שמן עץ התה – שימושים יומיומיים

יוני 29, 2022

שמן עץ התה הוא שמן אתרי שיש לו מספר תכליות, כולל שמירה על בריאות העור, השיער והציפורניים. בנוסף ליתרונותיו המגובים מדעית, שמן עץ התה הוא זול ובטוח כאשר משתמשים בו לפי ההוראות. מאמר זה דן ב-14 שימושים יומיומיים בשמן עץ התה ומספק הדרכה לשימוש בטוח ויעיל.

מהו שמן עץ התה וכיצד הוא פועל?

שמן עץ התה מגיע מהעלים של Melaleuca alternifolia, עץ קטן שמקורו בקווינסלנד ובניו סאות' ויילס, אוסטרליה.
למרות Melaleuca alternifolia ידוע בתור עץ התה, אין לבלבל אותו עם הצמח שבו משמשים להכנת תה שחור, ירוק ואולונג.
שמן עץ התה שימש כתרופה מסורתית על ידי האבוריג'ינים של אוסטרליה במשך מאות שנים. ילידי אוסטרליה אלו כותשים עלי עץ התה במטרה לחלץ את השמן, ואז שואפים אותו לטיפול בשיעול והצטננות או מורחים אותו ישירות על העור לצורכי ריפוי.

שמן המפ בבקבוק

כיום, שמן עץ התה זמין באופן נרחב כשמן 100% נקי או לא מדולל. ניתן להשיג גם שמנים מדוללים, במינון הנע בין 5-50% במוצרים המיועדים לעור.
שמן עץ התה מכיל מספר תרכובות, כולל טרפינן-4-אול, שהוכח כממית חיידקים, וירוסים ופטריות מסוימים. נראה כי טרפינן-4-אול, בין היתר, מגביר את הפעילות של תאי הדם הלבנים בגוף, שעוזרים להילחם בחיידקים ופולשים זרים אחרים. תכונות אלו של לחימה בחיידקים הופכות את שמן עץ התה לתרופה טבעית מוערכת לטיפול במצבי עור חיידקיים ופטרייתיים, מניעת זיהום וקידום ריפוי.
המשיכו לקרוא כדי ללמוד על השימושים והיתרונות הרבים של שמן זה.

חיטוי ידיים

שמן עץ התה מהווה חומר חיטוי טבעי אידיאלי. מחקרים הוכיחו כי הוא הורג מספר חיידקים ווירוסים נפוצים האחראים לגרימת מחלות, כולל אי קולי,
S. pneumoniae ו-H. influenzae. למעשה, מחקר שבדק מספר סוגים של שטיפת ידיים מראה שהוספת שמן עץ התה לחומרי הניקוי הגבירה את יעילותם נגד אי קולי.
מחקרים ממשיכים לאשר כי חומרי חיטוי ידיים עם שמן עץ התה יעילים לחיטוי ידיים והורגים חיידקים ללא אנטיביוטיקה.

דוחה חרקים

שמן עץ התה עשוי לעזור להרחיק חרקים מציקים. מחקר אחד מצא כי 24 שעות לאחר שפרות טופלו בשמן עץ התה, היו להן 61% פחות זבובים מאשר פרות שלא טופלו בשמן עץ התה.
שמן עץ התה משמש להרחקת נמלים מתוצרים חקלאיים.
הוא גם דוחה יתושים יעיל. מחקר במבחנה גילה שלשמן עץ התה יש יכולת גבוהה יותר להדוף יתושים מאשר ל-DEET, החומר הפעיל הנפוץ ביותר בדוחי חרקים מסחריים.

דאודורנט טבעי

ההשפעות האנטי-בקטריאליות של שמן עץ התה עשויות לסייע בשליטה על ריח בית השחי הקשור להזעה. לזיעה עצמה אין ריח. עם זאת, כאשר הפרשות מבלוטות הזיעה משתלבות עם חיידקים על העור שלנו, נוצר ריח בינוני עד חזק. אזור בית השחי מכיל ריכוז גדול של בלוטות אלו והוא אחראי בעיקר למה שמכונה בדרך כלל ריח גוף. תכונות הלחימה בחיידקים של שמן עץ התה הופכות אותו לחלופה טבעית אידיאלית לדאודורנטים ואנטי-פרספירנטים מסחריים.

חיטוי שריטות וחתכים קלים

פציעות שקורעות את העור מקלות על כניסת חיידקים למחזור הדם, מה שעלול להוביל לזיהום. שמן עץ התה יכול לשמש לטיפול וחיטוי חתכים ושפשופים קלים על ידי הרג S. aureus וחיידקים אחרים שעלולים לגרום לזיהום בפצעים פתוחים.
כדי לחטא חתך או שריטה, בצעו את השלבים הבאים:
1. נקו את החתך ביסודיות עם מים וסבון רגילים.
2. ערבבו טיפה אחת של שמן עץ התה עם כפית אחת של שמן קוקוס.
3. מרחו כמות קטנה מהתערובת על הפציעה וכסו בתחבושת.
4. חזרו על תהליך זה פעם או פעמיים ביום עד להיווצרות גלד.

אצבע עם חתך

לזרז את ריפוי הפצעים

בנוסף למניעת זיהום בחתכים ושפשופים, שמן עץ התה עשוי גם לעודד ריפוי פצעים.
מחקרים הראו ששמן עץ התה מסייע בהפחתת דלקתיות ומפעיל את הפעילות של תאי דם לבנים המסייעים בתהליך הריפוי.
שמן עץ התה הוא אנטיבקטריאלי, אנטי פטרייתי וגם נוגד חמצון ידוע, ופעולות אלו יסייעו להפחית דלקתיות ולשפר את הריפוי.
במחקר קטן של 10 אנשים עם פצעים, הוספת שמן עץ התה לטיפול פצעים קונבנציונלי הובילה לירידה בזמן הריפוי אצל כל המשתתפים מלבד לאחד.
ניתן להוסיף כמה טיפות שמן עץ התה לחבישת הפצעים בכל פעם ששמים חבישה חדשה.

להילחם באקנה

שמן עץ התה יכול להיות נשק רב עוצמה נגד אקנה. מספר מחקרים הוכיחו שהוא עוזר להפחית את הכמות והחומרה הכללית של אקנה. חלק מהאקנה נגרמת על ידי חיידקים שהופכים לעמידים לאנטיביוטיקה מסורתית. בדיקה מדעית של שמן עץ התה מצאה שהשימוש בו לא רק הפחיתה את פעילות החיידקים אלא גם הרגה אותם במעבדה לאחר 4 עד 6 שעות.

במחקר אחר, נמצא כי שמן עץ התה יעיל נגד אקנה באותה מידה כמו בנזואיל פרוקסיד, התרופה הנפוצה ביותר נגד אקנה. ניתן לרכוש ג'ל אקנה על בסיס שמן עץ התה בחנויות טבע או באתרים מקוונים.

לחלופין, אתם יכולים להכין טיפול אקנה משלכם על ידי ערבוב יחס של 1:10, עשירית של שמן עץ התה עם תשע עשיריות מים ומריחת התערובת על אזורים פגועים עם מקלון צמר גפן פעם או פעמיים ביום, לפי הצורך.

להיפטר מפטרת ציפורניים

זיהומים פטרייתיים בציפורניים הם עניין נפוץ למדי. למרות שהם לא מסוכנים, הם עלולים להיות מכוערים. ישנן תרופות שיכולות לטפל בפטרת ציפורניים, אך אנשים מסוימים עשויים להעדיף גישה טבעית יותר. שמן עץ התה הוכח כמסייע להיפטר מפטרת ציפורניים בשימוש לבד או בשילוב עם תרופות טבעיות אחרות, עם פחות תופעות לוואי מאשר תרופות מסורתיות.
במחקר מבוקר, אנשים עם פטרת ציפורניים השתמשו ישירות בשמן עץ התה או בתרופה נגד פטריות במשך 6 חודשים. בסוף המחקר, כ-60% מהאנשים בכל קבוצה חוו פתרון חלקי או מלא של הפטרייה.
אתם יכולים להשתמש בכמה טיפות של שמן עץ התה לבד או לערבב אותו עם כמות שווה של שמן קוקוס ולמרוח אותו על האזור הפגוע. הקפידו לשטוף ידיים מיד לאחר המריחה על מנת להימנע מהפצת הפטרייה לאזורים אחרים.

מי פה ללא כימיקלים

מחקרים מראים ששמן עץ התה עשוי להילחם בחיידקים הגורמים לעששת וריח רע מהפה.
מחקר אחד מצא ששמן עץ התה יעיל יותר נגד חיידקים גורמי פלאק מאשר כלורהקסידין, חומר חיטוי נפוץ בשטיפת פה. יתרה מכך, הטעם של השמן נמצא פחות מעורר התנגדות.
מחקר משנת 2020 מצא כי מי פה שמן עץ התה היווה טיפול יעיל להפחתת הדלקת של דלקת חניכיים.
כדי להכין מי פה נטולי כימיקלים משלכם, פשוט הוסיפו טיפת שמן עץ התה לכוס מים חמימים, ערבבו היטב ושטפו בפה למשך 30 שניות לערך. כמו מי פה אחרים, שמן עץ התה אסור לבליעה. הוא עלול להיות רעיל אם נבלע.

חומר ניקוי לכל מטרה

שמן עץ התה מהווה חומר ניקוי נהדר לכל מטרה ובין היתר גם לחיטוי משטחים.
בנוסף, הוא עושה זאת מבלי להשאיר עקבות של כימיקלים שלא הייתם רוצים שבני המשפחה או חיות המחמד שלכם יבואו איתם במגע.
להלן מתכון קל לניקוי טבעי לכל מטרה:
1. שלבו 20 טיפות שמן עץ התה, 3/4 כוס מים ו-1/2 כוס חומץ תפוחים בבקבוק ספריי.
2. נערו היטב עד לערבוב יסודי.
3. יש לרסס ישירות על משטחים ולנגב עם מטלית יבשה.
4. הקפידו לנער את הבקבוק לפני כל שימוש על מנת לערבב את שמן עץ התה עם שאר המרכיבים.

להרגיע דלקת בעור

שמן עץ התה עשוי לעזור להקל על עור דלקתי. צורה נפוצה של גירוי בעור היא דרמטיטיס, המתרחשת כאשר העור בא במגע עם אלרגן, לדוגמה ניקל. חשיפה לאלרגן תוביל לעור אדום, מגרד ולעיתים כואב. מחקרים בבעלי חיים ובני אדם מצביעים על כך שמריחת שמן עץ התה עשויה לסייע בהפחתת חומרת התסמינים הללו.
במחקר שהשווה את השפעותיהם של טיפולים שונים לדלקת עור ממגע, נמצא ששמן עץ התה מפחית את התסמינים ב-40%, תוצאה שהייתה משמעותית טובה יותר מתרופות סטנדרטיות שמורחים על העור.
בנוסף, שמן עץ התה עשוי לספק הקלה בתגובות עקיצת חרקים על ידי הפחתת הגירוד, האדמומיות והנפיחות המתרחשים כאשר הגוף שלך משחרר היסטמין בכדי להתגונן מפני הרוק של החרק.
מחקר אחד מצא ששמן עץ התה שנמרח כג'ל לטיפול ברוזציאה הפחית דלקת ואדמומיות.
Demodex blepharitis היא דלקת סביב העיניים והעפעפיים הקשורה לקרדית Demodex. שמן עץ התה שימש ברחבי העולם לטיפול במצב טורדני זה ונמצא כמפחית את מספר הקרדיות ומפחית דלקות.
השתמשו במתכון הזה כדי להקל על עור דלקתי:
1. שלבו 10 טיפות שמן עץ התה עם 1 כף שמן זית כתית מעולה וכף 1 שמן קוקוס מומס.
2. ערבבו היטב, ואחסנו בכלי אטום.
3. יש למרוח על האזור הפגוע עד פעמיים ביום עד שהסימפטומים יחלפו.

הפחתת קשקשים

קשקשים, או תאים לבנים של עור מת הנושרים מהקרקפת, אינם מסוכנים. עם זאת, זה יכול להיות מעצבן ומביך עבור אנשים מסוימים. הוספת שמן עץ התה לשמפו נמצאה כמפחיתה קשקשים. נוטים לקשר זאת לתכונות האנטי-פטרייתיות שלו. ומכיוון שהוא מעט יותר חומצי מעור הגוף, הוא מסייע בניקוי הקשקשים.
במחקר אחד, שמפו לשמן עץ התה נמצא יעיל בהפחתת הצמיחה של קנדידה אלביקנס (שמרים) אשר לרוב תורם להיווצרות קשקשים.
כדי לסייע בהפחתת קשקשים, נסו להוסיף כמה טיפות שמן עץ התה לשמפו בעת שטיפת השיער.

גבר נאה

טיפול בפטרת כף הרגל

פטרת כף הרגל יכולה להיות קשה לשליטה באופן מתסכל.
מכונה ברפואה tinea pedis [1], פטרת כף הרגל היא זיהום פטרייתי מדבק בכפות הרגליים שיכול להתפשט גם לציפורניים ולידיים. התסמינים כוללים קילוף, סדקים, שלפוחיות ואדמומיות. תרופות אנטי פטרייתיות נחשבות לטיפול סטנדרטי בפטרת כף הרגל. עם זאת, מחקרים מצביעים על כך ששמן עץ התה עשוי להיות חלופה יעילה להקלה על תסמינים.
במחקר מבוקר של 158 אנשים, ל-72% מקבוצת שמן עץ התה היה שיפור קליני משמעותי בפטרת כף הרגל, בהשוואה ל-39% בקבוצת הפלסבו.
מחקר משנת 2020 מצא ששמן עץ התה יעיל בהפחתת פטרת כף הרגל, אך שילוב של טיפול מסורתי ושמן עץ התה עשוי להיות דרך מהירה יותר להתמודד עם זה.
להלן טיפול טבעי להקלה על הסימפטומים של פטרת כף הרגל:
1. שלבו 1/4 כוס אבקת חץ, 1/4 כוס סודה לשתייה ו-20-25 טיפות שמן עץ התה.
2. ערבבו לאיחוד והניחו בכלי מכוסה.
3. יש למרוח על כפות רגליים נקיות ויבשות פעמיים ביום.

סילוק עובש על פירות וירקות

תוצרת טרייה היא ללא ספק טעימה ובריאה. לרוע המזל, היא רגישה להתפתחות של עובש אפור המכונה Botrytis cinerea, במיוחד באקלים חם ולח. מחקרים הוכיחו שהתרכובות האנטי-פטרייתיות של שמן עץ התה טרפינן-4-אול ו-1,8-cineole עשויות לסייע בהפחתת הצמיחה של עובש זה על פירות וירקות.
כדי להגן מפני עובש, הוסיפו 5-10 טיפות שמן עץ התה למים לפני שטיפת הפירות והירקות שלכם וייבשו אותם ביסודיות.

הקלה על פסוריאזיס

פסוריאזיס הוא מצב אוטואימוני המאופיין בהתפרצויות של עור אדום, מגרד וקשקשי. למרות שתרופות יכולות לשפר את הסימפטומים, המצב עצמו הוא כרוני ואין לו תרופה ידועה.
שמן עץ התה מכיל תרכובות אנטי דלקתיות, שעל פי עדויות, ההולכות ומתרבות, עשויות להיות מועילות להקלה על תסמיני פסוריאזיס.
כדי לספק הקלה בהתפרצויות פסוריאזיס, שלבו 10-15 טיפות שמן עץ התה עם 2 כפות שמן קוקוס מומס. יש למרוח זאת על האזור הפגוע 2-3 פעמים ביום, לפי הצורך.

משנה זהירות שיש לקחת בעת שימוש בשמן עץ התה

מחקרים הראו ששמן עץ התה נראה בטוח בסך הכול. עם זאת, יש כמה דברים שכדאי להיות מודעים אליהם לפני השימוש בו.
אין לבלוע את שמן עץ התה מכיוון שהוא עלול להיות רעיל בבליעה. יש לאחסן אותו הרחק מהישג ידם של ילדים. היה מקרה אחד בו תינוק בן 18 חודשים סבל מפגיעות חמורות לאחר שבלע בטעות שמן עץ התה.
לפני השימוש בשמן עץ התה בפעם הראשונה, בדקו טיפה אחת או שתיים על אזור קטן של העור והמתינו 24 שעות כדי לראות אם מתרחשת תגובה כלשהי. זה חשוב מכיוון שלמרבה האירוניה, אנשים מסוימים שמשתמשים בשמן עץ התה מפתחים דלקת עור ממגע איתו, אחד מהמצבים ששמן עץ התה עשוי דווקא לסייע בטיפול.
כמו כן, אנשים עם עור רגיש עלולים לחוות גירוי בעת שימוש בשמן עץ התה לא מדולל. אם העור שלכם רגיש, עדיף לערבב שמן עץ התה עם כמות שווה או יותר של שמן זית, שמן קוקוס או שמן שקדים.
בנוסף, שימוש בשמן עץ התה על חיות מחמד עשוי להיות לא בטוח. חוקרים דיווחו כי יותר מ-400 כלבים וחתולים פיתחו רעידות ובעיות אחרות במערכת העצבים לאחר שקיבלו בין 0.1-85 מ"ל של שמן עץ התה על העור או דרך הפה.

סיכומו של דבר

כפי שאתם יכולים לראות, שמן עץ התה יכול להועיל ממספר סיבות. זוהי אלטרנטיבה טבעית זולה לטיפולי עור וציפורניים על בסיס כימיקלים, מוצרי טיפוח אישי וחומרי חיטוי, בין היתר.
עם זאת, שמן עץ התה אינו תרופת קסם. למעשה, אנשים מסוימים עשויים לחוות גירוי בעור או תגובה אלרגית לאחר השימוש בו. סך הכול, שמן עץ התה משרת מטרות רבות והוא מוצר טוב וזמין להישג יד.

בעוד שמחקרים מראים כי קיימים יתרונות בריאותיים, מנהל המזון והתרופות האמריקאי אינו מפקח או מווסת את הטוהר או האיכות של שמנים אתריים. חשוב לדבר עם איש מקצוע מתחום הבריאות לפני שתתחילו להשתמש בשמנים אתריים ולהקפיד לחקור את איכות המוצרים של המותגים השונים. בצעו תמיד בדיקת בקרה לפני שתנסו שמן אתרי חדש.

 

נטע לוי
נטע לוי
דילוג לתוכן