קולגן לעור הפנים

בלתי אפשרי לדבר על מוצרי טיפוח נוגדי הזדקנות עור הפנים מבלי להזכיר את הקולגן. הסיבה לכך היא שיחד עם תפקידים נוספים, קולגן הוא החלבון החשוב ביותר לעור הפנים שלנו, והוא אחראי על על מראה צעיר ובוהק של עור הפנים. הודות (בעצם לא, איננו מודים על זה…) להזדקנות ולגורמים חיצוניים, הקולגן בגופנו נשבר עם הזמן.

במאמץ להחזיר את הקולגן, אנו פונים לכל מענה שרק מוצא לנו – קרמים המכילים קולגן, רכיבים ממריצי קולגן, תוספי קולגן והרשימה עוד נמשכת. בגלל שיש מבחר כה גדול של מוצרי טיפוח המכילים קולגן, אפשר להתבלבל. כדי לסדר לכם את העובדות, פנינו לדרמטולוגים מומחים. המשיכו לקרוא על מנת להבין עוד על קולגן ועל אילו מוצרים הם ממליצים (או לא ממליצים).

נתונים על הקולגן

סוג: חלבון

יתרונות עיקריים: שומר על לחות העור

מי זקוק לו: כל מי שרוצה לשמור על לחות העור שלו ולמנוע את הזדקנות עור הפנים.

באיזה תדירות להשתמש בו: מריחה ישירה של קולגן על עור הפנים, או נטילת תוסף קולגן דרך הפה, יכול להיות בתדירות יום – יומית. ניתן למרוח קולגן על העור בשעות הבוקר או הלילה, שכן הוא אינו גורם לרגישות לשמש.

עובד טוב עם: אם המטרה הסופית שלכם בשימוש במוצרי טיפוח המכילים קולגן היא לעודד ייצור של קולגן, מומלץ להוסיף לשגרת היום שלכם רטינול (שהוא ממריץ מעולה של קולגן) או פפטידים ומעודדי צמיחה כתחליף פחות ״מעצבן״ העוזר בכך שהוא משמש כ״שליח״ המאותת לתאים ליצור קולגן. מומלץ להוסיף גם ויטמין סי (אשר גם הוא עוזר לייצר קולגן) וקרם הגנה עם מקדם קרינה גבוה על מנת למנוע מהקולגן להתפרק עוד.

אל תשתמשו אם: בכלליות, קולגן הוא בטוח לשימוש עם רוב התכשירים. מריחת קולגן נספגת מיד בעור וחודרת דרכו מהר, לכן הוא לא מפריע לפעולות של תכשירים אחרים.

מה זה קולגן?

רבים מתייחסים לקולגן בתור הפיגומים של הגוף, הסיבה לכך היא, כמו שצוין כבר לעיל, זהו החלבון החשוב ביותר לעור הפנים. לא רק שקולגן מיוצר בגוף שלנו, ניתן גם להשיג אותו מצמחים ומן החי. תוסף קולגן מגיע בצורות משחה או בכדורים, ובעבר היה ניתן גם להזריק קולגן (אנחנו נדבר על כך יותר בהמשך המאמר). כשמדובר במשחות, ניתן למצוא קולגן בקרמים, אך בהתאם למטרה הסופית שלכם, מוצרי הטיפוח המכילים קולגן אינם בהכרח מועילים כמו שאתם מקווים.

אנו מייצרים פחות קולגן החל משנות ה – 20 לחיינו, אך אנו גם מאבדים קולגן כשאנו מתבגרים וכתוצאה מפגיעות סביבתיות, כמו חשיפה לשמש, עישון וסוכר. מה הפיתרון? אפשרות אחת היא מריחת מוצרי טיפוח המכילים קולגן במטרה לחדש  אותו, אך המומחים אומרים שאין זה מועיל בהכרח: בפשטות, מולקולת הקולגן גדולה מאוד, היא גדולה מדי בשביל לחדור את שכבת האפידרמיס (השכבה העליונה) של העור.

עם זאת, המומחים שלנו מסבירים כי קולגן הידרולי מפורק באופן אנזימטי לחתיכות קטנות יותר אשר יכולות לחדור לשכבת הדרמיס (השכבה הפנימית של העור), על כן, הם מסוגלים להיכנס למקום בו היו אמורים להיות תאי קולגן. עם זאת, המומחים שלנו טוענים כי לא נעשו מספיק מחקרים קלינים על מנת לתמוך ברעיון שזה יוביל ליצירת קולגן.

בחורה עם שיער ארוך

יתרונות הקולגן לטיפוח עור הפנים

המומחים שלנו טוענים כי מריחת קרמים המכילים קולגן על עור הפנים אינו מעודד ייצור קולגן, לצערנו. עם זאת, קולגן ידוע בשמירתו על הלחות בעור כאשר מורחים אותו באופן ישיר, לכן אם שגרת הלילה שלכם כוללת מריחת קרם המכיל קולגן שמשתלב מצויין עם ויטמין C לפנים או שמן מורינגה לעור הפנים, אתם בכל זאת תרוויחו. ראו בקישור על אילו תוספי מורינגה מומלצים, על ידנו ואחרים.

קרמים המכילים קולגן ממזערים קווים דקים וקמטים בעור הפנים על ידי החלפת הקולגן האבוד, אך במציאות, הקולגן בעיקר שומר על לחות העור. המומחים אומרים כי עור הפנים וודאי יריגש רך ונעים יותר, אך הוא כנראה לא ייצר עוד קולגן.

תופעות לוואי של קולגן

על אף שקרמים המכילים קולגן, לצערנו, לא יחזירו את הזמן אחורה, אין כל נזק בשימוש בקרם אם אתם אוהבים את איך שזה גורם לעורכם להרגיש. יחד עם זאת, יש לציין כי יכולה להיות אלרגיה למולקולות והכימיקלים במוצרי טיפוח [1], לכן, אם אתם מפתחים תגובה לקרמים, הפסיקו להשתמש בהם.

גם בתוספי קולגן יש להפסיק להשתמש אם מתפתחת תגובה אלרגית. רצוי לבדוק מהיכן מגיע הקולגן, מי שאלרגי לחלב פרה למשל, צריך להימנע מקולגן המגיע מפרות.

כיצד להשתמש בקולגן

בין אם אתם לוקחים תוסף קולגן או מורחים קרם קולגן, אתם יכולים לעשות זאת בכל שעה ביום, בוקר או ערב. כשומר על לחות, ניתן למרוח קרם קולגן פעם או פעמיים ביום. מומלץ לבדוק את ההוראות על גבי האריזה על מנת להשתמש בכל תכשיר בצורה המותאמת לו.

צורות נוספות ללקיחת קולגן

כמו שכבר ציינו, ניתן ליטול תוסף קולגן דרך הפה על מנת לשפר את מצב השיער (נמצא יעיל בשילוב אבץ לשיער), הציפורניים ועור הפנים. למרות הטענות, שקולגן גורם למראה זוהר יותר של עור הפנים, משפר את אלסטיות העור וממלא קמטים, המומחים שלנו אומרים כי אין מספיק ממצאים מדעיים לגבות זאת. יחד עם זאת, בבחירה בין קרמים המכילים קולגן או תוספי קולגן, התוספים יעילים יותר.

יש דברים שחשוב לשים לב אליהם כאשר בוחרים בתוסף קולגן. כמו כל תוסף אחר, תוסף קולגן אינו מפוקח על ידי משרד הבריאות, לכן חשוב להתייעץ תמיד עם הרופא שלכם לפני שמחליטים ליטול תוסף קולגן. בכלליות, אומרים המומחים שלנו, יש להיזהר ממוצרים המכילים מוצרי לוואי מן החי, ולחפש תוספים עם קולגן מסוג 1 או 3 אשר מגיעים ממקור הגדל במקום פתוח וללא תוספי אנטיביוטיקה. 

אז מהו פסק הדין הסופי לגבי קולגן? האם אתם באמת צריכים ליטול תוספי קולגן? התשובה אינה חד משמעית. המומחים שלנו טוענים שאם אתם אוכלים בצורה מאוזנת הכוללת מזון עשיר בחלבונים, כמו בשר, ביצים, מוצרי חלב, ושעועית, אתם כנראה לא זקוקים לתוספי קולגן.

עם זאת הם יכולים להועיל, הם עוזרים לעור הפנים במקצת, אך הם עוזרים גם לדברים פנימיים כמו מפרקים, דבר שקרמים המכילים קולגן לא יכולים לעשות. אם גופכם לא זקוק לקולגן, הגוף שלכם לא יספוג אותו ויוציאו החוצה בכדי למנוע עודפים.

אה, ולגבי זריקות הקולגן. בשנות ה – 80, לפני שמילויים של חומצה הילארונית היו הבחירה המועדפת למילוי קמטים, זריקות מילוי של קולגן שומשו על מנת למלא קמטים ולמלא את השפתיים. מאז החליפו אותם במילויים של חומצה הילארונית המחזיקים יותר זמן וגורמים לפחות אלרגיות.

שאלות נפוצות

האם עדיף ליטול תוספי קולגן או להשתמש בקרם המכיל קולגן?

ישנם מעט מאוד מחקרים בנושא, אך המומחים שלנו טוענים שאם החלטתם להוסיף קולגן לשגרת הטיפוח שלכם, עדיף ליטול תוספים דרך הפה.

באילו מאכלים יש כמות גבוהה של קולגן?

אם אתם מחפשים מאכלים עשירים בקולגן להוסיף לתזונה היומית שלכם, חפשו מאכלים העשירים בויטמין סי, כמו תפוזים, פלפל אדום, פירות יער, ופירות הדר. ציר עצמות, חלבון ביצה, עוף ודג הם גם אופציה טובה כמזון עשיר בקולגן.

מדוע קרם הגנה חשוב לייצור קולגן?

נזקי השמש וקרניים אולטרה סגולות (UV) מזיקות מפרקות את הקולגן בעור, לכן חשוב להשתמש בקרם הגנה באופן יומיומי (במיוחד כאשר מבלים שעות ארוכות בחוץ) על מנת להגן על העור שלכם.

נטע לוי
נטע לוי
נטע היא יועצת תזונה מנוסה המביאה גישה הוליסטית לאימוץ אורח חיים בריא יותר עבור לקוחותיה. היא עזרה למאות אנשים לשנות את הרגלי התזונה שלהם ולאמץ תפריט בריא ונכון יותר בהתאם ליעדים אותם רוצים להשיג.
עשוי לעניין אותך..