שתיית חומץ תפוחים

שתיית חומץ תפוחים התגלתה כמועילה בהרבה תחומים החל מבריאות כללית, דרך ירידה במשקל וכלה באסתטיקה וחיסול פטריות על הגוף. חוקרים ממשיכים לבדוק ולבחון אילו תועלות אמיתיות ניתן להפיק מחומץ התפוחים וכמה מהתכונות המיוחסות לו הן לא יותר מ”תרופות סבתא” בלתי מזיקות.
קראו מאמר זה וגלו אילו תועלות אתם יכולים להפיק מחומץ התפוחים, מה המינון המתאים עבורכם ומאילו פעולות כדאי להימנע.

מהו חומץ תפוחים?

לחומץ תפוחים יש היסטוריה ארוכה כתרופה ביתית, המשמשת לטיפול במגוון בעיות עוד מלפני עידן המחקר המדעי. בשנים האחרונות, כמה חוקרים בוחנים מקרוב אילו תכונות חיוביות מביאה איתה שתייה של חומץ התפוחים ומה לא יותר מפולקלור ו”תרופות סבתא”.

חומץ תפוחים מבוסס על מיץ תפוחים, אך הוספת שמרים הופכת את הסוכר במיץ לאלכוהול. זהו תהליך שנקרא תסיסה. חיידקים מייצרים תסיסה שנייה והופכים את האלכוהול לחומצה אצטית. זה מה שנותן לחומץ את טעמו החמצמץ וריחו החזק.

לצד החומצה האצטית יש בו גם חומצות אחרות כמו חומצת לימון וחומצת אמינו שונות. מבחינה תזונתית הוא מכיל מינרלים חיוניים רבים כגון: אשלגן, סידן, מגנזיום, זרחן, ועוד והוא מכיל מעט פחמימות וקלוריות. סך הכל הכל מדובר בתרכובת מועילה.

רבים טוענים, שהשכבה שנקראת “האם” (Mother) ומייצרת עננת שמרים וחיידקים, שאולי תראו בחלק מבקבוקי חומץ תפוחים, היא שתורמת במיוחד לסגולות חומץ התפוחים. תרכובת זאת פרוביוטית, כלומר היא עשויה לתת דחיפה למערכת העיכול שלכם, אך אין לגבי תועלתה מחקר מספק. מרבית היצרנים מסננים שכבה זאת ונפטרים ממנה בתהליך הייצור.

תפוחים נופלים לתוך משקה
תהנו ממגוון היתרונות בשתיית חומץ תפוחים

שימוש ומינון מומלצים של חומץ תפוחים

חומץ תפוחים משמש לבישול, אפייה, רוטב לסלט וכחומר משמר. מגוון המתכונים בהם משתלב הוא די עשיר ואל תהססו להשתמש בהם להכנת מאכלים טעימים.
יחד עם זאת, שימו לב, יש בו הרבה חומצה, כך ששתיית חומץ ישירות ללא דילול, לא מומלצת כלל.
אם אתם מעוניינים להשתמש בו מסיבות בריאותיות, רוב התזונאים ממליצים להתחיל בכמות נמוכה יותר, למשל כפית 1 (5 מ”ל), מדוללת במים, כדי להעריך את תגובת הגוף שלכם אליו. במידה ואין תגובות שליליות לעבור ל- 1-2 כפות אותן מוסיפים לכוס מים או כוס תה.

יתרונות שתיית חומץ תפוחים

חומץ שימש כתרופה במשך מאות שנים. היוונים הקדמונים טיפלו בו בפצעים. בשנים האחרונות אנשים משלבים חומץ תפוחים בדיאטות לירידה במשקל, לשפר את בריאות הלב ואפילו לטפל בקשקשים.

מחקרים שונים מזהים את התועלות בשתיית חומץ תפוחים, כך למשל:

  •         מדענים יפנים גילו כי שתיית חומץ עשויה לסייע במאבק בהשמנה.
  •         מחקר אחר הציג כי חומץ התפוחים שיפר את רמת הסוכר בדם ואת אינסולין בקבוצה של אנשים הסובלים מסוכרת מסוג 2.

בנוסף, בחומץ יש גם כימיקלים המכונים פוליפנולים. הם עוזרים לעצור את הנזק התאי שיכול להוביל למחלות אחרות, כמו סרטן. אבל תוצאות המחקרים על האם חומץ בעצם מוריד את הסיכוי לחלות בסרטן מעורבות.

תפוח עם סרט מדידה סביבו
חומץ תפוחים מסייע לרזות

סיכונים ותופעות לוואי משתיית חומץ תפוחים

בגלל החומציות הגבוהה שלה, שתיית מופרזת של חומץ תפוחים עלולה לפגוע באמייל השיניים, לגרום לגירויים בגרון ובקיבה.
במצבים בהם אתם מטופלים בתרופות יש להיזהר ולהוועץ ברופא לפני שמשלבים חומץ תפוחים בתפריט היומי.

כך למשל, מחקר שנערך בקרב אנשים הסובלים מסוכרת מסוג 1 [1] מצא כי חומץ תפוחים מאט את קצב יציאת המזון והנוזלים מהקיבה אל המעיים. עיכול איטי יותר, אולי טוב להרזייה, אך דווקא מקשה על השליטה ברמת הסוכר בדם באמצעות תרופות. הסיכון הוא שחומץ תפוחים עלול לשבש חלק מפעולת התרופות שאתם נוטלים. כמו למשל: תרופות לסוכרת ומחלות לב, כמו גם תרופות משתנות (תרופות שעוזרות לגוף להיפטר ממים ומלח) וחומרים משלשלים.

בנוסף, טעמו החזק לא יתאים לכולם. על כן, ניתן לשלבו במנות מזון או בתרכובות תה מגוונות עם חומרים ממתיקים טבעיים שימתנו את טעמו החמצמץ.

לסיכום

שתיית חומץ תפוחים עשויה להיות תוספת נהדרת לתפריט היומי שלכם. זה נטול קלוריות, מוסיף הרבה טעם למזון ויש לו יתרונות בריאותיים מוכחים. אבל זכרו זאת לא תרופת פלא, יש להתאזר בסבלנות ולהיות עקביים בשימוש עד לקבלת התוצאה הרצויה. וכמובן, יש לצרוך כמויות מתונות של חומץ תפוחים על מנת להימנע מתופעות לוואי שליליות אפשריות.

כנסו לסיוע בבחירת חומץ תפוחים מומלץ ביותר על סמך הבדיקות המקיפות שערכנו.