כדורי הרגעה מומלצים

ספטמבר 6, 2022


מגנזיום ביסגליצינאט – דרך הבריאות שלי

החיים ב"מצב הישרדות מתמשך" בשנים האחרונות בהחלט השפיעו על הבריאות הקולקטיבית שלנו. השימוש באלכוהול עולה, הפעילות הגופנית יורדת, איכות השינה נפגעת ורמות הלחץ גוברות. הורמוני לחץ מוגברים, במיוחד קורטיזול, יכולים להגביר דלקתיות בגוף, לפגוע בתפקוד המערכת החסינות ולהעלות את הסיכון ליתר לחץ דם, שבץ והתקף לב.

 על פי המכון הלאומי לבריאות הנפש, מתח כרוני יכול להשפיע לרעה על בריאותכם ולתרום למגוון רחב של בעיות, כולל:

ישנן אסטרטגיות רבות שהוכחו כיעילות להקלה וטיפול בלחץ, הכוללות אכילת תזונה בריאה, הקפדה על שינה איכותית, פעילות גופנית סדירה, שיחה עם חברים או איש מקצוע מתחום בריאות הנפש, וכן עיסוק בטכניקות הרפיה ומדיטציה.

תוספי תזונה להורדת לחץ

תוספי תזונה גם הם עשויים להוות עוד כלי להורדת מתחים. אף על פי שאף אחד מהם אינו מהווה גלולת קסם שתגרום ללחץ להיעלם לחלוטין, תוספים מסוימים עשויים לסייע בהורדת רמות החרדה, לשפר בעיות שינה, להקל על תסמיני דיכאון ועוד. למרות שאין הוכחות חד משמעיות על יעילותם , ישנן עדויות לכך שתוספי תזונה יכולים להוות חלק מגישה הוליסטית להפחתת מתח, יחד עם תזונה בריאה ושינויים אחרים באורח החיים.

חשוב לציין שמינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אינו מפקח על תוספי תזונה באותו אופן כמו עם תרופות, לכן עליכם להתייעץ עם הרופא שלכם לפני נטילת מוצר כלשהו. בנוסף, אין מספיק מחקרים המראים קשר בין תוספים וצמחי מרפא להפגת מתח ולחצים. ישנם כמה מחקרים שבהם נמצאו ממצאים מבטיחים, אך גודל המדגם היה קטן מכדי להסיק מסקנות סופיות. מחקרים אחרים בחנו קבוצות גדולות יותר של אנשים אך לא כללו אוכלוסיות המתמודדות עם סיכון גבוה יותר לתסמיני לחץ או חרדה. בסופו של דבר, יש צורך במחקרים גדולים יותר וארוכי טווח הכוללים מגוון אוכלוסיות לפני שמומחי בריאות יוכלו להמליץ ​​על תוספי תזונה להתמודדות עם לחץ. עם זאת, הבאנו לכם כאן כמה מהראיות הקיימות כרגע על מספר מוצרים עם פוטנציאל לעזור בהקלה על הלחץ.

אשווגנדה

נקרא גם דובדבן חורף וג'ינסנג הודי, צמח זה היה חלק בלתי נפרד מהרפואה האיורוודה במשך מאות שנים. אשווגנדה הוא מה שמכונה אדפטוגן, מה שאומר שהוא מסייע לגוף בהתמודדות עם מחלות ומווסת את השפעות הלחץ על הגוף.

ישנן עדויות הקושרות את אשווגנדה להפחתת מתח וחרדה, ומחקרים מסוימים מצביעים גם על כך שהוא עשוי להיות שימושי לשיפור איכות השינה. במחקר קטן שפורסם בספטמבר 2019, 30 מבוגרים בריאים עם רמת מתח גבוהה אך קיבלו 240 מיליגרם (מ"ג) של התמצית ליום, ו-30 קיבלו פלצבו. לאחר חודשיים, אלו שלקחו את האשווגנדה דיווחו על פחות חרדה, דיכאון ו/או מתח לאורך זמן, למרות ששינוי זה לא היה מובהק סטטיסטית בהשוואה לפלסבו. מחקר קצת יותר גדול, שפורסם בדצמבר 2019,  עקב אחרי 60 מבוגרים בריאים בעלי אורח חיים לחוץ במשך שמונה שבועות. בכל יום, שליש מהקבוצה קיבלו 250 מ"ג של אשווגנדה, שליש קיבלו 600 מ"ג מהתוסף, ושליש קיבלו פלצבו. התוצאה: המשתתפים שקיבלו אשווגנדה דיווחו שישנו טוב יותר וחשו פחות לחוצים, בהשוואה לאלו שלקחו פלצבו. אולם מכיוון ששני המחקרים היו כה קטנים, החוקרים לא הצליחו להסיק מסקנות משמעותיות לגבי אשווגנדה.

ניתן לקחת אשווגנדה כגלולה או כמוסה, או להוסיף את תמצית האבקה לשייקים, יוגורט ומזונות אחרים. שימו לב, עם זאת, שהטעם שלו עבור רוב האנשים אינו טעים במיוחד; אם אתם מוסיפים את השורש או האבקה למזון, ייתכן שתרצו להוסיף ממתיק כמו פרי או דבש כדי להסוות את המרירות שלו.

 אשווגנדה עשוי להוריד את רמות הסוכר ולחץ הדם, מה שאומר שאין לשלבו עם תרופות לסוכרת או לחץ דם גבוה. הוא עשוי גם להגדיל את כמות הורמון בלוטת התריס שהגוף מייצר, מה שאומר שהוא עלול לגרום לבעיות אם אתם לוקחים תרופות עבור תפקוד בלוטת התריס. האשווגנדה עלול גם לגרום לישנוניות ולהאטה בקצב הנשימה. נטילת התוסף עם תרופות הרגעה עשויה להגביר את ההשפעות הללו.

מגנזיום

מגנזיום הוא מינרל שהגוף משתמש בו כדי לווסת עשרות תהליכים, מתפקוד העצבים והשרירים ועד לסינתזה של חלבון ועצם.

עד כה, מחקרים מצביעים על כך שמגנזיום עשוי להיות מועיל לאנשים הסובלים מחרדות קלות. סקירה של 18 מחקרים שפורסמו במאי 2017 ב- Nutrients מצאה שתוספי מגנזיום עשויים לשפר את רמות הלחץ והחרדה, אך גם צוין כי איכות העדויות הייתה ירודה ויש צורך במחקר נוסף לפני שניתן יהיה לקבוע כי מגנזיום מפחית מתחים באופן חד משמעי.

מגנזיום נמצא בירקות ועלים ירוקים, אגוזים, זרעים, קטניות, דגנים מלאים, ובמזונות מועשרים אחרים. למרות זאת, רבים מאיתנו לא צורכים מספיק ממנו . ארגון הבריאות האמריקאי ממליץ לצרוך כמות של 310 עד 320 מ"ג מגנזיום ליום עבור רוב הנשים ו-400 עד 420 מ"ג לגברים, ולא יותר מ-350 מ"ג ליום בצורת תוסף למבוגרים מכל המינים. אם אתם בוחרים בתוסף, שקלו את הסוגים מגנזיום אספרטאט, ציטראט, לקטט או כלוריד, אשר נספגים טוב יותר מאשר תחמוצת מגנזיום או סולפט. שימו לב שהרבה חומרים משלשלים ונוגדי חומצה מכילים מגנזיום, אז אם אתם נוטלים אותם, הקפידו לחשב ולהוסיף גם את הכמות הזו לכמות הצריכה היומית שלכם מתוספים.

 ה-NIH מזהיר כי מספר סוגים של תרופות עלולים לקיים אינטראקציה עם תוספי מגנזיום או להשפיע על כמות המגנזיום בגופכם, כולל ביספוספונטים (המשמשים לטיפול באוסטיאופורוזיס), אנטיביוטיקה, חומרים משתנים ומעכבי משאבת פרוטון. התייעצו עם הרופא שלכם לפני השימוש בתוספי מגנזיום, במידה ואתם נוטלים אחת מהתרופות הללו.

ולריאן

ולריאן או ולריאנה אופיסינליס, הוא עשב שגדל באירופה, אסיה וצפון אמריקה. הוא ידוע בהשפעותיו המרגיעות ומשמש בדרך כלל כתוסף תזונה עבור נדודי שינה, חרדה ומצבים אחרים, כולל דיכאון.

בעוד שה-NCCIH מציין שאין מספיק מחקרים איכותיים כדי להסיק מסקנות כלשהן לגבי האם ולריאן יכול להיות יעיל כמסייע לשינה או להקלה על חרדה, דיכאון או תסמיני גיל המעבר, יש כמה מחקרים ראשוניים בנושא הזה.

 בסקירה של 100 מחקרים שפורסמו במאי 2018 ב-Phytotherapy Research, חוקרים מצאו ראיות לכך שתמצית שורש ולריאן עשויה להיות בעלת השפעות מרגיעות על אנשים עם הפרעת חרדה. הסקירה מצאה גם שצמח המרפא עשוי להועיל כמסייע לשינה, ויתרונותיו נמצאו דומים לתרופה הנפוצה לטיפול בחרדה ובנדודי שינה.

במחקר אחר, בו השתתפו 64 נשים שעברו הליך צילום רנטגן (היסטרוסלפינגוגרפיה), חוקרים גילו שאלו שלקחו כמוסות ולריאן ראו ירידה ברמות החרדה שלהן, בהשוואה לנשים שנטלו פלצבו.

 המחקר הנוכחי מוגבל על ידי גדלי מדגם קטנים, ואף מחקר עד כה לא בדק ולריאן על אוכלוסיות בריאות, או בשימוש ארוך טווח, ולכן יש צורך במחקרים נוספים.

כמוסות תוספי תזונה, טבליות, תה ותמיסות עשויות מהשורשים והגבעולים שלו.

 מעט מאוד ידוע על הבטיחות של ולריאן, עם זאת, הוא עשוי להיות לגרום לנמנום ואין ליטול אותו יחד עם אלכוהול או תרופות הרגעה. הוא גם עלול לגרום לתופעות לוואי, כולל כאבי ראש, קלקול קיבה, הפרעות לב, אי נוחות ואפילו נדודי שינה.


מגנזיום ביסגליצינאט – דרך הבריאות שלי
יותם פרל
יותם פרל
דילוג לתוכן