דרכים בהן פעילות גופנית מסייעת לחולי אלצהיימר

פעילות גופנית הוגדרה מזמן כדרך להפחית את הסיכון ללקות במחלת האלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה. בשנים האחרונות, מצטברות עדויות המצביעות על כך שפעילות גופנית עשויה להועיל גם למי שכבר חיים עם המחלה, להאט משמעותית את התקדמות הסימפטומים.
אלצהיימר הוא מחלה כרונית הדורשת יותר מסתם תרופות כדי לשמר את התפקוד הקוגניטיבי ואיכות החיים. חולים יכולים להפיק תועלת עצומה משינויים התנהגותיים וסביבתיים, הכשרה להתמצאות טובה יותר בסביבה, תמיכת המטפלים והתערבויות אחרות שאינן תרופתיות. פעילות גופנית עשויה להיות עוד כלי חיוני בתוכנית הטיפול באלצהיימר. בנוסף, ישנם מספר תוספים טבעיים לשיפור הזיכרון שניתן לשלב בתזונה.

מצבים הקשורים לאלצהיימר שפעילות גופנית עשויה לסייע בשיפורם:

דיכאון

לא פחות מ-30% מהאנשים שחיים עם מחלת אלצהיימר יחוו דיכאון משמעותי, על פי מחקר אוסטרלי משנת 2015. מעבר להשפעתו על איכות החיים, דיכאון יכול להעצים עוד יותר את אובדן הזיכרון אצל אלו שכבר נאבקים עם דמנציה.

אישה מבוגרת מבצעת מתיחות

פעילות גופנית מגרה את הייצור של הורמונים ונוירוטרנסמיטורים הקשורים לזיכרון ולמצב רוח. אלה כוללים אנדורפינים ואנצפלינים המשפיעים על שימור הזיכרון וסרוטונין שיכול לעזור להעלות את מצב הרוח ולשפר את הזיכרון והלמידה.

חוסר שקט ושיטוט

פעילות גופנית עשויה לסייע במניעת חלק מהבעיות של מחלת האלצהיימר [1]. זה כולל את חוסר השקט ותופעת השיטוט, שיכולים להתרחש בכל שלב של המחלה. אדם שמוציא אנרגיה על פעילות גופנית עשוי להיות פחות עצבני באופן כללי. מנקודת מבט פיזיולוגית, גוף האדם נוטה להרגיש רגוע ונינוח יותר לאחר פעילות גופנית. כך גם לגבי אנשים עם אלצהיימר.

המטרה היא לא להתיש את החולה אלא להשתמש בפעילות גופנית כדי להקל על תסמיני המחלה ולשפר את הרווחה הפיזית והרגשית. גם אם מישהו נמצא בשלב מתקדם של דמנציה, טיולים שגרתיים עשויים לעזור. שינוי הסביבה לבדו יכול לספק יותר גירוי חזותי ושמיעתי מאשר ישיבה לבד בחלל סגור.

איזון וקואורדינציה

ככל שמחלת האלצהיימר מתקדמת, היכולת ללכת ולבצע מטלות יומיומיות מתחילה להדרדר. כדי לשמור על איכות חיים טובה יותר, יש לעשות כל מאמץ לשמר שיווי משקל, כוח וקואורדינציה. החשש הגדול ביותר הוא הסיכון לנפילות ושברים בירך המשפיעים על אנשים עם אלצהיימר פי שלושה יותר מאשר אנשים ללא המחלה, כך על פי מחקר משנת 2011 בנושא.

פעילות גופנית יכולה לשפר את שיווי המשקל על ידי חיזוק השרירים ברגליים, ירכיים, פלג גוף עליון ותרגילים לגב המאפשרים יציבה בטוחה וזקופה. על ידי שמירה על יציבה זקופה, יש סיכוי מופחת לבצע תנועות לא נכונות כפיצוי על חוסר האיזון המתרחש בעת הליכה, פנייה או התכופפות.

סיבוכים במערכת כלי הדם והלב

הגוף הוא מערכת מחוברת. בעיות חמורות במערכת איברים אחת יכולות להשפיע תמיד על אחרות באופן משמעותי. דוגמה אחת כזו היא מערכת הלב וכלי הדם והמוח.

בריאות לב וכלי דם לקויה קשורה ישירות לירידה קוגניטיבית ללא קשר למצב נפשי. עם מחלת אלצהיימר, כל מצב הפוגע בזרימת הדם למוח מגביר גם את הסיכון לדמנציה וסקולרית, מצב נלווה שכיח.

פעילות גופנית שגרתית, יחד עם תזונה נכונה, ירידה במשקל והפסקת עישון, היא מרכזית למניעה וטיפול בטרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם אחרות הקשורות לירידה בזרימת הדם למוח.

בעיות שינה

המחסור בשינה עלול לפגוע בקוגניציה ובזיכרון בין אם יש לך מחלת אלצהיימר ובין אם לא. אפילו אצל אנשים בריאים לחלוטין, חוסר שינה קשור לעייפות, עצבנות, דיכאון, חוסר מוטיבציה, סרבול, שכחה וקושי ללמוד מושגים חדשים. כל הדברים האלה יכולים לערער עוד יותר את הבריאות של מישהו שחי עם אלצהיימר.

זוג מבוגר מתמתח על הרצפה

פעילות גופנית קבועה היא אחת הדרכים היעילות להתגבר על בעיות שינה. על ידי פעילות גופנית בעצימות מתונה במהלך היום, יש סיכוי גבוה יותר לישון רגוע בלילה. זה יכול להקל על הטשטוש וחוסר המיקוד שרק מסבך את מחלת האלצהיימר. ניתן גם לשלב תוסף ולריאן לשיפור איכות השינה. 

ליקוי קוגניטיבי

פעילות גופנית שגרתית עשויה גם למנוע את אובדן התפקוד הקוגניטיבי במקרים מסוימים. רוב העדויות המחקריות מצביעות על כך שפעילות גופנית אירובית יכולה לעזור למבוגרים שיש להם ליקוי קוגניטיבי קל כתוצאה מגיל ומחלת האלצהיימר.

מחקר משנת 2015 שכלל 50 מבוגרים עם דמנציה קלה של אלצהיימר הגיע למסקנה שפעילות גופנית, כאשר היא מבוצעת שלוש פעמים בשבוע במשך 40 דקות, שיפרה את ציוני התפקוד הקוגניטיבי תוך הפחתת תסמינים פסיכיאטריים שליליים. לא ברור אם זה יתרחש אצל אנשים עם ליקוי קוגניטיבי בינוני עד חמור.

פעילות גופנית יכולה לשפר תפקודים סלקטיביים אצל רוב המבוגרים. אימוני משקולות, למשל, יכולים לשפר את הקשב הסלקטיבי על ידי מיקוד תשומת הלב של האדם בתנועות השרירים ובספירת החזרות. אותו הדבר יכול להתרחש עם כל פעילות גופנית (כולל הליכה) הדורשת תשומת לב, קואורדינציה ו/או כישורי ניווט.

בסך הכל, היתרונות של פעילות גופנית אצל אנשים עם אלצהיימר עולים על הסיכונים האפשריים אם מבצעים את התרגילים בצורה בטוחה ונמנעים מפציעות ספורט. בנוסף, ניתן לשלב מספר תוספים טבעיים המונעים אובדן זיכרון בתזונה היומית.

יותם פרל
יותם פרל
יותם הוא מאמן כושר, התשוקה שלו לתחום הביאה אותו לשתף את המידע עם העולם באמצעות בלוג זה. ההמלצות שלו ותכניות האימונים כבר עזרו להמון אנשים להשיג את הגוף שהם תמיד רצו ובאופן כללי להפוך לבריאים וחזקים יותר.
עשוי לעניין אותך..
× ליווי תזונה אישי חינם (3 מקומות)