות עם תרופות.

צריכה גבוהה של ויטמינים אינה מומלצת. זה עלול להפריע לספיגה של חומרים מזינים אחרים או תרופות, או אפילו יכול להפוך לרעיל אם הצריכה הגבוהה נמשכת תקופה ארוכה.

לבסוף, היזהרו מתוספי ויטמינים משלימים המפתים אתכם בהבטחות כמו "תמיכה בבריאות המוח" או "ייצור אנרגיה" או "עבור עור ושיער בריאים". אלו הצהרות כלליות לגבי ויטמין הנכללות למטרות שיווק בלבד, אך אינן ספציפיות לתוסף עצמו. היזהרו גם מוויטמינים המכילים רכיבים, כמו עשבי תיבול וצמחים שונים, שבדרך כלל לוקים במחקר על השפעות ארוכות טווח והשפעות שליליות אפשריות.

כאב ראש

מולטי ויטמינים ובריאות

הידע לגבי הצריכה האופטימלית של ויטמינים ומינרלים [1] למניעת מחלות כרוניות אינו חקוק באבן. נחוצים מחקרים ארוכי טווח נוספים העוסקים בקשר זה.

אין ויכוח שמולטי ויטמינים חשובים כאשר הדרישות התזונתיות אינן מסופקות באמצעות תזונה בלבד. הוויכוח הוא האם יש צורך בוויטמינים כאשר התזונה מספקת כדי למנוע מחסור בחומרים מזינים, שכן מחקרים מסוימים לא הראו שום תועלת או אפילו הראו השפעות מזיקות בעת נטילת ויטמינים ומינרלים משלימים.

לאחר סקירה של 26 מחקרים קליניים ומחקרים עוקבים, צוות המשימה של שירותי המניעה של ארה"ב הגיע למסקנה שאין מספיק ראיות כדי לתמוך ביתרונות כלשהם של מולטי ויטמינים או ויטמינים בודדים למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם או סרטן בקרב מבוגרים בריאים.

עבור מחלות רבות, אך במיוחד עבור סרטן, רק ניסויים ארוכי טווח הם אינפורמטיביים. המחקרים הבאים בחנו את ההשפעה של מולטי ויטמינים על מחלות ספציפיות וכללו אנשים בריאים כמו גם אלו עם מחלות כרוניות בתחילת המחקר:

סרטן

ניסוי אקראי מבוקר בפלצבו סיפק מולטי ויטמין או פלצבו ליותר מ-14,000 רופאים גברים, חלקם עם היסטוריה של סרטן. לאחר 11 שנים, לגברים שנטלו מולטי ויטמין הייתה ירידה משמעותית של 8% במספר מקרי הסרטן, בהשוואה לגברים שנטלו פלסבו. התוצאות לא היו שונות בין גברים עם היסטוריה של סרטן בתחילת המחקר לבין גברים שהיו בריאים בתחילת המחקר.

מחלות לב וכלי דם
מחקר בריאות אקראי מבוקר פלסבו, סיפק מולטי ויטמין או פלסבו ליותר מ-14,000 רופאים גברים, חלקם עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. לאחר 11 שנים, בהשוואה לפלסבו, לא הייתה השפעה משמעותית של מולטי ויטמין יומי על אירועי לב.

נטע לוי
נטע לוי
דילוג לתוכן