משקה איזוטוני מומלץ

אפריל 6, 2022

משקאות ספורט, או משקאות מועשרים באלקטרוליטים, עוזרים להחזיר נוזלים ואנרגיה שאבדה במהלך פעילות גופנית. האלקטרוליטים הם בעצם מינרלים כמו אשלגן, סידן, נתרן, מגנזיום, ונוספים, שחשובים מאוד לספורטאים ומתאמנים לתפקוד תקין של תאי הגוף. הם מזינים היטב את תאי הגוף, מספקים להם אנרגיה ועוזרים במניעת התכווצויות שרירים.

משקאות אלה מכילים לעתים קרובות מקור לפחמימות המספקות אנרגיה זמינה, כמו גם איזון נכון של אשלגן, נתרן, מגנזיום וסידן, המסייעים למנוע התייבשות, למלא את מאגרי הגליקוגן ולמנוע תשישות לאחר האימון.

המכללה האמריקאית לרפואת ספורט [1] ממליצה לאנשים המשתתפים בפעילות גופנית עצימה למשך שעה או יותר לשקול לשתות משקאות ספורט המבוססים על פחמימות, במיוחד אם הם נוטים להזיע הרבה ולאבד נוזלים. אם האימון שלכם נמשך שעה ויותר, מומלץ גם לחפש משקאות המכילים אלקטרוליטים בכמות נאותה: לפחות 300 מיליגרם אשלגן ולפחות 80 מיליגרם של נתרן.

אישה עם משקה

ישנן אפשרויות רבות בשוק בכל הנוגע למשקאות ספורט, כולל משקאות מוכנים לשתייה וטבליות או אבקות לערבוב עם מים. קחו בחשבון את צרכי הקלוריות, הסוכר והאלקטרוליטים שלכם בעת בחירת מוצר המתאים עבורכם.

על מה להסתכל בעת רכישת משקה אלקטרוליטים

צורה
משקאות ספורט מגיעים בצורות רבות, כולל משקאות מוכנים לשתייה, אבקות וטבליות. אם אתם מחפשים את האופציה הפשוטה ביותר לצריכה, משקה ספורט בנוזל מוכן לשתייה בדרך כלל זמין בכל סופרמרקט או חנות נוחות. אם אתם בנסיעות לעתים קרובות או פשוט רוצים משקה ספורט שנוח לקחת בתיק, ייתכן שיהיה לכם עדיף לבחור בטבליה או אבקה שתוכלו לערבב עם מים.

אלקטרוליטים
כאשר אתם מזיעים, הגוף שלכם מאבד נוזלים ואלקטרוליטים. משקאות ספורט מכילים אלקטרוליטים – כולל אשלגן, נתרן, מגנזיום וסידן – כדי לסייע במניעת התייבשות. האלקטרוליטים מסייעים לגוף לשפר את ספיגת הנוזלים ולחדש את מאגרי המינרלים שאבדו במהלך האימון.

קלוריות
אם אתם עוסקים בפעילויות סיבולת לב ריאה או ספורט בעצימות גבוהה, ייתכן שתזדקקו למשקה ספורט עתיר קלוריות. בעת בחירת משקה ספורט, קחו בחשבון את רמת הפעילות, ההוצאה הקלורית וצרכי ​​האנרגיה. כדאי לבחור במשקה ספורט שעתיר יותר בקלוריות אם אתם מתאמנים למרתון או טריאתלון. עם זאת, אם אתה מתאמנים יותר משעה אך מנסים לרדת במשקל, ייתכן שתרצו להימנע מהקלוריות הנוספות.

סוכר
משקאות ספורט רבים מכילים סוכר כדי לעזור לספורטאים למלא במהירות את מאגרי האנרגיה שהתרוקנו במהלך האימון. אם אתם שומרים על צריכת הסוכר שלכם או מעדיפים אפשרות נטולת סוכר, קיימות טבליות ואבקות דלות סוכר. הימנעו ממשקאות ספורט ללא סוכר המכילים ממתיקים מלאכותיים אשר עלולים להזיק לבריאותכם.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על היתרונות האפשריים של פטריית הקורדיספס.  

מינון משקאות ספורט

התעייצו תמיד עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני הוספת תוסף לשגרה שלכם כדי להבטיח שהתוסף מתאים לצרכים האישיים שלכם וכדי להבין מה המינון הנכון עבורכם.

אין כמות יומית מומלצת (RDA) מבוססת עבור משקאות ספורט. עם זאת, ישנן המלצות מבוססות לכמות צריכת מים כוללת עבור מבוגרים בריאים. המכון לרפואה (IOM) ממליץ על צריכה בהיקף של 3.7 ליטר לגברים ו-2.7 ליטר לנשים, מדי יום ממזונות ומנוזלים. זכרו שחלק מהמזונות, כמו פירות וירקות מסוימים, מכילים אחוז גבוה של מים והם מסייעים להשגת מטרות צריכת הנוזלים היומית שלכם.

חשוב לציין שצריכת נוזלים נאותה היא אינדיבידואלית ומבוססת על גיל, מין, רמת פעילות גופנית, מזג אויר, אורח חיים ומצב בריאותי כללי. בנוסף, ייתכן שתזדקקו לצריכת נוזלים מוגברת במקרים של הזעה, הקאות או שלשולים.

לבסוף, איגוד הלב האמריקני (AHA) ממליץ להגביל תוספת סוכרים ל-24 גרם ליום (6 כפיות) לנשים ו-36 גרם (9 כפיות) ליום לגברים, כמו גם להגביל את צריכת הסוכר ל-6% בלבד מכמות הקלוריות היומית. אם אתם בוחרים במשקה ספורט עם תוספת סוכר, הקפידו לא לחרוג מהמלצות ההגבלה היומית.

נטע לוי
נטע לוי
דילוג לתוכן