גוג’י ברי יתרונות וחסרונות

הגוג’י ברי צברו פופולריות בשנים האחרונות, ואף נחשבים כמזון על. הם מסייעים במניעת הזדקנות מוקדמת, חיזוק המערכת החיסונית, יש להם יתרונות לחולי סוכרת והם עוזרים להגן מפני מחלות לב וסרטן.

אבל האם הם באמת טובים כמו שכולם אומרים? המאמר זה עובר על תשעה יתרונות בריאותיים, מגובים על ידי המדע, שיש לשימוש בגוג’י ברי.

מה זה גוג'י ברי?

הגוג’י ברי, הידועים מדעית בשם Lycium barbarum, ידועים גם בשם וולפברי, fructus lycii ו-gougizi. הרפואה הסינית המסורתית עושה שימוש בפיות היער האדומים המיובשים האלה כבר יותר מ -2,000 שנים.

יש להם טעם מתוק וניתן לאכול אותם חיים או לצרוך אותם כמיץ או תה צמחים. ניתן לצרוך אותם גם כתמציות, אבקות וכמוסות. למעשה, אפשר לשלב אותם במגוון מתכונים עם גוג’י ברי שיכולים להפוך את הארוחות שלכם להרבה יותר מעניינות והרבה יותר בריאות.

כל פירות היער הכחולים או האדומים, כולל הגוג’י ברי, מכילים רמות גבוהות של נוגדי חמצון שיכולים לסייע בהגנה על הגוף מפני פגיעה ברדיקלים חופשיים. מה שמיוחד בגוג’י ברי הוא שהוא מכיל נוגדי חמצון ספציפיים שנקראים Lycium barbarum polysaccharides ומספקים מגוון יתרונות בריאותיים מרשימים.

בנוסף, הגוג’י ברי מספקים 11 חומצות אמינו חיוניות – יותר מאשר פירות יער נפוצים אחרים.

המשיכו לקרוא ל 9 היתרונות הבריאותיים המוכחים מדעית של הגוג'י ברי

1. מאוד מזין

התוכן התזונתי של הגוג’י ברי עשוי להשתנות במידה רבה בהתאם לסוג, לטריות ולאופן העיבוד שלהם.

פחות או יותר, ¼ כוס (85 גרם) של גוג’י ברי מיובשים מכילה בערך [1]:

  •       קלוריות: 70
  •       סוכר: 12 גרם
  •       חלבון: 9 גרם
  •       סיבים: 6 גרם
  •       שומן: 0 גרם
  •       ויטמין A: 150 אחוז מה-RDI
  •       נחושת: 84 אחוז מה-RDI
  •       סלניום: 75 אחוז מה-RDI
  •       ויטמין B2 (ריבופלבין): 63 אחוז מה-RDI
  •       ברזל: 42 אחוז מה-RDI
  •       ויטמין C: 27 אחוז מה-RDI
  •       אשלגן: 21 אחוז מה-RDI
  •       אבץ: 15 אחוז מה-RDI
  •       תיאמין: 9 אחוז מה-RDI

בנוסף, הם מלאים בנוגדי חמצון רבי עוצמה, כולל קרוטנואידים, ליקופן, לוטאין ופוליסכרידים.
למעשה, פוליסכרידים מהווים כ-5-8 אחוז מהגוג’י ברי המיובשים
.

מבחינת משקל, פירות היער האלה מכילים ויטמין C בערך כמו שיש בלימונים ותפוזים טריים.
יחסית לפירות, הגוג’י ברי עתיר בחלבון ובסיבים, שני חומרים מזינים שיכולים לעזור לכם להישאר שבעים לאורך זמן.

מנה של גוג’י ברי בגודל 100 גרם מספקת כ-11 גרם של חלבון, לעומת גרם בודד אחד בלבד של חלבון בכל 100 גרם אוכמניות או פטל. הגוג’י ברי עשירים גם בנחושת, ברזל, סלניום ואבץ.

מינרלים אלה חיוניים לתפקודם התקין של כל האיברים שלכם, להגנה על התאים והם אף עוזרים לייעל את תהליך חילוף החומרים.

סיכום: הגוג’י ברי מאוד מזינים.
הם עתירים בסיבים, חלבונים ובמגוון ויטמינים ומינרלים כולל ברזל, נחושת, סלניום וויטמינים A ו-C.

2. מקור מצוין לנוגדי חמצון

נוגדי חמצון מגנים מפני רדיקלים חופשיים, שהם מולקולות מזיקות שעלולות לפגוע בתאים שלכם. לגוג’י ברי יש ציון ספיגה רדיקלי חמצני גבוה (ORAC) בגובה 3,290. דירוג זה מצביע על כמות נוגדי החמצון שקיימים במזונות מסוימים.

ציון ה-ORAC של הגוג’י ברי גבוה בהרבה מהציון של בננות (795) ותפוחים (2,828), אך הוא נמוך מעט מאלו של אוכמניות (4,669) ופטל (5,065).

זכרו כי ערכי ה-ORAC נקבעים על פי מחקרי מבחנות, מה שאומר שלפירות האלה לא בהכרח יהיה את אותן השפעות בגוף האדם. עם זאת, ישנן עדויות נוספות לכך שהגוג’י ברי יכולים להגביר את רמות נוגדי החמצון בבני אדם.

על פי מחקר שנערך, נוגדי החמצון עלו ביותר מ-8 אחוזים בקרב 50 מבוגרים בריאים ששתו 4 גרם (120 מ”ל) מיץ גוג’י ברי מרוכז ביום, בהשוואה לאלה שלא שתו את המיץ.

מחקר נוסף שנערך בקרב גברים ונשים קשישים במצב בריאותי טוב גילה ששתיית משקה גוג’י ברי על בסיס חלב מדי יום למשך 90 יום העלתה את הרמות של נוגד החמצון zeaxanthin ב-26 % והגדילה את יכולת נוגדי החמצון הכוללת ב-57 %.

אלה חדשות מעולות, מכיוון שנוגדי החמצון שאנו צורכים באמצעות האוכל חשובים מאוד לבריאות שלנו ולהגנה מפני מחלות כרוניות.

סיכום: צריכה קבועה של מיץ גוג’י מרוכז יכולה להעלות את רמות נוגדי החמצון בגוף.

3. עשוי להיות לו יתרונות מונעי הזדקנות

נוגדי חמצון כמו אלה שקיימים בגוג’י ברי עשויים לסייע במאבק בהזדקנות על ידי מניעת פגיעה של הרדיקלים חופשיים בקולגן שנמצא בעור ובכך לסייע בשמירה על ריכוז קולגן גבוה.
תוסף קולגן עשוי לעזור בשמירה על מאזן קולגן בעור, למדו איך להשתמש בקולגן והתחילו לחזק את עורכם.

כמה מחקרים קטנים הראו גם שתמצית גוג’י ברי עשויה לסייע בעיכוב תהליך ההזדקנות בתאים.
מחקר אחד שהתבצע על עכברים הראה שתמצית גוג’י ברי מעכבת את הגליקציה, תהליך שמזקין את העור.

מחקר מבחנה אחר גילה שתמצית גוג’י ברי הגבירה את סינתזת ה-DNA בתאים מסוימים, ושהיא מגנה עליהם מפני הזדקנות הנגרמת על ידי נזק ל-DNA .

צריכת מגוון רחב של מזונות עשירים בנוגדי חמצון יכולה לסייע בהגנה מפני הזדקנות מוקדמת.
התוצאות הראשוניות אלה בהחלט נראות מבטיחות, אך יש צורך במחקרים אנושיים.

סיכום: הוכח, באמצעות מחקרי מבחנה וניסויים על בעלי חיים שתמצית גוג’י ברי מגנה מפני נזק לתאים. זה עשוי להגן מפני הזדקנות מוקדמת, אך יש צורך במחקרים נוספים על בבני אדם.

אישה מבוגרת בזמן אימון

4. עשוי לסייע במניעת מחלת הסרטן

תמצית הגוג’י ברי קושרה לפעילות אנטי סרטנית במחקרים שהתבצעו בבעלי חיים ובבני אדם.
מחקרי מבחנות הראו שתמצית גוג’י ברי מעכבת את צמיחת התאים הסרטניים, מונעת מהם להתפשט ואף משמידה אותם.

מחקר שהתבצע על חולדות גילה שתזונה קבועה של גוג’י ברי מעכבת את התקדמות הגידולים הסרטניים.
פטל, תותים, אוכמניות, נוני ואסאי היו יעילים באותה מידה
.

ההשפעות מעכבות הגידול הפוטנציאליות של הגוג’י ברי נובעות ככל הנראה מיכולתו להגביר את רמות נוגדי החמצון ולהפחית את רמות הציטוקינים הדלקתיים IL-5 ו- IL-8 בדם.

מחקר שנערך בקרב 79 אנשים עם סרטן מתקדם גילה שאלו שקיבלו אימונותרפיה וגם תמצית גוג’י מרוכז חוו שיעור רגרסיה של סרטן בשיעור של 25% בהשוואה לאלו שקיבלו אימונותרפיה בלבד.

השפעות נוגדות הסרטן הללו נובעות ככל הנראה מהחומרים נוגדי החמצון המצויים בגוג’י ברי.
עם זאת, יש לזכור כי רוב המחקרים הללו השתמשו רק בתמציות מרוכזות של פרי היער ולא בגוג’י ברי השלם עצמו בלבד.

סיכום: תמצית גוג’י ברי עשויה לעכב או להאט צמיחת תאים סרטניים ואף עשויה להשמיד אותם באופן פעיל.

5. עשוי לשפר את השליטה בסוכר בדם

מחקרי מבחנה ומחקרים בבעלי חיים הראו שלתמצית גוג’י ברי עשויות להיות השפעות חיוביות עלהשליטה ברמת הסוכר בדם.
מחקר אחד נתן תמצית גוג’י ברי רבת-סוכרים במשך ארבעה שבועות לחולדות שסבלו מסוכרת סוג 2.
החוקרים גילו שרמות הגלוקוז בדם ירדו אצל כמעט 35 אחוז מהחולדות
.

מחקר דומה שהתבצע הגיע לאותן תוצאות.
לחולדות עם סוכרת מסוג 2 שצרכו תמצית גוג’י ברי מדי יום במשך שלושה שבועות היו רמות סוכר נמוכות יותר בדם לאחר תקופה זו, כמו גם רגישות מוגברת לאינסולין
.

השפעות חיוביות אלה על רמת הסוכר בדם קשורות קשר הדוק לפעילות נוגדת החמצון של תמצית הגוג’י ברי.

מחקרים בתחום זה הראו שתמצית גוג’י ברי משפרת את הרגישות לאינסולין על ידי הגדלת ספיגת הגלוקוז בתאים באמצעות מולקולת הטרנספורטר GLUT4 ועל ידי שיפור הפרשת האינסולין בלבלב.

עם זאת, מחקרים אלה הוגבלו אך ורק לבעלי חיים, כך שלא ברור אם בני אדם יחוו את אותן ההשפעות החיוביות.
יש צורך לבצע מחקר נוסף בבני אדם.

סיכום: מחקרי מבחנות ומחקרים בבעלי חיים מראים שתמצית גוג’י ברי משפרת את רמת הסוכר בדם על ידי הגברת הרגישות לאינסולין והפרשת האינסולין בלבלב.

6.  יכול להעלות את רמות האנרגיה

צריכת תמצית או מיץ גוג’י ברי מרוכז קושרה לשיפור האנרגיה והרגשה כללית חיובית.כאשר האכילו עכברים בתמצית גוג’י ברי, הם הסתגלו מהר יותר לתרגילים מסוימים. הם גם הראו שיפור בביצועים שלהם והתאוששות מהירה יותר לאחר ביצוע תרגילים.

תמצית גוג’י ברי יכולה לשפר את יצירת הגליקוגן של השרירים ושל הכבד, צורת אחסון של גלוקוז שמסייעת לך לשמור על כושר גופני.

זה עשוי גם להאיץ את הניקוי חנקן אוריאה בדם, פסולת שהגוף מייצר לאחר פעילות גופנית מאומצת.
תוצאות דומות התגלו גם אצל בני אדם. במחקר מבוקר שבוצע, 34 גברים ונשים בריאים צרכו 4 גרם (120 מ”ל) של מיץ גוג’י ברי מרוכז במשך תקופה של 14 יום.
אוריאה היא רק אחת מכל החומרים שעלינו לדאוג לסלק מהגוף, כדי להעלות את רמות האנרגיה חשוב להמשיך וללמוד איך לנקות רעלים מהגוף

כתוצאה מכך, הם דיווחו על אנרגיה מוגברת, ביצועים טובים יותר באימונים, שיפור איכות השינה ומתח ועייפות מופחתים יחסית למה שהיה להם לפני שהתחילו לצרוך את המיץ. הם דיווחו גם שהם מרגישים שמחים ומרוצים יותר.

סיכום: צריכה קבועה של תמצית גוג’י ברי יכולה לשפר את רמות האנרגיה, את ביצועי הפעילות הגופנית ואת התחושה הכללית שלכם.

אישה מבוגרת מבצעת מתיחות

7. עשוי לעזור לכם לרדת במשקל

לגוג’י ברי יש תכונות מסוימות שעשויות לגרום לו להיות ידידותי לירידה במשקל.
לדוגמה, הוא עשיר בסיבים שיכולים לעזור לכם לשלוט ברמת הסוכר בדם ובתיאבון, ולעזור לכם להרגיש שבעים יותר.

לגוג’י ברי יש גם מדד גליקמי נמוך (GI).
המדד הגליקמי עבור מזון או משקה מסוימים מצביע על ההשפעה שיש לו על רמות הסוכר בדם לאחר שתאכלו אותו.

מכיוון שמזונות דלי GI משחררים סוכר לאט יותר למחזור הדם, הם מסייעים לשפר את תחושת השובע ולהפחית את הרעב.

ישנן עדויות לכך שמיץ גוג’י ברי עשוי לסייע בירידה במשקל על ידי הגדלת קצב חילוף החומרים.

מחקר אחד גילה שכאשר גברים ונשים בריאים עם עודף משקל צרכו מנה אחת של 120 גרם של מיץ גוג’י מרוכז, היכולת שלהם לשרוף קלוריות לאחר שעה אחת הייתה גדולה ב-10 אחוז מאשר אצל אלו שלא צרכו את המיץ.

כאשר המשתתפים צרכו מיץ גוג’י ברי במשך 14 ימים, היקף המותניים שלהם ירד בממוצע בכ-4.7 ס”מ בהשוואה לקבוצת הביקורת.

עם זאת, מחקרים אלה עוד לא התבצעו בהיקף רחב ונדרש מחקר נוסף על מנת לקבוע אם צריכת מיץ גוג’י ברי בוודאות גורמת לירידה במשקל.

סיכום: הגוג’י ברי הם בעלי GI נמוך והם עשירים בסיבים תזונתיים שיכולים לעזור לירידה במשקל.
מיץ גוג’י ברי מרוכז עשוי לעזור בירידה במשקל באמצעות שריפת קלוריות מוגברת.

8. עשוי לשפר את רמות הכולסטרול

מחקרים בבעלי חיים הראו שצריכת תמצית גוג’י ברי עשויה להיות בעלת השפעה חיובית על רמות הכולסטרול.

כאשר ארנבים עם כולסטרול גבוה קיבלו תמצית גוג’י ברי למשך 10 ימים, רמות הכולסטרול והטריגליצרידים הכוללים שלהם ירדו ורמת כולסטרול ה-HDL “הטוב” שלהם עלה.

כותבי המחקר טענו שרמות הכולסטרול המשופרות נגרמות ככל הנראה כתוצאה מפוליסכרידים נוגדי חמצון וויטמינים שקיימים בתמצית הגוג’י ברי.

במחקר אחר, כאשר חולדות עם סוכרת צרכו 10 מ”ג תמצית גוג’י ברי מדי יום במשך שלושה שבועות, נראתה ירידה ברמות הטריגליצרידים והכולסטרול שלהם.

סיכום: מחקרים בבעלי חיים הראו שתמצית גוג’י ברי עשויה לסייע בהורדת הכולסטרול הכולל ורמות הטריגליצרידים ולעלייה ברמת הכולסטרול “הטוב” – HDL.

9. עשוי לסייע בחיזוק המערכת החיסונית

גוג’י ברי עשוי לסייע בשיפור התפקוד של המערכת החיסונית. מחקר שהתבצע בקרב 60 מבוגרים בריאים גילה שנטילת 100 גרם של מיץ גוג’י ברי מרוכז מדי יום למשך 30 יום הובילה לשיפור התפקוד של המערכת החיסונית.

ליתר דיוק, זה העלה את כמות הלימפוציטים, תאי הדם הלבנים שאחראים על ההגנה של הגוף מפני חיידקים ווירוסים מזיקים.

כמה מחקרים בבעלי חיים תומכים בממצאים אלה, ומראים שתמצית גוג’י ברי שיפרה את הייצור של לימפוציטים מסוג T.

סיכום: תמצית גוג’י ברי עשויה לסייע בחיזוק המערכת החיסונית על ידי הגדלת כמות תאי הדם הלבנים האחראים להגנה על הגוף מפני חיידקים ווירוסים מזיקים.

אם אתם מתלבטים באיזה מוצר להשתמש, כנסו וראו המלצות לגוג’י ברי.

האם יש גם חסרונות?

האם הגוג’י ברי באמת בריא כמו שאנשים אומרים? הגוג’י ברי מלאים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון רבים. הם מקושרים ליתרונות בריאותיים רבים, כולל שיפור השליטה ברמת הסוכר בדם, עזרה בירידה במשקל, מניעת הזדקנות והגנה מפני סרטן.

עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים על בני אדם. נראה כי רוב היתרונות התקבלו באמצעות צריכה של מיץ גוג’י ברי מרוכז או תמציות טהורות, שלשתיהן יש רמות גבוהות יותר של תרכובות פעילות ממה שיש בגוג’י ברי טרי או מיובש. בנוסף, מוצרי גוג’י ברי עלולים להיות יקרים. באופן כללי, מומלץ לכלול אותם כחלק מהתזונה הכוללת שלכם בנוסף לפירות וירקות אחרים.

יותם פרל
יותם פרל
יותם הוא מאמן כושר מנוסה ויועץ תזונה. התשוקה שלו לתחום הביאה אותו לשתף את המידע עם העולם באמצעות בלוג זה. ההמלצות שלו ותכניות האימונים כבר עזרו לאלפי אנשים להשיג את הגוף שהם תמיד רצו ובאופן כללי להפוך לבריאים וחזקים יותר.
עשוי לעניין אותך..