פרוביוטיקה בהריון – תוסף חובה לנשים הרות

פרוביוטיקה בהנקה

הסביבה המיקרוביאלית שלנו היא האוסף של כל החיידקים, הפטריות, הוירוסים והגנים שלהם  שבצורה טבעית חיים בגוף שלנו. מיקרואורגניזמים אלו מגנים עלינו מפני פתוגנים, תומכים במערכת החיסון ומאפשרים לנו לעכל את האוכל שאנו אוכלים ולהמיר אותו לאנרגיה. לאחר זמן מה לחץ, התבגרות, דיאטה, רעלים סביבתיים ואורח חיים ישיב יכולים להוביל לחוסר במגוון ובשפע של מיקרואורגניזמים אלו.

האם פרוביוטיקה בטוחה לצריכה בזמן הריון?

צריכת פרוביוטיקה בדרך כלל בטוחה בזמן הריון כל עוד מקפידים על תזמון נטילת פרוביוטיקה נכון. למרות זאת, בגלל המגוון הרחב של זני הפרוביוטיקה ומחקר לא מספק בנושא זה, פרוביוטיקה לא יכולה להיות מוכרזת כבטוחה לגמרי. תמיד עדיף להיוועץ ברופא המטפל בנוגע לתוספות התזונה לפני לקיחתם, לעומת זאת פרוביוטיקה בזמן ההנקה בטוחה לגמרי ולמעשה היא שילוב מצויין עם מורינגה בזמן תקופת ההנקה.

על פי NLM (הספרייה הרפואית האמריקנית הלאומית) ו-NIH (המכללה האמריקנית הלאומית לבריאות), פרוביוטיקה ככל הנראה בטוחה לצריכה מכיוון שנתונים עכשוויים מראים כי תוספים פרוביוטיים נספגים לעתים רחוקות.

 הסיכויים לפתח זיהומים במחזור הדם בעת לקיחת פרוביוטיקה מהזן Lactobacillus הם פחות מ-1 למליון והסיכויים בעת צריכת הפטרייה Saccharomyces boulardii הם 1 ל-5.6 מיליון.

במחקרים על צריכת פרוביוטיקה בזמן הריון, לא היה קישור לצריכת פרוביוטיקה להפלות טבעיות או לגידולים מכל סוג שהוא. בנוסף, ממטא-אנליזה שנעשתה על ידי חוקרים קנדיים עלה כי אין קשר בין צריכת פרוביוטיקה לבין מקרי ניתוח קיסרי, משקלי עובר חריגים או ממדים הלא מתאימים לגיל ההריון.

NLM ו-NIH הסיקו כי אין שום סכנות בלקיחת פרוביוטיקה עבור נשים הרות או מניקות.

איך הפרוביוטיקה עובדת במהלך ההריון

מנגנון עבודת הפרוביוטיקה עדיין אינו ידוע ונחקר רבות. חוקרים עדיין עוסקים בלפענח אותו. למרות זאת, המחשבה שעלתה היא שהחיידקים הטובים תוקפים פתוגנים בדיוק כמו שחיידקים רעים תוקפים את הגוף. הפרוביוטיקה עוזרת למעיים להעביר את המזון הלאה במערכת העיכול ומורידה את כמות החיידקים הרעים ובכך מורידה את הסיכויים להיווצרות מחלות רקע. ראו את ההמלצות לנטילת פרוביוטיקה לתינוקות וילדים, כך תדעו איך להמשיך את התמיכה הפרוביוטית אחרי ההריון.

הפרוביוטיקה נמצאה כתורמת במקרים הבאים:

מחקר אחד שפורסם ב- Natural Medicine Journal הציג תוצאות שהעלו את המסקנה שצריכת פרוביוטיקה הורידה את הסיכויים לחלות בסוכרת הריונית.

אל תשכחו לקחת את הפרוביוטיקה

יש הבדל בין פרהביוטיקה לבין פרוביוטיקה. הפרהביוטיקה היא בדרך כלל סיבי צמחים שפועלים כמעין מדשנים למערכת העיכול. הם מכינים את הסביבה ויוצרים תנאים אופטימליים לגידול חיידקים טובים במעיים.

פרהביוטיקה נמצאת בפירות וירקות רבים, במיוחד באלה שמכילים פחמימות מורכבות, כמו סיבים ועמילן עמיד. פחמימות אלה לא מעוכלות על ידי מערכת העיכול שלנו, ולכן רק עוברות דרכה ומהוות מזון לחיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים. רשימת המזון הפרהביוטי ארוכה – מאספרגוס ליאם. ניתן לחפש דוגמות באינטרנט או להיוועץ בתזונאי. 

כיום, רשימת תוספי המזון הפרהביוטי אפילו ארוכה יותר, אך הם בדרך כלל מכילים פחמימות מורכבות כמו סיבים. חברות המשווקות את התוספים האלו מדגישות את הספציפיות שלהן למשל עבור בריאות העצמות, שמירה על משקל, היות והמרכיבים של כל תוסף משנה ואחראי על גדילת סוגים שונים של בקטריות.

אישה בהריון

האם נשים רבות צורכות פרוביוטיקה בזמן ההריון?

כיוון שעצירות ושלשול הן תופעות שכיחות בקרב נשים הרות, הן משתמשות רבות בפרוביוטיקה. מחקר שפורסם בכתב העת הקנדי "Canadian Journal of Obstetrics and Gynecology" מצא כי 45 עד 93% מהמיילדות הנפיקו מרשמים לתוספים טבעיים או פרוביוטיקה לנשים הרות.

איפה ניתן להשיג פרוביוטיקה לנשים הרות?

פרוביוטיקה בדרך כלל נצרכת על ידי אכילת יוגורט טבעי או לקיחת תוספי תזונה. את היוגורט מכינים על ידי החמצת חלב עם בקטריות שונות, שנשארות בתוצר הסופי. מזונות פרוביוטיים אחרים כמו כרוב חמוץ, קומבוצ'ה וקימצ'י הם גם מקורות מעולים לפרוביוטיקה [1].

תוספי פרוביוטיקה גם מכילים מיקרואורניזמים חיים. מנה אחת יכולה להכיל זן ספציפי או תערובת של זנים. התוספים הפרוביוטיים ספציפיים בפעילותם בדיוק כמו התוספים הפרהביוטיים. למשל, אם אתם סובלים מסינדרום המעי הרגיז, עליכם להתמקד בחיפוש אחר זן פרוביוטי מסוים.

נטע לוי
נטע לוי
נטע היא יועצת תזונה מנוסה המביאה גישה הוליסטית לאימוץ אורח חיים בריא יותר עבור לקוחותיה. היא עזרה למאות אנשים לשנות את הרגלי התזונה שלהם ולאמץ תפריט בריא ונכון יותר בהתאם ליעדים אותם רוצים להשיג.
עשוי לעניין אותך..