דיאטת חומץ תפוחים

חומץ תפוחים, הידוע כתוסף בריאות בן מאות שנים, תופס כעת מקום מרכזי גם במגוון דיאטות. תזונאים רואים בחומץ תפוחים הרבה יותר מאשר תוספת נחמדה לרוטב סלט.

גלו כיצד לנצל את יתרונות דיאטת חומץ התפוחים על מנת להאיץ את תהליך הירידה במשקל בצורה בריאה ומאוזנת.

מהו חומץ תפוחים?

חומץ תפוחים הוא תוצר של תסיסה דו שלבית של תפוחים. התפוחים נמעכים תחילה עם שמרים כדי להפוך את הסוכר שלהם לאלכוהול, ולאחר מכן, במהלך התסיסה השנייה, האלכוהול הופך על ידי חיידקים הנקראים אצטובקטר לחומצה אצטית.
בכ- 5-6% חומץ התפוחים מורכב מחומצה אצטית, יש בו גם חומצות אחרות כמו חומצת לימון וחומצת אמינו שונות. מבחינה תזונתית הוא מכיל מינרלים חיוניים רבים כגון: אשלגן, סידן, מגנזיום, זרחן, כלור, נתרן, גופרית, נחושת, ברזל, סיליקון ופלואור, יש בו מעט מאוד פחמימות, ובסך הכל כ-3 קלוריות לכף (15 מ”ל). מדובר בתרכובת ממש בריאה ומועילה.

מהי דיאטת חומץ התפוחים?

מכיוון שחומץ התפוחים נחשב לזרז טבעי לוויסות ופירוק השומנים בגוף, הוא הפך פופולרי במגוון רחב של דיאטות ותכניות לירידה במשקל.
דיאטת חומץ התפוחים דוגלת בצריכת 1-2 כפות (15-30 מ”ל) חומץ תפוחים ליום, מעורבב במים, כדי להשיג את האפקט הדרוש לירידה במשקל. יש לפזר את המינון על פני 24 שעות, ולצרוך את המשקה המדולל ממש לפני הארוחות.
כאשר אתם מתחילים לראשונה ליטול חומץ תפוחים כדאי להתחיל בכמות נמוכה יותר, למשל 1 כפית (5 מ”ל), מדוללת במים, כדי להעריך את תגובת הגוף שלכם אליה.
כמו כן, מחקרים מראים שהוא מסייע להפחית באופן משמעותי את רמות הגלוקוז והאינסולין בדם [1] אחרי הארוחה, מה שהופך אותו מועיל לא רק לירידה במשקל, אלא מתאים גם לנמצאים בקבוצת סיכון ללקות בסוכרת ולחולי סוכרת.

תפוח עם סרט מדידה סביבו
חומץ תפוחים יסייע בירידה במשקל

איזה חומץ תפוחים עדיף לצרוך?

החומץ הזה מגיע בצורת כמוסות ונוזל. הכמוסות פותרות את בעיית טעם הלוואי הלא ממש נעים אבל הבעיה איתן שהמינון המצוין על גבי הקופסא לא תמיד תואם את המציאות וכן לפעמים הכמוסה מכילה תוספי מילוי וייצוב שאינם מועילים כלל (לא בכל המותגים).
לגבי הגרסא הנוזלית, אינספור בלוגים ואתרים טוענים כי הסוד לכוחו הבריאותי של חומץ התפוחים נמצא בגרסה הלא מסוננת, המעוננת, המכונה גם ‘עם האם’ (With the Mother). זוהי בעצם שכבה משקעים המורכבת מחומצות אמינו, אנזימים וחיידקים מועילים נוספים. אולם, טרם הצטברו מספיק ראיות מחקריות התומכות בטענה באופן מובהק.
בכל מקרה מרבית המוצרים מגיעים מסוננים משכבה זאת, שעשויה להיות מועילה.

איך כדאי לשלב את חומץ התפוחים בתפריט שלך?

מלבד שתייתו הישירה כשהוא מהול במים ו”להנות” מטעם לא הכי נעים ניתן למצוא ברשת מגוון מתכונים (טעימים) בהם חומץ התפוחים משתלב באופן טבעי ומשדרג את המנה.
השילובים הנפוצים הם עם מנות דגים טעימים ומזינים כמו הפורל או הסלמון, כרטבים לסלטים ולחובבי הז’אנר, כמו כן, ניתן באמצעות חומץ התפוחים להכין בבית חמוצים משודרגים ובריאים.

למי דיאטה חומץ תפוחים לא מתאימה?

ישנן מספר קבוצות אנשים שאסור להם לנסות את דיאטת חומץ התפוחים:

  •         הסובלים ממצב כרוני הנקרא גסטרופרזיס. חומץ התפוחים עשוי להחמיר את הסימפטומים של המחלה.
  •         אנשים הסובלים מחוסר סובלנות להיסטומין צריכים להימנע מכל מותסס, כולל חומץ תפוחים כמובן.

 זכרו, כמו בהרבה דברים – פחות זה יותר. נטילת יותר מ 1-2 כפות חומץ תפוחים המומלצות עלולה להזיק-היא עלולה ליצור אינטראקציה עם תרופות מרשם או להוביל לנזק שיניים על ידי גרימת שחיקת אמייל השן. חומץ תפוחים ששותים ללא דילול עלול לגרום לבחילה ותחושת צריבה בפה או בגרון.

בכל מקרה שוחחו עם רופא המשפחה או דיאטנית לפני שתתחילו במשטר תזונתי חדש, במיוחד אם אתם מתחת לגיל 18, קשישים, סובלים ממצב רפואי קיים כלשהו או שאתם מטופלים בתרופות, במיוחד אינסולין או תרופות אחרות לאיזון רמות הסוכר בדם.

לסיכום

דיאטת חומץ התפוחים מנצלת את היתרונות המוכחים של חומץ התפוחים לזירוז תהליך הירידה במשקל. כמובן, שלתוצאות הטובות ביותר כדאי לשלב בין תזונה נכונה ונבונה, פעילות גופנית, אימוץ אורח חיים בריא ושינה מספקת.