ריפוי דלקת פרקים: רשימת טיפים שניתן לשלב לצד הטיפול התרופתי

אחת מהמחלות הנפוצות ביותר המכונה בשפה המקצועית דלקת מפרקים שיגרונית, פוגעת באנשים רבים. מדובר למעשה בדלקת כרונית הבאה לידי ביטוי בתופעות כמו כאבי מפרקים, נפיחות ונוקשות שלהם. ברוב המקרים הכאבים מופיעים במפרקי הברכיים, מפרקי כף היד ולעתים גם במרפקים.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות. ריפוי דלקת פרקים והקלת התסמינים אפשריים על ידי תרופות מרשם מרופא. לצד זה ניתן לשקול ליישם את הטיפים הבאים להקלת התסמינים. 

אדם עם כאבים במפרק היד

מהי דלקת פרקים?

דלקת פרקים זהו שם כולל למצבים הכוללים כאבים, זיהומים והתנפחות של המפרקים. אלו מתחלקים למצבים מנוונים, כלומר, מצבים המחמירים עם הזמן, או דלקות אוטואימיונית המלוות בסימפטומים חוץ מפרקיים כמו החמרת הדלקות וכאבים כרוניים.

2 הסוגים הללו של דלקות פרקים נקראים דלקת פרקים ניוונית (Osteoarthiritis – OA) ודלקת פרקים שיגרונית (Rheumatoid Arthiritis – RA) [1]. 

דלקת פרקים ניוונית בעיקר נגרמת משחיקת הסחוס, הגורמת לעצמות להתחכך זו בזו באופן ישיר, מה שמזיק להן וגורם לדלקות. דלקת פרקים שיגרונית היא מצב כולל אשר גורם לסימפטומים בכל הגוף. זוהי מחלה אוטואימיונית אשר מתפתחת כאשר המערכת החיסונית תוקפת בטעות רקמות מפרקים בריאות. רופאים יכולים לרשום תרופות להקל על כאבי דלקות הפרקים, אך לרוב הם ממליצים גם על הגישה הטבעית לטיפול בבעיה.

זכרו שחשוב לדבר עם הרופא שלכם לפני שאתם מנסים לרפא את דלקות הפרקים בין אם בדרך טבעית או בין אם דרך תרופה.

טיפים לטיפול בדלקת פרקים

1. שימרו על משקל גוף תקין

למשקל שלכם השפעה רבה מאוד על סימפטומים של דלקות פרקים. משקל עודף מוסיף לחץ רב על המפרקים, במיוחד על הברכיים, מותניים וכפות הרגליים. רופאים רבים ממליצים מאוד לרדת במשקל במידה ואתם סובלים ממשקל עודף. הרופא שלכם יכול לעזור לכם להבין מהו משקל היעד שלכם ולעצב אתכם תוכנית שתעזור לכם להגיע למשקל הזה. הקטנת הלחץ על המפרקים שלכם על ידי ירידה במשקל יכולה לעזור לשיפור היכולת להזיז את המפרקים, המעטת הכאבים ולמניעת נזק עתידי למפרקים.

סרט מדידה

2.התאמנו והפעילו את גופכם

אם אתם סובלים מדלקת פרקים, אימון ופעילות גופנית יכולים לעזור: לשמור על משקל גוף תקין לשמור על גמישות המפרקים לחזק את השרירים סביב המפרקים, אשר נותנים להם תמיכה רופאים ממליצים להתאמן על מנת להקל על הסימפטומים של דלקת פרקים. אימון עם מאמן אישי או אדם נוסף יהיה מועיל מאוד, כיוון שזה מעלה את המוטיבציה להתאמן. אופציות טובות לאימון גופני שמועיל לדלקות פרקים: הליכות, רכיבה על אופניים, טאי צ׳י, כל סוגי ספורט הימי והשחייה

אדם רץ על חולות

3. נסו טיפולי חום וקור

טיפולי חום וקור יכולים לעזור להורדת הכאבים והדלקתיות. טיפולי חום כוללים מקלחות או אמבטיות ארוכות וחמות בשעות הבוקר על מנת להקל על נוקשות המפרקים. שימוש בשמיכה חשמלית או פדים מחממים ולחים להורדת אי הנוחות בזמן השינה. טיפולי קור יכולים להקל על הכאבים הנגרמים מדלקת פרקים, התנפחות של אזורי המפרקים ודלקות. עיטפו חבילת קרח או שקית ירקות קפואים במגבת והניחו על המפרקים הכואבים בשביל הקלה מיידית. לעולם אל תשימו קרח ישירות על העור. קפסאיצין, אשר מקורו בפלפל חריף, הוא רכיב בחלק מהמשחות והקרמים שאתם יכולים לקנות בבית המרקחת ללא מרשם מהרופא. קפסאיצין מספק חום אשר יכול להרגיע כאבים מדלקת פרקים.

4. נסו דיקור 

דיקור הוא טיפול סיני עתיק עם סגולות רפואיות, בו מחדירים מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגופכם. על פי אמונת תורת הריפוי הסינית החדרת המחטים בנקודות הספציפיות האלו עוזרות לנתב מחדש את האנרגיות ולהחזיר את האיזון בגוף.

דיקור יכול להקל על כאבים של דלקת פרקים, ומומלץ על ידי לא מעט רופאים. אמנם אין מספיק מחקר על מנת לאשש את יתרונותיו של הטיפול, הסיכוי לנזק נמוך מאוד.

לכו רק למדקר בעל תעודות בדיקור אם ברצונכם לנסות את הטיפול.

אדם עם כאבים במפרק היד

5. תרגלו מדיטציה בכדי להתמודד עם הכאב

מדיטציה ושיטות רגיעה שונות יכולות לעזור בהקלה על הכאבים הנגרמים מדלקת פרקים בכך שהם עוזרים להפחתת הלחצים ולהתמודדות טובה יותר עם דלקת הפרקים. הפחתת הלחץ יכולה גם להוריד את הכאב והדלקתיות. 

רופאים ממליצים על טאי צ׳י או יוגה. פעולות אלו כוללות מדיטציה, רגיעה ואימוני נשימות יחד עם אימוני גוף קלים.

אירגון הבריאות העולמי אומר כי מחקרים רבים מצביעים על כך שתרגול מיינדפולנס ומדיטציה עוזר מאוד לאנשים עם דלקת פרקים שיגרונית. חרדה, לחץ ודיכאון הם מצבים מוכרים המגיעים יחד עם התמודדות עם כאב כרוני כמו כאב של דלקת פרקים.

6. שימרו על דיאטה בריאה ומאוזנת

דיאטה עשירה בפירות טריים, ירקות ומאכלים בריאים יכולה לעזור בשיפור המערכת החיסונית ובשמירה על הבריאות הכללית. יש עדויות לכך שבחירות דיאטיות משפיעות על מצבם של הסובלים מדלקת פרקים ניוונית ומדלקת פרקים שיגרונית. 

דיאטה צמחונית מספקת נוגדי חימצון, אשר יכולים לעזור למזער דלקתיות על ידי חיסול הרדיקלים החופשיים בגוף. 

רופאים ממליצים לסובלים מדלקת פרקים ניוונית לקחת תוספי מזון של ויטמין D ושמן דגים. ניתן גם לשמור על דיאטה הכוללת בתוכה את רכיבי התזונה הללו ובכך לשמור על איזון בגוף ובריאות כוללת.

סלט ירוק

7. הוסיפו כורכום למנות האוכל שלכם

כורכום, התבלין הצהוב המוכר ממאכלים הודים, מכיל כימיקל הנקרא כורכומין. לכורכומין תכונות נוגדות חימצון ונוגדות דלקתיות. מחקרים מראים כי כורכום יכול לעזור בהפחתת הכאב והדלקתיות בדלקת פרקים. 

במחקר שנעשה בו ניתן כורכום לעכברים, ניתן היה לראות כי היו להם פחות דלקות במפרקים. 

יש צורך במחקרים נוספים על מנת לדעת בדיוק כיצד כורכום עובד, אך הוספת כמות קטנה של התבלין הטעים הזה לארוחת הערב זו אופציה לא רעה בכלל. 

איך הכורכום עוזר לדלקת פרקים?

רבים מאמינים שלצמח הכורכום יכולת ריפוי דלקת פרקים. אך מה בדיוק צריך לעשות? צמח זה, ובעיקר השורש שלו, משמש כבר אלפי שנים לטיפול בהפרעות עיכול, לטיהור ולחיזוק כללי של הגוף, לחיזוק כללי ובהזרמת הדם.
אך בצורתו כתבלין, לכורכום פחות  ערך בריאותי, שכן החומר הפעיל בשורש הכורכום – הכורכומין – מצוי בתבלין בכמות מעטה למדי.
לשם השוואה, צריכה יומית של 500 מ"ג כורכומין שווה בערכה ל-12,000 מ"ג תבלין כורכום – כמות גדולה של תבלין שאיננו יכולים ליטול באופן קבוע מדי יום.
משום כך – כדי להפיק מהתבלין את המירב, מתבצע תהליך מיצוי של החומר הפעיל בצמח הכורכומין הנצרך כתוסף תזונה.

איך נדע שתוסף הכורכומין איכותי?

רבים מאמינים שלצמח הכורכום יכולת ריפוי דלקת פרקים. אך מה בדיוק צריך לעשות? צמח זה, ובעיקר השורש שלו, משמש כבר אלפי שנים לטיפול בהפרעות עיכול, לטיהור ולחיזוק כללי של הגוף, לחיזוק כללי ובהזרמת הדם.
אך בצורתו כתבלין, לכורכום אין כמעט ערך בריאותי, שכן החומר הפעיל בשורש הכורכום – הכורכומין – מצוי בתבלין בכמות מעטה מדי.
לשם השוואה, צריכה יומית של 500 מ"ג כורכומין שווה בערכה ל-12,000 מ"ג תבלין כורכום – כמות גדולה של תבלין שאיננו יכולים ליטול באופן קבוע מדי יום.
משום כך – כדי להפיק מהתבלין את המירב, מתבצע תהליך מיצוי של החומר הפעיל בצמח הכורכומין הנצרך כתוסף תזונה.

8. פנקו את עצמכם עם מסאז׳

מסאז׳ יכול לעזור לתחושה הכללית. מסאז׳ יכול לעזור להקלה בכאבים ואי נוחות במפרקים.

עוד אין מספיק מחקר על מנת להוכיח כי מסאז׳ עובד בהכרח בהקלה על הסימפטומים, לכן רופאים לא בהכרח ימליצו על מסאז׳ כטיפול אלטרנטיבי. 

עם זאת, למסאז׳ כמעט ואין סיכונים והוא עשוי להועיל מאוד בצורה עקיפה, כמו למשל בהפחתת הלחץ. התייעצו עם הרופא שלכם לגבי מסאז׳יסט המתמחה בטיפול באנשים עם דלקת פרקים. תוכלו גם לבקש ממסאז׳יסט ללמד אתכם כיצד לעשות עיסוי עצמי.

עיסוי

9. שיקלו לקחת תוספי תזונה ממקור צמחי

תוספי תזונה ממקור צמחי יכולים לעזור בהפחתת הכאבים במפרקים. עדיין אין מחקרים המוכיחים איזה צמח ספציפי או תוסף תזונה צמחי יכול לטפל בדלקת פרקים.

חלק מהתוספי תזונה האלו הם: גלוקוזמין, כונדרואיטין, לבונה, ברומליאן, גינקו, סרפד וכורכום. אם מזמינים תוסף מחו"ל, זכרו שה-FDA לא ממש בודק תוספי תזונה ממקור צמחי, ולא בודק את האיכות, טוהר התמצית ובטיחות השימוש, כך שאינכם יכולים להיות בטוחים ב – 100% מה מכילה כל קפסולה או תמצית. אם אתם קונים תוספי תזונה ממקור צמחי בידקו היטב את המוצר והחברה.

פירות וכמוסות

התייעצו תמיד עם הרופא שלכם לפני שאתם מתחילים ליטול תוספי תזונה, כיוון שלחלקם תופעות לוואי וחלקם יכולים להשפיע על תרופות אחרות שאתם נוטלים.

לסיכום

דלקת פרקים היא מחלה שכיחה יחסית, הגורמת לסבל, ומחייבת טיפול רפואי כבר משלביה הראשונים. לצד הטיפול התרופתי שעליו ימליץ הרופא שלכם ניתן לנסות לשלב תזונה נכונה, פעילות גופנית ואולי אף תוספי טבעיים להקלת התסמינים וריפוי דלקת הפרקים. 

נטע לוי
נטע לוי
נטע מביאה גישה הוליסטית לאימוץ אורח חיים בריא יותר. היא עזרה למאות אנשים לשנות את הרגלי התזונה שלהם ולאמץ תפריט בריא ונכון יותר בהתאם ליעדים אותם רוצים להשיג.
עשוי לעניין אותך..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.