פרוביוטיקה בהנקה

  • אנחנו תמיד ממליצים על תזונה נכונה ומאוזנת ושילוב פעילות גופנית לפני כל שימוש בכדורים או תוספים כלשהם, ובמיוחד בתקופת ההריון וההנקה. אין במידע בכתבה זאת תחליף להוועצות עם רופא או רוקח בטרם רכישת התכשיר והתחלת השימוש בו. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח בכל הנוגע למטרות ואופן השימוש, תופעות לוואי, ואינטראקציה עם תכשירים אחרים. 

לפי הערכת המדענים, הנקת התינוק היא יותר מסתם להאכיל אותו כדי שלא תתעוררי מבכי בשתיים בלילה, אלא זוהי גם דרך טובה לגרום לתינוקך להרגיש מוגן ונינוח.

ההנקה היא הדרך הטובה ביותר ליצור קשר הדוק בין אמא לילד ויתרה מכך, זה גם שומר על הילד בריא ושמח. אך בזמן שאת מניקה, חשוב שתבחיני במה שאת אוכלת מכיוון שהערכים התזונתיים (או החוסר שלהם) יכולים להיות מועברים לילדך בחלב האם.

החיידקים הטובים והבריאים במערכת העיכול של ילדך יתחילו לפרוח כמעט מיד לאחר הלידה. כאשר התינוק טרם נולד והוא עדיין ברחם, חלק מהחיידקים מועברים מהאמא, אך עיקר החיידקים הטובים מועברים כתוצאה מהמגע עם האזור הווגינלי בלידה.

לכן מדענים בדרך כלל ממליצים לידה טבעית – וגינלית (אם זוהי הדרך הכי בטוחה עבור האמא ותינוקה). לאחר הלידה, תזונת התינוק תלויה רק ביניקת חלב האם ובכך הוא מקבל את החיידקים הבריאים החיוניים לו – זוהי סיבה נוספת למה מומלץ להניק. לאלה שלא מניקות, אנו ממליצים להוסיף למזון התינוקות פרוביוטיקה איכותית כדי להשלים את התזונה.

המדריך לפרוביוטיקה עבור אימהות צעירות

לקיחת פרוביוטיקה אצל נשים ובקרב אימהות מניקות מתחילה להיות פופולרית , בגלל שקיימות עדויות שלדבר זה כמה יתרונות עבור האם ותינוקה, שילוב פרוביוטיקה עם תמצית עלי מורינגה בזמן ההנקה יכולות להיות ביחד שילוב מנצח. אם לא ידעת זאת עד עכשיו, פרוביוטיקה הם אורגניזמים חיים. במערכת העיכול של האדם מצויים כ- 400 מינים של מיקרואורגניזמים אלה!

בדרך כלל, כאשר אנו שומעים על חיידקים, המחשבות העולות הן שהם משהו שלילי, אבל פרוביוטיקה הם חיידקים טובים שעוזרים לשמור על מערכת העיכול שלנו בריאה. הנה כל מה שאת צריכה לדעת על פרוביוטיקה עבור אימהות מניקות – היתרונות והסיכונים.

יתרונות הפרוביוטיקה בזמן ההנקה

כאשר מדובר על צריכת פרוביוטיקה בזמן ההנקה עשויים להיות יתרונות רבים, אבל העיקריים בינם הם:

חסינות לתינוק ולאמא:

הנקה יכולה להפחית את כמות הנוטריינטים בגוף האמא המניקה, מה שיכול לגרום למערכת החיסון שלה להיחלש ולגרום לה להיות פחות חסינה למחלות שיכולות גם לעבור לתינוקה. פרוביוטיקה יכולה לעזור לבנות חסינות לאמא ולשפר את חילוף החומרים שלה, שהוא בתורו יכול לעבור שינויים בזמן ההנקה.

בנוסף, מערכת החיסון של התינוק שעתה נולד (70% ממנה מהווה הסביבה במערכת העיכול) תתפתח מהר יותר בגלל אספקת החיידקים החיוניים מהאמא דרך חלב האם.

אמא והתינוק שלה

עוזרת לייצר ויטמין B:

פרוביוטיקה ידועה בזכות היכולת שלה לעזור לייצר ויטמין B, שהוא הכרחי לעור ולעצבים בריאים וכך גם למניעת אנמיה.

מונעת עצירות:

כמה מחקרים הראו כי תינוקות שקיבלו אספקה מתמדת של פרוביוטיקה שיפרו את תדירות היציאות שלהם ואת מרקמם, ובכך הפחיתו את הסיכוי לעצירות כרונית.

מונעת אקזמה:

תינוקות רבים שעתה נולדו, נוטים לפתח אקזמה, שהיא מחלת עור זיהומית שגורמת ליובש ולאי נוחות. כאשר צורכים פרוביוטיקה בהנקה, אפשר למנוע את הזיהום לפחות לשנתיים הראשונות של חיי התינוק.

מונעת פטרייה ופריחה:

  פרוביוטיקה חיונית גם כשמדובר על מניעת פריחת החיתולים בילדים בכך שהיא מורידה את כמות הפטרייה בדרכי מערכת העיכול. הפטרייה היא המניע העיקרי לזיהום,  והפרוביוטיקה עוזרת להוריד את מקרי הזיהום, אם כי אינה מהווה טיפול. הפרוביוטיקה הראתה פעילות טובה יותר מאשר אנטיביוטיקה, כי אנטיביוטיקה הורגת את החיידקים הטובים בסביבת מערכת העיכול של התינוק.

עוזרת בירידה במשקל:

אימהות שלוקחות פרוביוטיקה בזמן ההנקה עשויות לרדת במשקל מהר יותר, היות והפרוביוטיקה עובדת במערכת העיכול היא יכולה גם לגרום לתחושת שובע מהירה יותר, ולזמן ממושך יותר.

מורידה את תסמיני הרפלוקס של התינוק:

כמה דיווחים אומרים שתינוקות היונקים מאימהות שצורכות פרוביוטיקה נוטים לסבול מפחות רפלוקס. רפלוקס נובע מכך שמזון עולה חזרה מהקיבה וגורם להם להקיא. בדרך כלל מצב זה אינו חריג, אך בכל מקרה, פרוביוטיקה יכולה להפחית תופעות כאלה ולגרום לתינוק להיות נינוח ורגוע יותר.

מונעת את פטרת הפה:

 פטרת הפה היא זיהום פטרייתי נוסף והוא יכול להימצא על פטמות האמא המניקה או מסביב לפה התינוק והלשון. בדרך כלל זוהי תופעה שרואים בשנה הראשונה של התינוק. למרות שזוהי תופעה לא מדאיגה, היא יכולה להיות מייגעת ומציקה, ולכך יש פתרון – הפרוביוטיקה. כפי שנאמר קודם, הפרוביוטיקה מורידה את כמות הפטרייה שמיוצרת על ידי הגוף, ולכן מורידה את הסיכוי לפטרת הפה.

מונעת קוליק:

קוליק היא תופעה בתינוקות שנגרמת, בין היתר, מלקיחת אוויר מופרזת בזמן ההנקה על ידי התינוק. בדרך כלל, זוהי לא תופעה שצריכה לגרום לדאגה והיא חולפת לאחר 24-30 שבועות ראשונים לאחר הלידה. למרות זאת, הדבר יכול להיות עדיין מאוד לא נעים לילד בגלל שיכול להיות מדבור על דלקת במערכת העיכול. כאשר סביבת מערכת העיכול של התינוק רוויה בחיידקים טובים מהפרוביוטיקה, הוא פחות פגיע ופחות סביר שיסבול מקוליק.

מזונות עשירים בפרוביוטיקה

למרבה המזל, שילוב פרוביוטיקה בתזונה כאמא מניקה היא לא משימה מאתגרת למדי. בנוסף ללקיחת תוסף פרוביוטי, כמה מאכלים שמכילים חיידקים ידידותיים יכולים לסייע בשילוב הפרוביוטיקה בתזונה היום-יומית. הנה כמה מהמזונות:

גבינה רכה:

גבינה מכילה את החיידקים הפרוביוטיים B. lactic שהם בתורם מיני חיידקים שנמצאים באופן טבעי בגוף. חלק מהגבינות, כמו גאודה למשל, שעברו תסיסה באופן מלאכותי, שומרות את החיידקים הפרוביוטיים חיים עד שהם מגיעים למעי שם הם יכולים לשגשג.

תה קומבוצ'ה:

קובמוצ'ה הוא מאכל נוסף שעבר תסיסה ונושא בתוכו כמות פרוביוטיקה כמו בתוסף התזונה. ברוב הקמבוצ'ות מצויים החיידקים מהסוג Acetobacter (שמייצרים חומצה אצטית וגלוקונית) וחיידקים B. lactose.

טמפה:

הוא מאכל חלבוני אינדונזי העשוי מפולי סויה שעברו התססה. הוא מהווה תחליף מעולה לטופו לאלה שרוצים לצרוך פרוביוטיקה והוא אפילו מתאים כתחליף לבשר. תהליך התסיסה של הסויה מייצר את החיידקים L. plantarum  ו- R. oligosporus עוזרים בחילוף החומרים הפחמימני.

קימצ'י:

המאכל הזה גם מכיל את החיידקים הפרוביוטיים ה- Lactobacillus plantarum שעוזרים לאזן את חילוף החומרים הפחמימתי. ישנם כמה דיווחים שהוא מכיל גם את החיידקים שסביבתם הטבעית היא החומצה הלקטית, כמו ביוגורט.

שוקולד מריר:

אם אתם מחפשים תירוץ לקחת כמה חתיכות של קינוח, הגעתם למקום הנכון. החיידק Lactobacillus plantarum נמצא בשוקולד מריר, ולכן אנשים ששומרים על אורח בריא אוכלים אותו.

יוגורט:

אם אתם מחפשים אלטרנטיבה זולה, זה הדבר בשבילכם. היוגורט מכיל חיידקים מהסוג B. animalis שמשפרים את פעילות מערכת העיכול והחיסון. בנוסף לכך הם נלחמים עם חיידקים מזיקים. יוגורט הוא מאכל הזמין בכל החנויות והמכולות ומשפר את הבריאות הכללית שלך ושל תינוקך.

קפיר:

 מאכל זה דומה ליוגורט והוא עשוי מחלב עיזים שעבר התססה. חוץ מהתכונות הפרוביוטיות שלו, הוא גם מקור מעולה לנוגדי חמצון. קפיר בדרך כלל מכיל את חיידקי ה- B. lactis.

מלפפונים חמוצים:

מלפפונים חמוצים מכילים שני סוגים של חיידקים: L. plantarum  ו- P. pentosaceaus. חיידקים אלו מונעים הידבקות בסלמונלה [1].

סוגי פרוביוטיקה מומלצים לאימהות מניקות

מציאת הפרוביוטיקה הטובה ביותר לעתים יכולה להיות מאתגרת לאימהות מניקות. רוב הסיכויים שתנסי כמה סוגים של פרוביוטיקה לפני שתמצאי את התוסף שהכי מתאים לך. סוגי הפרוביוטיקה הכי פופלריים הם אלה שמכילים את החיידקים מהסוג ביפידו ולקטובאצילוס, הרבה פעמים הם פשוט מופיעים כאותיות גדולות B  ו- L, בהתאמה.

חיידקי ביפידו תומכים במערכת החיסון, עוזרים לפרק לקטוז לנוטראינטים והם גם מגבילים את גידול החיידיקים המזיקים במעי. חיידקי לקטובאצילוס, לעומת זאת, מספקים לשרירים הזנה ואנרגיה והם בדרך כלל נמצאים בפה, במעי הדק ובאזור הוואגינלי.

כאשר מדובר על בחירת פרוביוטיקה מתאימה לאימהות מניקות, חשוב להבדיל בין מינים שונים המתפצלים מסוגי החיידקים B ו-L. הנה כמה מינים:

אמא מניקה

צריכה בטוחה של פרוביוטיקה בזמן ההנקה ותופעות הלוואי האפשריות

באופן כללי, לקיחת פרוביוטיקה בזמן ההנקה בטוחה לאמא ולתינוק (ראו פרוביוטיקה לתינוק). החיידקים הפרוביוטיים אינם גופים זרים בגוף האדם ולקיחת פרוביוטיקה היא רק דרך לתמוך באוכלוסיית החיידקים הטבעית בגוף. לכן, גם האמא וגם תינוקה מרוויחים מצריכת תוסף פרוביוטי.

למרות זאת, אנשים שונים מגיבים באופן שונה לפרוביוטיקה, תופעת לוואי של הפרוביוטיקה עלולה להיגרם בין היתר בגלל תזמון נטילת פרוביוטיקה לא נכון. כמה מתופעות הלוואי הכי נפוצות בקרב אלה שצורכים פרובטיוקה הן נפיחות, בחילה ועצירות, שבדרך כלל נמשכות כמה שבועות בזמן שהגוף מרגיל את עצמו לעלייה בכמות החיידקים.

נטע לוי
נטע לוי
נטע מביאה גישה הוליסטית לאימוץ אורח חיים בריא יותר. היא עזרה למאות אנשים לשנות את הרגלי התזונה שלהם ולאמץ תפריט בריא ונכון יותר בהתאם ליעדים אותם רוצים להשיג.
עשוי לעניין אותך..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.