איך להיפטר מליחה – רשימת שיטות שעובדות

יוני 29, 2022

מרגישים שיש לך ליחה מתמדת בחלק האחורי של הגרון? אתם בוודאי תוהים מה בדיוק גורם להצטברות הפסולת הרבה הזו בדרכי הנשימה שלכם.
במאמר זה, נחשוף את המטרה החשובה של החומר הדביק הזה. ואם ניקוי גרון מתמשך פשוט לא עוזר, אולי תתעניינו בטיפים השימושיים שלנו כיצד להיפטר מליחה, כולל מזונות שונים שיכולים לעזור.

מהי ליחה?

ליחה היא נוזל דמוי ג'לי שיוצא תוך כדי שאנחנו משתעלים מהריאות שלנו. בהשוואה לליחה המופרשת ממעברי האף שלנו (מה שאנו מתייחסים אליו בדרך כלל כאל נזלת), זהו חומר סמיך ודביק יותר. עם כל נשימה פנימה, אנו עלולים לשאוף אבק, פסולת, אלרגנים, מזהמים ווירוסים.
המטרה העיקרית של הריר הדביק בדרכי הנשימה שלנו היא ללכוד כמה שיותר מהחלקיקים המגרים האלה. לאחר מכן, הליחה הופכת לכלי היציאה שלהם מדרכי הנשימה התחתונות.
בקיצור, החומר הקשה הזה עוזר לשמור על ריאות נקיות מחיידקים ופולשים לא רצויים החודרים לדרכי הנשימה.

אדם משתעל

האם נזלת וליחה זה אותו הדבר?

נזלת וליחה הם חומרים דומים. ולכן לעתים קרובות משתמשים במונחים לסירוגין. אך אם הנכם מעוניינים לדייק בטרמינולוגיה, יש הבדלים עדינים בין השניים.
· אם הנוזל דליל יותר ומגיע מהאף ומהסינוסים, זו נזלת.
· אם החומר עבה ודביק יותר ונמצא בגרון שלכם כשהוא נפלט מהריאות שלכם מדובר בליחה.

מה גורם לליחה?

דרושה כמות מסוימת של ריר לגופנו, אבל יותר מדי ריר יכול להוות אי נוחות. ישנן מספר סיבות מדוע אנו עלולים לייצר ליחה בכמות מוגזמת. עלייה בייצור הליחה היא לרוב תגובה חיסונית בתגובה לזיהום בדרכי הנשימה (כמו הצטננות למשל).
לדוגמה, כאשר אדם סובל מהצטננות, הגוף שלו מייצר יותר ריר מכיוון שהוא נאלץ לעבוד קשה יותר כדי ללכוד ולגרש פולשים המפיצים זיהום.
גורמים אחרים לליחה יכולים להיות תגובה אלרגית או תגובה לגירוי כלשהו בדרכי הנשימה.
לדוגמה, זה יכול להיות מגע עם אלרגן או חשיפה לעשן סיגריות.
אנשים עם אסתמה יכולים גם לגלות שהם משתעלים הרבה ליחה וזה מדי פעם סימן למצב חמור יותר.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על שייקים לניקוי רעלים

מה גורם לליחה?

דרושה כמות מסוימת של ריר לגופנו, אבל יותר מדי ריר יכול להוות אי נוחות. ישנן מספר סיבות מדוע אנו עלולים לייצר ליחה בכמות מוגזמת. עלייה בייצור הליחה היא לרוב תגובה חיסונית בתגובה לזיהום בדרכי הנשימה (כמו הצטננות למשל).
לדוגמה, כאשר אדם סובל מהצטננות, הגוף שלו מייצר יותר ריר מכיוון שהוא נאלץ לעבוד קשה יותר כדי ללכוד ולגרש פולשים המפיצים זיהום.
גורמים אחרים לליחה יכולים להיות תגובה אלרגית או תגובה לגירוי כלשהו בדרכי הנשימה.
לדוגמה, זה יכול להיות מגע עם אלרגן או חשיפה לעשן סיגריות.
אנשים עם אסתמה יכולים גם לגלות שהם משתעלים הרבה ליחה וזה מדי פעם סימן למצב חמור יותר.

מהו עודף ליחה בגרון שלנו?

כאשר הגוף שלכם מייצר יותר מדי ליחה בדרך כלל נרגיש שהיא עולה לגרון. זה יוצר תחושה של ריר עודף בגרון.

למה נוצרת ליחה בגרון?

כדי להרחיק את הדברים הרעים מהריאות, הליחה צריכה להמשיך לנוע. מבנים דמויי שיער זעירים הנקראים ריסונים מכסים את החלק הפנימי של הריאות, ותפקידם להרחיק את הריר בהתמדה ממערכת הנשימה. כתוצאה מכך, בסופו של דבר הפסולת מועלית כלפי מעלה, והופכת לליחה בגרון. שמו הרשמי של תהליך זה נקרא פינוי רירית.

למה אני מכחכח בגרון כל הזמן?

כשהגוף דוחף ריר עודף מעלה והחוצה ממערכת הנשימה, סביר להניח שתרצו לירוק אותו לתוך נייר טואלט ולזרוק אותו לפח. מכאן התחושה הזו של רצון לכחכח את הגרון ללא הרף. זה אולי לא נעים, אבל החדשות הטובות בכך הן שאתם עוזרים לליחה להגן על הריאות שלכם מפני זיהום נוסף.
אם הגוף שלכם מייצר יותר מדי ליחה, כנראה שהיא תעלה אל הגרון שלכם. תהליך פינוי רירי זה הוא הדרך שבה הגוף מגן על הריאות מפני זיהום. עודף ליחה עלול לגרום לכם לשיעול ליחתי.

למה יש לי ליחה בגרון כל בוקר?

בזמן השינה הליחה עלולה להתנקז ולהתיישב בריאות ובגרון. ברגע שאתם הופכים לפעילים בבוקר, הליחה מתפרקת וחוזרת לנוע. זה יכול לגרום לכם להשתעל את עודף הליחה שנאסף במהלך הלילה.

עודף ליחה לאחר שתיית אלכוהול

יוצא לכם להרגיש גודש לאחר שתיית אלכוהול?
שתייה בתדירות קבועה וגבוהה או כבדה יכולה לגרום לכך שמערכת הובלת הרירית שלכם אינה מפנה ריר מדרכי הנשימה בצורה יעילה כפי שהיא אמורה. זה מקשה עליכם לשמור על נתיב אוויר בריא ומעודד הצטברות של ליחה.

האם זה נורמלי שיש ליחה כל יום?

כדי למלא את התפקיד במאבק בזיהומים ושמירה על בריאותנו, הגוף שלכם מייצר כל הזמן ליחה [1].
לצורך ההמחשה, הריאות שלנו יוצרות בערך 100 מיליליטר של ריר מסוג זה ביום – כמות שהיא קצת פחות משליש פחית משקה מוגז, אך בדרך כלל שמים לב לכך רק כאשר לא מרגישים טוב.

איך להיפטר מליחה

בשלב זה של המאמר אתם בוודאי תוהים לעצמכם כיצד ניתן להיפטר מליחה בגרון.
קודם כל, אתם לא בהכרח צריכים לעשות שום דבר. ברוב המקרים, הליחה תקינה ועוזרת לתפקוד בריא של מערכת הנשימה. עם זאת, אנשים רבים מוצאים את ההתמודדות עם עודף של ריר גרון כלא נעימה. למרבה המזל, אם אתם רוצים לדלל אותו או להסיר אותו מגופכם, יש מספר דברים שניתן לעשות.

10 דרכים להיפטר מהליחה

שתו הרבה נוזלים

אי שתייה מספקת של נוזלים עלולה להביא להצטברות עודפת של ליחה בדרכי הנשימה שלכם. לגימה של מים, מיץ או אפילו מרק יכולה לעזור להפוך את הריר לרופף יותר ולהשאיר אותו בתנועה. זה יכול לעזור לשטוף כל עודף ליחה שנוצר במערכת הנשימה שלכם.

בחורה שותה מים

 אם אתם מעשנים, תפסיקו

מחקרים מראים שעישון סיגריות יכול לגרום לגוף לייצר יותר ליחה.

 השתמשו בתרסיס לאף או בתמיסה

אם יש לכם חסימה של ריר באף או בגרון, אתם יכולים לנסות לנקות אותו באמצעות תרסיס לאף. הוא יכול להיות תרופתי או פשוט תמיסת מי מלח.

השקיעו במכשיר אדים

סביבה יבשה יכולה לתרום להצטברות והתעבות הליחה, כך שהחדרת לחות נוספת לחלל עשויה לעזור. לדוגמה, אתם יכולים לנסות להשתמש במכשיר אדים או להתקלח במים חמים זורמים כדי לפתוח ולהרטיב את דרכי הנשימה. הקיטור יכול גם לסייע בפירוק ריר סמיך ולהקל על שיעול. החדרת לחות לחלל האוויר היא המפתח לדילול הליחה כך שתוכל לזרום בקלות יותר.

 מרחו קומפרס חם

דרך נוספת להילחם בהשפעות המעצבנות של נשימה באוויר יבש היא להשתמש בקומפרס חם. לדוגמה, נשימה דרך מטלית חמה רטובה תספק מקור חום לח שיכול לעזור עם הליחה.

 השתעלו את הליחה החוצה

שיעול הוא הדרך הטבעית של הגוף להרחיק ליחה מהריאות ומהגרון. זוהי גם אחת הדרכים הפשוטות ביותר להיפטר מעודף ריר.

 גרגור מי מלח

גרגור מי מלח מסייע לשחרר את הליחה כך ומקל על סילוקה מהגוף. למעשה, מחקר מצא כי פעולה פשוטה זו יכולה לסייע במניעת זיהומים בדרכי הנשימה העליונות.

 הימנעו משתיית אלכוהול או קפאין

שתייה מרובה של אחד מהמשקאות הללו עלולה לגרום להתייבשות, אשר תוביל לרמות לחות נמוכות יותר בכל הגוף. אם אתם נאבקים בליחה, בחרו במקום זאת במשקאות חמים נטולי קפאין.

 נסו לצרוך חומר להסרת גודש

כפי שכתוב על האריזה, הוא נועד בכדי לנקות את מעברי האף שלכם. אם אתם סובלים מהצטננות מתמשכת וליחה שמסרבת להיעלם, אולי הגיע הזמן ללכת לבית המרקחת המקומי ולרכוש חומר מסיר גודש.

 השתמשו באקליפטוס כחלופה טבעית

למרות שהמדע אינו תומך בו באופן חד משמעי, אנשים רבים יעידו כי מריחת אקליפטוס על החזה עוזרת להקל על אי נוחות הנגרמת מהצטברות הליחה. לחילופין, אתם יכולים לנסות להוסיף כמה טיפות שמן למפזר האדים או לאמבטיה חמה.

 איך להשתעל את הליחה מחוץ לגרון?

ככלל, נסו לא להשתעל חזק מידי. כמו כן, התנגדו לדחף לכחכח בגרון כל הזמן כדרך לניקוי ריר בגרון. במקום זאת, נסו את טכניקת השיעול הבאה כדי לעזור בסילוק הליחה.

שיטת שיעול עמוק לניקוי הליחה

  1. קחו נשימה עמוקה.
  2. החזיקו את האוויר לכמה שניות.
  3. השתמשו בבטן כדי לדחוף החוצה את האוויר.

9 מזונות לסילוק הליחה

מה שאתם אוכלים יכול לעודד את הצטברות הליחה. מוצרי חלב, דגנים מסוימים, פינוקים ממותקים, בשר אדום ומשקאות המכילים קפאין הם כולם דוגמאות למזונות שיש להם פוטנציאל להגביר את ייצור הריר. בנוסף, מזונות מעוררי אלרגיה יכולים גם הם לקחת חלק ביצירת הגודש. לכן, עבור אנשים מסוימים, אכילת ביצים, חיטה, מוצרי חלב, אגוזים וגלוטן תהיה קשורה לעלייה בכמות הליחה.

עם זאת, כמה מזונות יכולים לעזור במאבק שלכם בליחה.

  1. ג'ינג'ר

לשורש החריף הזה יש תכונות אנטי דלקתיות טבעיות. שתיית כמה כוסות תה ג'ינג'ר היא דרך נעימה לפתוח את דרכי הנשימה המודלקות ולעזור לגוף שלכם לשטוף את הריר העודף.

  1. מלפפון

בהיותו עשיר במים, אשלגן וויטמין C, המלפפון נותן מסייע בניקוי הגוף מעודפי ריר.

  1. אננס

הברומלין באננס מציע תרופה אנטי דלקתית רבת עוצמה שיכולה לסייע בפתיחת דרכי נשימה סתומות.

  1. בצל

עם אספקה ​​מספקת של ה-bioflavonoid quercetin, לבצל יש הרבה מה להציע בכל הנוגע לפירוק ליחה והוצאתה מהגוף.

  1. ברוקולי

הברוקולי עשיר בסיבים, מחקר משנת 2004 הוכיח שלברוקולי יכול להיות ערך רב בכל הנוגע להפחתת רמות הריר בגוף.

  1. שום

פירות וירקות מסוימים, כמו שום, מגיעים עם איכויות נוספות להפחתת ליחה. לדוגמה, המרכז לבריאות דרכי הנשימה מפרט שגרגיר הנחלים, סלרי, שום, מלפפונים חמוצים, בצל, לימונים ופטרוזיליה נמנים ברשימת המזון נגד ריר עודף.

  1. חומץ תפוחים

הוא יכול לשמש כמסיר גודש טבעי. בנוסף, חומץ תפוחים מגיע עם כמה תכונות אנטי-ויראליות ואנטי-בקטריאליות. על ידי סיוע במניעת זיהום, הוא גם תומך במאמצים של הגוף להפחית ייצור ליחה מוגזם.

  1. כורכום

הכורכומין בכורכום יכול לעזור להדוף זיהום שעלול לעורר ייצור ריר. כמו כן, הוכח כי הוא עוזר להפחתת גודש בדרכי הנשימה ומסייע בהפרשה של ריר עודף.

  1. מרקים

נוזלים חמים הם נכס תזונתי נהדר במאבק נגד הליחה. הם יכולים לעזור לפירוק ריר, לקדם הידרציה ולשטוף רעלים. מרקים צלולים (כלומר ללא מוצרי חלב) ותה (טבעי ללא קפאין) יכולים להיות מצוינים להפחתת ליחה המצטברת בריאות ובחזה.

לסיכום: כיצד להפחית את ייצור הליחה בעתיד

במאמר זה דנו בגורמים לעודף ריר בגרון ועל הדרכים השונות להיפטר מהליחה. זה כלל רעיונות תזונתיים, כמו גם כמה דרכים אחרות לעזור לבלום את ייצור הריר והליחה.
אבל איך אפשר להפחית את הליחה מלהיווצר בעתיד?
ייצור ריר עודף נגרם לרוב על ידי זיהום דמוי הצטננות. לכן, התשובה הברורה ביותר כיצד להפחית ליחה היא לתת למערכת החיסון שלכם את התמיכה הטובה ביותר שאתם יכולים כדי למנוע זיהום. רבים מהמזונות המסייעים במאבק בליחה שהזכרנו לעיל, הם בסיס מצוין לתמיכה במערכת חיסונית בריאה.

נטע לוי
נטע לוי
דילוג לתוכן