קפה עם לימון להרזיה

יולי 26, 2022

לאחרונה שתיית קפה עם לימון להרזיה נעשתה פופולרית תוך הכרה ביתרונות בריאותיים פוטנציאליים של המשקה. התומכים בטרנד טוענים שהתערובת יכולה להיות מזינה ומקלה על כאבי ראש ושלשולים.

 מכיוון שגם לקפה וגם ללימון השפעות בריאותיות מרובות מוכחות, רבים תוהים האם שתיית השניים יחד מעניקה יתרונות נוספים.

במאמר זה נסקור את העדויות על קפה עם לימון כדי לאמת או להפריך את הטענות.

קפה עם לימון

מה זה קפה עם לימון?

קפה ולימונים הם שני מרכיבים נפוצים שנמצאים כמעט בכל מטבח.

קפה – אחד המשקאות הנצרכים ביותר בעולם – מיוצר על ידי בישול פולי קפה קלויים.

למעשה, כ-75% מהאמריקאים מדווחים שהם שותים אותו מדי יום, והוא מבוקש בעיקר בשל תכולת הקפאין שלו, המגרה את מערכת העצבים המרכזית ומגבירה את הערנות ומצב הרוח.

מצד שני, לימונים הם פרי השייך למשפחת ההדרים. הם מקור מצוין לויטמין C ונוגדי חמצון – יחד עם תרכובות צמחיות מועילות רבות אחרות – וזו הסיבה שאנשים השתמשו בהם עבור סגולותיהם הרפואיות במשך מאות שנים.

טרנד הקפה עם לימון מציע לערבב כוס אחת (240 מיליליטר) של קפה עם מיץ מלימון אחד.

בעוד שחלק מהאנשים עשויים לחשוב שזה שילוב יוצא דופן, אחרים מאמינים שהיתרונות מתעלים על הטעם המוזר – אם כי אין לכך הוכחות מדעיות.

קפה עם לימון עשוי לספק יתרונות בריאותיים רבים

גם לקפה וגם ללימונים יש יתרונות בריאותיים מוכחים רבים, הקשורים בעיקר לתכולה הגבוהה של נוגדי חמצון. מולקולות אלו מגנות על הגוף שלכם מההשפעות המזיקות של רדיקלים חופשיים.

 הבאנו כאן סקירה כללית של היתרונות שיש לכל אחד להציע.

יתרונות בריאותיים של קפה

פולי קפה קלויים מכילים למעלה מ-1,000 תרכובות ביו-אקטיביות, אך קפאין וחומצה כלורוגנית (CGA) בולטים כתרכובות פעילות מרכזיות בעלות יכולת נוגדת חמצון. השניים מפעילים מסלולים המגנים מפני גידולי סרטן, ונמצאו כקשורים להפחתת הסיכון במספר סוגים של סרטן, הכוללים:

  • כבד
  • בלוטת הערמונית
  • רירית הרחם
  • שד
  • מערכת העיכול
  • המעי הגס

הקפה נמצא קשור לסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2, מחלות לב וכבד ודיכאון, כמו גם אלצהיימר ופרקינסון. אם כי הנושא עדיין נחקר. על מנת לעכב את התפתחות המחלות ניתן לנסות פעילות גופנית לעיכוב התפתחות האלצהיימר כאפשרות שאולי עשויה לסייע. 

 לבסוף, תכולת הקפאין שלו אחראית לשיפור האנרגיה, להשפעה חיובית על ביצועי אימון סיבולת, ולהגדלת מספר הקלוריות שאתם שורפים.

יתרונות בריאותיים של מיץ לימון

לימונים הם מקור מצוין לויטמין C ולפלבנואידים, שניהם פועלים כנוגדי חמצון רבי עוצמה. נמצא קשר בין ויטמין C ופלבונואידים מפירות הדר לסיכון נמוך יותר לכמה סוגי סרטן. שתי התרכובות מעניקות גם הגנה מפני מחלות לב. כמו כן, ויטמין C מגן על המערכת החיסונית שלכם ועוזר להילחם בזיהומים.

 כפי שאתם יכולים לראות, קפה ולימון מציעים מגוון רחב של יתרונות המגנים על הגוף שלכם מפני מחלות כרוניות. ובכל זאת, ערבוב של השניים לא בהכרח יביא ליצירת משקה עוצמתי יותר.

קפה עם מים עם לימון

טענות פופולריות על שתיית קפה עם לימון

ישנן ארבע טענות עיקריות לגבי היתרונות של שתיית קפה עם לימון. זה מה שיש למדע לומר עליהם.

טענה 1: המשקה עוזר להמיס שומן

תפיסה זו רווחת בקרב טרנדים שונים הכוללים שימוש בלימון, אך בסופו של דבר לא לימון ולא קפה יכולים להמיס שומן.

הדרך היחידה להיפטר משומן לא רצוי היא על ידי צריכת מופחתת של קלוריות או הגברת שריפת הקלוריות על ידי פעילות גופנית. לפיכך, טענה זו שקרית. עם זאת, מחקרים מראים שקפה עשוי לעזור לכם לרדת במשקל, וזו הסיבה שחלק מהאנשים עלולים לחוות ירידה קלה במשקל עם צריכת המשקה.

מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו שקפאין עשוי לעורר את רקמת השומן החומה (BAT), סוג של רקמת שומן פעילה מבחינה מטבולית, אשר פוחתת עם הגיל ויכולה להגביר את המטבוליזם של פחמימות ושומנים. מחקר אחד במבחנה ובבני אדם קבע שקפאין מכוס קפה סטנדרטית של 240 מ"ל יכול להגביר את פעילות ה-BAT, ולגרום לעלייה בקצב חילוף החומרים.

 באופן דומה, מחקרים מצביעים על כך שקפאין עשוי לשפר את ההשפעות של פעילות גופנית, אם כי יש צורך במחקר נוסף.

 עם זאת, השפעת הירידה הפוטנציאלית במשקל עשויה להיות בגלל הקפאין בקפה, ולא מהתערובת של קפה עם לימון.

טענה 2: המשקה מקל על כאבי ראש

כאבי ראש והתקפי מיגרנה דורגו ברחבי העולם כתורמים עיקריים לפגיעה בתפקוד אצל אנשים מתחת לגיל 50. לכן קיים מרדף אינסופי אחר תרופות ביתיות לטיפול בהם. ובכל זאת, המחקר חלוק מאוד לגבי השימוש בקפה למטרה זו.

 השערה אחת מציעה שלקפאין שבקפה יש השפעה המכווצת כלי הדם – כלומר הוא מצר את כלי הדם שלכם – מה שמפחית את זרימת הדם לכיוון הראש ומקל על הכאב. מחקרים מראים גם שקפאין יכול להגביר את ההשפעות של תרופות לכאבי ראש והתקפי מיגרנה. 

עם זאת, ישנה השערה אחרת שאומרת שקפאין עשוי לשמש כגורם לכאב ראש עבור חלק מהאנשים, יחד עם משקאות ומזונות אחרים, כגון שוקולד ואלכוהול.

לכן, שתיית קפה עם לימון עשויה להקל או להחמיר כאב ראש, תלוי באדם. ואם זה אכן עוזר להפחית כאב, זה יהיה שוב בגלל הקפאין בקפה, לא ממשקה הקפה עם הלימון עצמו.

בחורה מול לפטופ שותה משקה חם

טענה 3: המשקה מקל על שלשולים

תרופת הפלא הזו דורשת לאכול קפה טחון עם לימון במקום לשתות אותו. ובכל זאת, אין כרגע ראיות התומכות בשימוש בלימון לטיפול בשלשולים, וקפה מגרה את המעי הגס שלכם, מה שמגביר את מספר היציאות ביום.

 בנוסף, שלשול גורם לאיבוד משמעותי של נוזלים שעלול להוביל להתייבשות. ההשפעה המשתנת של הקפה עלולה להחמיר את ההתייבשות.

טענה 4: הוא מציע יתרונות לטיפוח העור

מחקרים מצביעים על כך שתכולת נוגדי החמצון של קפה וגם של הלימון עשויה לספק יתרונות לעור, ולכן נראה שיש אמת מאחורי הטענה הזו. תכולת ה-CGA של הקפה עשויה לשפר את זרימת הדם ואת הלחות בעור.

 מחקרים מראים שצריכתו עשויה להפחית את קשקשת העור, לשפר את מראה העור ולהפחית את ההידרדרות מרקם העור.

 בנוסף, תכולת ויטמין C בלימון עשויה לעודד את ייצור הקולגן – חלבון המספק לעור שלכם חוזק וגמישות, ולהפחית נזקים לעור הנגרמים מרדיקלים חופשיים שמקורם בחשיפה לשמש.

 עם זאת, אתם עדיין יכולים לנצל את היתרונות הללו על ידי צריכת קפה ולימונים בנפרד, שכן אין ראיות המצביעות על כך שהאפקט מופעל רק כאשר השניים מעורבבים.

חסרונות של קפה עם לימון

עדויות מצביעות על כך שאנשים ששותים הרבה קפה עלולים להתמכר לקפאין [1], מצב אשר ארגון הבריאות העולמי (WHO) מחשיב כהפרעה קלינית. מחקרים נוספים מצביעים גם על כך שצריכת קפאין קבועה קשורה להפרעות שינה ולישנוניות ביום, סיכון מוגבר לאובדן הריון וצרבת.

 באשר ללימונים, למרות שזה נדיר בדרך כלל, חלק מהאנשים עשויים להיות אלרגיים למיץ, לזרעים או לקליפות של פירות הדר. בנוסף, לימונים מכילים חומצת לימון, שהיא תורמת ידועה לשחיקת שיניים.

האם קפה עם לימון באמת מקדם הרזיה?

בקפה ולימון ישנם מגוון יתרונות בריאותיים, בעיקר בשל תכולת נוגדי החמצון שלהם. עם זאת, אין ראיות התומכות בטענה ששתיית קפה עם לימון מקלה על שלשולים או גורמת להמסת שומן. באשר לשאר היתרונות המוצהרים של התערובת, אתם יכולים להשיג אותם על ידי צריכת קפה או מיץ לימון בנפרד.

יותם פרל
יותם פרל
דילוג לתוכן