מדריך: פרוביוטיקה תופעות לוואי, מינון ואופן השימוש

ינואר 24, 2022


פרוביוטיקה - דרך הבריאות שלי

פרוביוטיקה מכילה בקטריות ידידותיות ובטוחות, אך זה לא אומר שכולם אינם חווים תופעות לוואי. בשביל חלק מהאנשים הצורכים פרוביוטיקה 2 השבועות הראשונים יכולים להיות מעט לא נוחים, אך תוך הקפדה בלקיחת הפרוביוטיקה, בוודאות תקבלו את היתרונות הבריאותיים שרציתם.

למה כדאי לקחת פרוביוטיקה

מערכת העיכול היא מערכת די מסובכת שכן היא קשורה ישירות לכל חלק בגופנו, כולל המוח ומערכת החיסון. רוב האנשים מתחילים לקחת פרוביוטיקה לשיפור תהליך העיכול והיציאות, הפחתת נפיחות, אך יתרונות אלה הם כמות מזערית מתוך כל היתרונות שיכולה לתת הפרוביוטיקה.

לא רק שהפרוביוטיקה תורמת לפעילות מערכת העיכול, היא יכולה גם לשפר ולהפחית מצבי סטרס, לתרום למראה עור בריא ואף לתרום לוויסות רמות הכולסטרול בדם. פרוביוטיקה היא תוסף מצויין שמומלץ מאוד לכלול ביום יום ומתאימה לכל שלבי החיים, גם בתקופות מיוחדות כדאי להשתמש בפרוביוטיקה, בהריון או הנקה פרוביוטיקה היא תוסף מועיל ובטוח ומומלץ לשלבה עם מורינגה בתקופת ההנקה, במיוחד כשמדובר במורינגה מומלצת באיכות גבוהה.

כדי להפוך את הפרוביוטיקה ליעילה אף יותר, כדאי ללמוד מתי כדאי לקחת פרוביוטיקה, התזמון הוא המפתח.

פרוביוטיקה משחקת תפקיד חשוב גם בתהליך חילוף החומרים בגוף. חיידקים מסוימים טובים יותר  מאשר אחרים בפירוק מזון והוצאת נוטריאנטים ואנרגיה מתוכם. מה שאומר שאם תבחרו ותצרכו את סוגי החיידקים האלו, תוכלו לשמור על משקל תקין בקלות יותר.

תופעות לוואי קצרות טווח אפשריות

  1. נפיחות וגזים
    שתי תופעות הלוואי הנפוצות ביותר הם גזים ונפיחות. תופעות אלה הם תגובה תקינה של הגוף לפגישה עם חיידקים חדשים. בזמן שמערכת העיכול מתרגלת לחיידקים החדשים, ככל הנראה החיידקים ייצרו גז כתוצר לוואי, מה שיצור תחושה של נפיחות.

  2. שינויים בזמני היציאות
    הפרוביוטיקה יכולה להאריך את הזמן שבו המזון מתעכל ועובר דרך מערכת העיכול. חלק מהאנשים יהיו שמחים מבשורה זו, שכן קיימים אנשים עם יציאות תכופות. אך שינוי זה יתרחש רק בתחילת הצריכה ולבסוף גופכם יתרגל לפרוביוטיקה.

  3. כאבי ראש
    חלק מהמזון הפרוביוטי מכילים אמינים, שיכולים לגרום לכאב ראש, במיוחד לאנשים שרגישים אליהם. תופעת לוואי זו אינה מטרד רציני בדרך כלל ונדירה למדי, אך אפשרית אם תצרכו מזון עשיר בפרוביוטיקה כגון יוגורט וכרוב כבוש.

תופעות טובות שעשויות להופיע בהמשך

אחרי שתעברו את השלב הראשון בו אולי תחוו תופעות לוואי קלות, תשימו לב ליתרונות! ברוב המקרים תחושו בהקלה בתופעות הלוואי (אם היו) ובשיפור ניכר בבריאות מערכת העיכול ולא רק!

אחרי שתעברו את תופעות הלוואי הלא כל כך נעימות, ככל הנראה שתשימו לב לתופעות טובות שיהפכו לאורח חיים. שם נכון יותר לתופעות אלה הוא יתרונות ארוכות טווח וברוב המקרים תראו השפעות חיוביות אצלכם בגוף שלא צפיתם.

2 בחורות מתחבקות
  1. פחות נפיחות
    נפיחות מוגברת היא תופעת לוואי נפוצה בקרב אנשים המתחילים לקחת פרוביוטיקה, אך עם הזמן הנפיחות תרד. בדרך כלל, הנפיחות נגרמת עלי ידי חוסר איזון בין החיידקים הטובים לחיידקים הרעים במערכת העיכול.

    הוספה של חיידקים טובים לדיאטה גורמת להפחתה בחיידקים הרעים ומפחיתה תופעות כמו גזים ונפיחות. מומחים סבורים כי לקיחת פרוביוטיקה על בסיס קבוע יכולה לתמוך בסביבה המיקרוביאלית במערכת העיכול ובכך להפחית נפיחות.

  2. איזון בזמני היציאות
    החיידקים הטובים בפרוביוטיקה משפרים את תהליך העיכול, מה שיכול לעזור לאנשים הסובלים מעצירות או שלשולים. רוב הזמן הפרוביוטיקה תגרום לכמות יציאות מרובה יותר והקלה. עצירות היא מספר מועט של יציאות, שגורמת לצבירת פסולת שמהווה רעל לגוף. לכן חשוב לשמור על סביבה מיקרוביאלית מאוזנת במערכת העיכול לשמירה על הבריאות הכללית.

  3. תרגישו יותר אנרגטיים
    פרוביוטיקה עוזרת לגוף לתהלכי חילוף חומרים חיוניים לגוף בינם ספיגה של נוטיראנטים. עקב כך הגוף יקבל את כמות הויטמנים והמינרלים הנדרשת לו ולכן ככל הנראה תרגישו אנרגטיים יותר וטוב יותר באופן כללי. מה שאומר שתבלו פחות זמן בצפייה בטלוויזיה ותהיו יותר פרודוקטיביים.

  4. מערכת החיסון שלכם תתחזק
    ככל שיותר זמן תקחו פרוביוטיקה, כך הסביבה המיקרוביאלית שלכם תיהיה יותר עשירה וכך מערכות העיכול והחיסון שלכם יתחזקו. במילים אחרות, ככל שיש יותר איזון בסביבה המיקרוביאלית במערכת העיכול, כל מערכת החיסון מתחזקת. למעשה, יותר מ-70% ממערכת החיסון פועלת מתוך מערכת העיכול.

כמה זמן נמשכות תופעות הלוואי?

איך תרגישו וכמה זמן תופעות הלוואי ימשכו תלוי במצב הנוכחי של מערכת העיכול שלכם ואיך הגוף שלכם מעבד תהליכים שונים שנגרמים על ידי זנים מגוונים של פרוביוטיקה. חילוף החומרים [1] משתנה מאדם לאדם ולכן כל אחד מגיב בצורה שונה ומכאן לא ניתן להעריך את הזמן האינדיבידואלי של הימשכות תופעות הלוואי.

ככלל, תופעות לוואי בלתי רצויות ייעלמו בשני השבועות הראשונים לאחר תחילת צריכת הפרוביוטיקה, כאשר מערכת העיכול מתחילה להסתגל וכאשר הסביבה המיקרוביאלית מתחילה להתאזן. אנשים רבים מתחילים להרגיש ולחוות את היתרונות של הפרוביוטיקה כבר לאחר יומיים מזמן תחילת לקיחת הפרוביוטיקה, אך חשוב לזכור שדבר זה משתנה מאדם לאדם וגם משתנה כתלות באילו זני פרוביוטיקה אתם צורכים.

אם חלפו מספר שבועות ועדיין אתם חווים תופעות לוואי לא נעימות, כדאי להיוועץ עם הרופא המטפל שלכם ולשלול מחלות רקע. למשל, אם יש לכם SIBO (שגשוג יתר של חיידקים במעי הדק) או IBS (תסמונת המעי הרגיז) יכול להיות שביטוי תופעות הלוואי אצלכם יהיה חזק וממושך יותר. 

לגבי היתרונות לטווח הארוך למשל פחות נפיחות ואיזון בזמני היציאות – אלה צריכים להישמר לטווח הארוך.

סיכום

בהתחלה, פרוביוטיקה יכולה לגרום לשינויים לא נעימים כגון הגברת הגזים, הנפיחות ולעתים אף כאבי רואש, אך אם תקפידו על לקיחת הפרוביוטיקה על בסיס קבוע, תופעות לוואי אלה אמורות להיעלם לאחר כשבועיים. ברגע שמערכת העיכול שלכם מתאזנת תרגישו פחות נפיחות, עלייה ברמות האנרגיה, התחזקות מערכת החיסון ואיזון בזמני היציאות. אם אתם לא מרגישים טוב לאחר כמה שבועות, יכול להיות שכדאי לבדוק עם הרופא את העניין.


פרוביוטיקה - דרך הבריאות שלי
נטע לוי
נטע לוי
דילוג לתוכן