אופני כושר מומלצים

יולי 11, 2022

ישנם יתרונות רבים לביצוע אימונים על אופני כושר מומלצים המדמים רכיבה על אופניים. זו דרך מצוינת לשמור על כושר, לרדת במשקל ולהפחית מתח. הם יחסית זולים בהשוואה למכשירים אחרים, לא תופסים הרבה מקום, ניידים, ומתאימים לאימון בבית או במכון כושר. עם התחזקות הבנת חשיבות הפעילות הגופנית כחלק משגרת חיים בריאה, אין זה פלא שאופני כושר הפכו לפופולריים כל כך בשנים האחרונות.

סוגים של אופני כושר מומלצים

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לקבוע איזה סוג של אופני כושר רוצים. ישנם 2 סוגים עיקריים – עם משענת וללא משענת. 

אופני כושר ספינינג

אופני ספינינג הם סוג של אופני כושר שנועדו לדמות את התחושה והפעולה של רכיבה על אופניים תוך מתן אימון אינטנסיבי יותר. ישנם סוגים רבים ושונים של אופני ספין זמינים בשוק, אך כולם מתפקדים עם גלגל תנופה ודוושות. למעשה, היעילות של האופניים תלויה בעיקר במשקל גלגל התנופה, מספר ההילוכים וגובה המושב.

כאשר מחפשים לקנות אופני ספינינג, ישנם גורמים רבים ושונים שיש לקחת בחשבון. הראשון הוא סוג ההתנגדות שיש לאופניים. לדוגמה, לאופניים מסוימים יש התנגדות מגנטית בעוד שלאחרים יש חיכוך. מגנטים דורשים פחות תחזוקה והם שקטים יותר ולכן הם עשויים להיות אופציה טובה אם מחפשים משהו שלא יפריע לשכנים. גורם נוסף הוא גובה המושב שיכול להפוך את האימון להרבה יותר נח והפיצ'רים שמציע הצג הדיגיטלי הנלווה אל האופניים שיכולים להעשיר משמעותית את אימונכם. 

מתאמן על אופני כושר

אופני כושר עם משענת

אופני כושר מומלצים עם משענת מספקים חוויית אימון קלה יותר ומורידים מעט את העומס מהמתאמן. אם אתם בכושר גופני [1] פחות טוב כרגע, סובלים מבעיות גב או חציתם מזמן את גיל ה-50, אז זאת תהיה הבחירה המועדפת. אבל אם אין איזו בעיה בריאותית או קושי בשמירה על שיווי המשקל, המשענת באמת לא נחוצה.

אופני כושר עם משענת מגיעים במספר צורות בהתאם למצב הגוף של המתאמן:

אופני כושר במצב ישיבה

אופני ישיבה מעולים לאנשים שרוצים להישאר בכושר בזמן שהם יושבים, הישיבה משמשת לעתים קרובות בשיקום ובאימונים בעלי השפעה נמוכה. מתאימים גם לאנשים שאינם מסוגלים להשתמש בציוד אימון מסורתי כמו ריצה או הליכה בגלל מוגבלות פיזית, פציעה או כאב. לאופני ישיבה נייחים יתרונות רבים על פני סוגים אחרים של ציוד כושר- הם אינם דורשים מקום נוסף וניתן להשתמש בהם בכל מקום מבלי להפריע לסובבים. הם גם נוחים יותר מאופניים זקופים ופחות יקרים מאופניים בשכיבה. החסרונות של סוגים אלה הם שאין וריאציה בהתנגדות והם אינם מציעים אפשרויות אימון זרועות כמו שאופניים זקופים עושים.

אופני כושר עם משענת במצב זקוף

אופני כושר זקופים הם סוג של אופניים נייחים אשר מיועדים לרכיבה במצב זקוף. זה נותן יותר תמיכה לגב ולמפרקים, כך שזה קל יותר לגוף. עם זאת, לאופניים אלו יש גם חסרונות רבים, כמו טווח תנועה מוגבל, קושי באחיזה על הכידון ואי יכולת להתקפל כאשר אינם בשימוש. זוהי אפשרות מצוינת עבור אנשים שיש להם בעיות גב, שכן הם לא מחייבים הישענות קדימה, מה שיכול להיות עומס על הגב. הם מציעים גם תנוחת ישיבה זקופה שהיא טבעית ונוחה יותר מהאופניים המסורתיים בישיבה.

האופניים הזקופים אינם פופולריים כמו אופני הכושר המסורתיים מכיוון שהם אינם מציעים כל כך הרבה אפשרויות אימון. הם עובדים בעיקר על פלג הגוף התחתון, אבל חסרה האפשרות לקבל אימון זרועות כפי שמתאפשר עם אופניים רגילים.

אופני כושר במצב שכיבה

אופני השכיבה הם קונספט חדש של ציוד כושר המיועד לשימוש עבור אנשים שאינם מסוגלים לעמוד או לשבת זקוף. הם בעלי השפעה נמוכה על המפרקים והעצמות, ומפחיתות את העומס על שריר הלב. מדובר באופניים עם שני גלגלים שנמצאים על אותו ציר, ואין להם דוושות. הרוכב שוכב על הקרקע, ואז דוחף זרוע אחת או שתיים אל הקרקע כדי להתקדם. הרוכב יכול גם להשתמש ברגליו כדי לדחוף אל הקרקע בעת עליית גבעות או לרוכבים מתקדמים יותר שרוצים להוסיף התנגדות נוספת.

אופני שכיבה מיועדים לאנשים שרוצים אימון בעל השפעה נמוכה ואין להם זמן לפעילות גופנית מסורתית. זה גם עוזר לאנשים שיש להם בעיות שיווי משקל ולבעלי בעיות ניידות להתאמן מבלי לקום.

ההבדל בין אופניים זקופים לשכיבה הוא איך מדוושים עליהם: לאופניים זקופים יש את הדוושות שלו על הגלגל הקדמי, בעוד שלאופניים שכיבה יש את הדוושות על הגלגל האחורי. אופניים זקופים משמשים לעיתים קרובות לאימונים בעצימות נמוכה כמו שיעורי ספין מכיוון שהם מפעילים פחות לחץ על המפרקים מאשר על אופני שכיבה.

פרמטרים בבחירת אופני כושר מומלצים

כשאתם באים לבחור אופני כושר מומלצים ישנם מספר גורמים נוספים שתרצו לקחת בחשבון:

התנגדות

ההתנגדות באופניים נייחים היא מה שמקשה על הדיווש, וככל שמדוושים חזק יותר, כך יש יותר התנגדות – רמת המאמץ עולה ושורפים יותר קלוריות. ישנם שני סוגי התנגדות עיקריים שתמצאו באופניים נייחים: מגנטית ונוזלית. התנגדות מגנטית משתמשת במגנטים כדי ליצור כוח התנגדות. התנגדות נוזלים משתמשת בתא מלא בשמן הדורש יותר מאמץ כשהרוכב מדווש מהר יותר מה שהופך אותו לאידיאלי לשימוש ביתי, והוא פשוט לשימוש למתחילים. יחד עם זאת, התנגדות מגנטית משתלמת יותר והיא נמצאת ברוב אופני הכושר המומלצים.

מושב

ההתנגדות באופניים נייחים היא מה שמקשה על הדיווש. ככל שמדוושים חזק יותר, כך יש יותר התנגדות. באופן דומה, ככל שמתאמצים יותר על האופניים, כך שורפים יותר קלוריות. ישנם שני סוגי התנגדות עיקריים שתמצאו באופניים נייחים: מגנטית ונוזלית. התנגדות מגנטית משתמשת במגנטים כדי ליצור כוח התנגדות. התנגדות נוזלים משתמשת בתא מלא בשמן הדורש יותר מאמץ כשהרוכב דווש מהר יותר מה שהופך אותו לאידיאלי לשימוש ביתי, והוא פשוט לשימוש למתחילים. יחד עם זאת, התנגדות מגנטית משתלמת יותר והיא נמצאת ברוב אופני הכושר המתקפלים.

גודל אופני כושר

חשוב מאוד שהאופניים יהיו תואמים לגובה, למשקל וליכולות הפיזיות של הרוכב. בעיה נפוצה במיוחד שנתקלים בה לא פעם היא אופניים קטנים מדי למידות הרוכב. במיוחד אנשים בגובה של מעל ל-1.85 מ' עלולים לחוש אי נוחות מסוימת בחלק מהדגמים. אז הקוראים היותר גבוהים צריכים לקחת נקודה זאת בחשבון, ואם האופניים הולכים לשמש בני בית נוספים להעדיף דגם עם מושב שיכול להתכוונן יחסית בקלות. 

אביזרים נלווים

אמנם הם אינם נחוצים, אך יכולים לשפר את חווית הרכיבה. למשל צג דיגיטלי, דוושות בהתאמה אישית, נוכחות מסילה על המושב ידיות וחיישני דופק. כמו כן, באופני כושר מתקדמות ניתן לתכנת מסלולים שונים של תכניות אימון בהתאם לידים אותם אתם מעוניינים להשיג בין אם מדובר על שריפת קלוריות או שיפור סיבולת לב ריאה או משהו אחר. 

אופני כושר

מחיר אופני כושר מומלצים

מחיר של אופני כושר נע בין 1000-5000 ש"ח, ותלוי מאוד בצרכים של הרוכב. ככל שיש יותר צורך בפונקציות שונות כך עולה המחיר. אז מצד אחד אולי לא כל אחד צריך כל פיצ'ר שקיים באופניים המתקדמים ביותר, אבל המחיר פחות חשוב בהשוואה למידת ההתאמה, משום שאופניים לא מוצלחים ישארו ללא שימוש ואז זה סתם בזבוז כסף. 

יותם פרל
יותם פרל
דילוג לתוכן