פרוביוטיקה להרזיה: איך לשלב פרוביוטיקה בתזונה כדי לרדת במשקל

  • אנחנו תמיד ממליצים על כושר גופני ותזונה נכונה לפני כל שימוש בכדורים או תוספים כלשהם להורדה במשקל. אין במידע בכתבה זאת תחליף להוועצות עם רופא או רוקח בטרם רכישת התכשיר והתחלת השימוש בו. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח בכל הנוגע למטרות ואופן השימוש, תופעות לוואי, ואינטראקציה עם תכשירים אחרים. 

נטילת פרוביוטיקה ידועה כמסייעת לבריאות המעיים שלכם אבל האם החיידקים הקטנטנים האלה, שנמצאים בתוספי תזונה ובמזונות מותססים, יכולים לעזור לכם לרדת במשקל?
פרוביוטיקה הם מיקרואורגניזמים חיים שבית הגידול הטבעי שלהם הוא בגוף שלנו. פרוביוטיקה מעודדת התפתחות של חיידקים, במיוחד חיידקים מועילים, שעוזרים לשמור על איזון בריאות המעיים. איזון בריא של חיידקים טובים בגוף עשוי לעזור לווסת משקל ולהדוף מגוון בעיות בריאותיות, כגון בעיות עיכול כמו תסמונת המעי הרגיז (IBS), יחד עם מחלות עור אלרגיות כמו אטופיק דרמטיטיס, וישנם מומחים הטוענים שאפילו נגד הצטננות. אבל הקשר בין פרוביוטיקה לירידה במשקל הוא פחות ברור.
במאמר זה נציג את כל מה שאנחנו יודעים על פרוביוטיקה להרזיה (וגם מה שלא יודעים).

האם פרוביוטיקה יכולה לסייע בירידה במשקל?

בכנות, אף אחד לא יודע בוודאות – הסיבה לכך היא שרוב המחקרים הפרוביוטיים התמקדו בכיצד לשפר בעיות עיכול או בריאות חיסונית, ולא היה מיקוד מחקרי על ירידה במשקל.
ישנן עדויות מבטיחות ביותר על פרוביוטיקה וירידה במשקל המגיעות ממחקר משנת 2013 ב-The British Journal of  [1] Nutrition, שחקר את ההשפעות של זן אחד של פרוביוטיקה, lactobacillus rhamnosus (LGG).
החוקרים עקבו אחר 125 גברים ונשים במהלך תוכנית הרזיה בת 12 שבועות, והעניקה למחצית מהמשתתפים LGG ולחצי השני פלסבו. בסוף הניסוי, הנשים שנטלו פרוביוטיקה ירדו במשקל יותר מהנשים שקיבלו פלסבו. קבוצת הפרוביוטיקה גם המשיכה לרדת במשקל לאחר שהניסוי הסתיים.
יחד עם זאת, נראה שלא היה הבדל בירידה במשקל באופן כללי בין קבוצות הפרוביוטיקה והפלסבו, אבל הייתה משמעות כאשר הפרידו את הנשים בקבוצת הפרוביוטיקה וראו שהנשים בקבוצת הפרוביוטיקה ירדו רק כ-1.8 קילוגרם יותר מקבוצת הפלסבו.

בחורה עם מבנה גוף רזה

ובכל זאת, פרוביוטיקה מקדמת בריאות כללית, מה שאף פעם לא מזיק כשמדובר בירידה במשקל. חיידקי מעיים מצפים את דפנות המעיים ובאים במגע עם האוכל שאנחנו אוכלים, מכאן נובעת המחשבה שזה עשוי להשפיע על האופן שבו נספגים חומרים מזינים.
בהחלט יכול להיות שלאנשים שאוכלים בריא יש מעיים בריאים יותר ולא להיפך. באשר מה בא קודם (התזונה הבריאה או המעי הבריא), סביר להניח שזו התזונה הבריאה.

איך ניתן להוסיף פרוביוטיקה לתזונה?

אמנם ניתן לקבל פרוביוטיקה דרך המזון, אך הדרך הקלה ביותר להוסיף קצת פרוביוטיקה לתזונה שלכם בכל יום היא ככל הנראה באמצעות תוסף פרוביוטיקה.
אבל זה העניין, ישנם עשרות תוספי פרוביוטיקה בשוק, כאשר תוספים שונים מכילים זנים שונים. למרבה הצער, המחקרים המעטים שנעשו עד כה אינם מביאים הוכחות אמיתיות לגבי אילו זנים פרוביוטיים הינם היעילים ביותר לתוצאות הרזיה. אם בכל זאת אתם מעוניינים להתנסות בפרוביוטיקה לירידה במשקל, חשוב לפנות לרופא שלכם לפני נטילת תוספים כלשהם – בעוד שפרוביוטיקה נחשבת בדרך כלל לבטוחה, היא עלולה לגרום לבעיות במערכת העיכול בהתחלה, כמו נפיחות וגזים. ניתן לשלב אותה עם דברים נוספים שמועילים לירידה במשקל כמו ג'ימנמה או זרעי צ'יה מומלצים
מחקר משנת 2013 שפורסם ב-Journal of Functional Foods מצא קשר בין אובדן שומן בגוף לבין הזנים הפרוביוטיים lactobacillus fermentum ו- lactobacillus amylovorus (3 אחוזים ו-4 אחוזים, בהתאמה), אך רק 28 משתתפים נחקרו.

אולי תרצו גם לגלות כמה שומן צריך לאכול ביום

האם ישנה דרך לקבל פרוביוטיקה באופן שהוא לא תוסף?

בהחלט. למעשה, אולי עדיף לקבל את הפרוביוטיקה ממקורות מזון. כך ניתן לקבל גם חומרים מזינים אחרים, בנוסף ליתרונות הפרוביוטיים. רוב המזונות הפרוביוטיים הינם בריאים וזה בהחלט לא יכול להזיק לאכול אותם. וזו פחות או יותר נקודת המוצא לגבי פרוביוטיקה באופן כללי, גם אם לא הוכחה התועלת שבהם באופן חד משמעי, בהחלט לא מזיק לקחת אותם.

יוגורט

להלן מספר דרכים לקבל פרוביוטיקה ממזון:

  1. יוגורט.

מוצרי חלב מותססים, כמו יוגורט וקפיר, עשירים בפרוביוטיקה מסוג לקטובצילוס. לא כל יוגורט מכיל פרוביוטיקה, לכן חשוב לקרוא את התווית ולבקר באתר האינטרנט של החברה כדי לחפש שקיפות בנושא. אם אתם מעדיפים לשתות את מוצרי החלב שלכם מאשר לאכול אותם, אתם יכולים לנסות קפיר, משקה מותסס עשוי מחלב פרה או עיזים ותרביות של חיידקי שמרים וחומצת חלב. 

  1. כרוב כבוש.

בדומה ליוגורט וקפיר, ירקות מותססים – במיוחד כרוב כבוש וקימצ'י – הם מקורות אמינים לפרוביוטיקה.

אזהרה אחת לגבי כרוב כבוש: רוב המוצרים המיובאים מארה"ב עברו תהליך פסטור למען הבטיחות, שעלול להשמיד חיידקים טובים ורעים כאחד. לכן, אם אתם באמת רוצים להנות מיתרונות התסיסה, חפשו מוצרים לא מפוסטרים או הכינו בעצמכם. 

  1. גבינות מותססות.

אז, סביר להניח שגבינה לא תהיה הראשונה ברשימה שלכם כשתחשבו על מקור לצריכת פרוביוטיקה, אבל על פי תזונאים רבים, מסתבר שגבינות מותססות כמו גאודה, צ'דר וגבינות שוויצריות מכילות חיידקי חומצת חלב, פרוביוטיקה, גם כאן חשובה האיכות (יותר תסיסה משמע יותר פרוביוטיקה), אז ודאו שהאדם מאחורי הדלפק מציע לכם את הגאודה המיושנת הכי טובה שיש. 

  1. השתמשו בחומץ תפוחים…על סלטים.

היתרונות הבריאותיים שיש לחומץ תפוחים אינם מוכחים מדעית, אך ידוע כי הוא אכן מכיל פרוביוטיקה העוזרת לבריאות המעיים. במקום לקחת את זה בצ'ייסר (יש כאלו שגם מדללים במים), נסו להוסיף את זה לרוטב הסלט שלכם כחיזוק נוסף של חיידקים בריאים.

פרוביוטיקה לא תגרום לכם להוריד במשקל בדרך קסם – אבל היא יכולה לעזור לבריאות המעיים, כך שלא יזיק לנסות לצרוך אותה.

נטע לוי
נטע לוי
נטע היא יועצת תזונה מנוסה המביאה גישה הוליסטית לאימוץ אורח חיים בריא יותר עבור לקוחותיה. היא עזרה למאות אנשים לשנות את הרגלי התזונה שלהם ולאמץ תפריט בריא ונכון יותר בהתאם ליעדים אותם רוצים להשיג.
עשוי לעניין אותך..
× ליווי תזונה אישי חינם (3 מקומות)