קולגן תופעות לוואי: כל מה שצריך לדעת לגבי נטילת תוספי קולגן

בכל פעם שאתם מתחילים לצרוך תוסף, מוצר או להיכנס לשגרה תזונתית חדשים – זה טבעי לרצות להכיר את תופעות הלוואי.
אתם רוצים לדעת למה אתם מכניסים את עצמכם, לא?

ובכן, חלק מהחומרים מצריכים אזהרות ברורות, חלקם נחשבים כיחסית בטוחים וחלקם כבטוחים לגמרי.
באיזו קטגוריה נמצא הקולגן? או יותר פשוט, האם יוצר הקולגן תופעות לוואי? בדיוק על השאלות האלו נענה במאמר הבא.

מהם תוספי קולגן?

קולגן הוא קרוב משפחה של החלבונים הנמצאים באופן כללי בכל היונקים, כאשר הסוגים I, II ו- III הם הנפוצים ביותר בגוף האדם.
מבחינת תפקידו בגוף, הוא מסייע לבנות את מבנה העור, העצם, הסחוס, השרירים ועוד, במטרה לסייע לרקמות להיות גמישות ועמידות למתיחות (כך, למשל, הוא שומר על מראה עור צעיר וגמיש).

למעשה אנו מייצרים אספקה פנימית משלנו של קולגן, באמצעות הפיברובלסטים של התאים שלנו (בהנחה שיש להם את חומצות האמינו ואבני הבניין התזונתיות הנדרשות האחרות שהם צריכים).

הגוף שלנו מייצר אותו לאורך כל חיינו.
עם זאת, כמות הקולגן יורדת עם הגיל, והרמות האנדוגניות הטבעיות שלכם יכולות להיות מופחתות גם על ידי גורמים סביבתיים ולחץ, כגון נזקי שמש ודיאטות עתירות סוכר.

כאן תוספי הקולגן נכנסים: תוספי קולגן הם בעצם צורות שונות של קולגן אכיל (מקורו מדברים כמו פרות, דגים ותרנגולות), שמגיעים בדרך כלל בצורת אבקה. בעת הבליעה, הפיברובלסטים של התאים שלכם יכולים להשתמש בחומצות האמינו כדי לעורר ולשפר את ייצור הקולגן הטבעי שלכם.

עד כאן הכל נשמע מעולה, נכון? ובכן, אתם עשויים לתהות אם יש משהו שלילי שאולי כדאי לכם לשים לב אליו כשאתם מנסים את התוסף החדש. אנו נפרט את התלונות השכיחות ביותר.

בחורה במגרש ספורט

תופעות לוואי לטווח קצר ואזהרות

בסך הכל, פפטידים של קולגן בטוחים לצריכה, ויש דיווחים מעטים על תופעות לוואי, תלונות או אזהרות.
הם נופלים בחלק של “השוליים” על הספקטרום.
עם זאת, כל אחד הוא שונה, וגופו של כל אדם מגיב למוצרים בדרכים ייחודיות.
הדבר הכי טוב שאפשר לעשות הוא ללמוד איך לקחת קולגן נכון וכנראה תיהיו בסדר.

קשה להבין אם החוויות קשורות ישירות לפפטידים של הקולגן, במיוחד בהתחשב בכך שאבקות קולגן יכולות להכיל חומרים פעילים אחרים וגם מספר “מרכיבים אחרים” (תלוי במותג ובמוצר).
אז חשוב לציין כי בעיות מסוימות הנובעות מאבקות קולגן עשויות לקרות בגלל מרכיב אחר שקיים בנוסחה של המותג הספציפי, ולא בגלל הפפטידים עצמם:

  •       טעם רע בפה – יש אנשים שמדווחים על טעם לא נעים בעקבות צריכת אבקות הקולגן שלהם.
    הטעמים הנפוצים ביותר שדווחו נובעים מהקולגן עצמו (שאנשים מסוימים מתארים כחזק מדי) או מהטעם (שיכול להיות מתקתק מדי או שמגיע עם טעם לוואי חריף או מריר).
    אם זה מה שמדאיג אתכם, אנו ממליצים לערבב את האבקה עם שייק או קפה, מכיוון שהם יכולים לעזור להסוות את הטעם.

    כמו כן, אנו ממליצים לבדוק אם נעשה שימוש בממתיקים איכותיים באבקה (למשל, תמצית פירות נזירים אורגנית, סוכר קוקוס אורגני) במקום החומרים המלאכותיים. אם אתם לא אוהבים תערובות קולגן נטולות טעם, חפשו אופציה אחרת עם טעם (שוב, עם טעמים צמחיים איכותיים כמו קקאו אורגני, למשל).

  •       כאבי בטן – לפעמים חלק מהאנשים מדווחים על נפיחות, כאבי בטן ותחושת שובע.
    זה לא נפוץ, ואנו חושדים שאולי זה קשור יותר לנוסחה ולתוספים הספציפיים הקיימים במותגים מסוימים מאשר בפפטידים של הקולגן.
  •       אלרגנים – הקפידו תמיד לבדוק את רשימת המרכיבים המלאה, ומה המקור של הקולגן (בקר, ים/דגים או עוף) – ושימו עין על כל מרכיב שאולי יש לכם רגישות אישית אליו.
  •       טבעונות – אף קולגן אינו טבעוני כי פפטידים קולגן מגיעים מבעלי חיים (פרות, דגים ועוף לרוב).
    זה יכול להוות נקודה בעייתית עבור טבעונים מחמירים, בעוד שעל צרכני צמחים אחרים ואפילו צמחוניים מסוימים, מקור החלבון הטהור הזה נחשב כמקובל למרות שהוא מגיע מן החי. אל תוותרו על תוסף חלבון ודאגו שאתם משלימים את צריכת החלבון היומית שלכם בעזרת תוספי חלבון מבוססי סויה.

אם יש לכם חששות או שאלות בנוגע לאבקה הספציפית שאתם משתמשים בה, דברו עם הרופא שלכם ופנו ישירות ליוצרי מותג כדי לקבל מידע נוסף.

מתאמנת ברגע של כאב

"תופעות לוואי" חיוביות לטווח הארוך

אם תשתמשו בקולגן בהתמדה תקבלו תוצאות חיוביות.
“קולגן שעבר הידרוליזה הוא מעוכל מראש, ולכן הוא לא עובר את צינור העיכול הראשון במערכת העיכול”, אומר רופא העור המוסמך יהושע זייכנר, .M.D “שברי הקולגן יכולים להיספג כפי שהם ולהסתובב בכל הגוף וליצור השפעה.”

ואם אתם חושבים שאנשים מגזימים עם היתרונות שיש לקולגן, אנו מבטיחים לכם – יש מספיק נתונים מדעיים שתומכים במה שאנו אומרים כאן. “למעשה, ישנם מחקרים רבים שפורסמו על פפטידים של קולגן, והמדע ממשיך לגלות עוד ועוד.

“כשיש מספיק מחקרים קליניים כדי לאסוף אותן בבדיקה שיטתית או במטה-אנליזה, זה בהחלט סימן לכך שלמרכיב ביו-אקטיבי או תזונתי יש כמות ראויה לציון של הוכחות קליניות”, אומרת אשלי ג’ורדן פרירה, Ph.D., RDN, מנהלת לעניינים מדעיים ב-mindbodygreen.

הנה כל הדברים החיוביים שתוספי קולגן יכולים לעשות לגוף שלכם:

1. יתרונות היופי

המחקר מראה כי הפפטידים האלה מסוגלים לתמוך בגמישות העור, בלחות, במרקם ובצפיפות הקולגן בעור. איך?
הוכח שפפטידים של קולגן שעבר הידרוליזה מסייעים לקדם את ייצור הקולגן הטבעי ומולקולות אחרות המרכיבות את העור של גופכם, כמו אלסטין ופיברילין.

בנוסף, הניסוי הקליני העיוור, האקראי, ומבוקר הפלצבו, גילה שרמת הלחות בעור הייתה גבוהה פי שבע אצל המשתתפים מאשר אצל אלו שלא נטלו תוספי קולגן. ומחקר קליני כפול עיוור, אקראי, ומבוקר פלצבו נוסף גילה שכאשר קבוצה קטנה של נשים נטלה תוסף קולגן בתוספת חומצה היאלורונית ועוד מספר מרכיבים פעילים ביולוגיות, הקמטים שלהן קיבלו מראה חלק יותר באופן משמעותי.

זה לא הכל, זה יכול גם לעזור לשיער ולציפורניים.
קראטין – או מה שהשיער מורכב ממנו – מורכב מחומצות אמינו, שרבות מהן נמצאות בתוספי קולגן כגון פרולין, ציסטאין וליזין.
מחקר אחד גילה שכאשר מטופלים נטלו קולגן מדי יום במשך 24 שבועות, הוא עזר לשפר את בריאות הציפורניים שלהם, כולל צמיחה טובה יותר, שבירה מופחתת ושיפור המראה.

מתאמנת בפוזה למצלמה

2. שיפור בריאות המעיים

אחת הסיבות לכך שתוספי הקולגן הפכו לכל כך נפוצים היא היתרונות הבריאותיים שיש להם על המעיים.
אמנם זהו תחום מחקר חדש יחסית לגבי תוספי קולגן, אך מחקרים גילו שהרמות של סוגים מסוימים של קולגן נמוכות יותר בקרב אנשים עם בעיות בעיכול.

בנוסף, מחקרים גילו שאחת מחומצות האמינו העיקריות בקולגן, L-glutamate [1], תומכת במעי על ידי נטרול מתח חמצוני ומתנהגת כמקור הדלק העיקרי של התאים במעיים. התאים של רירית המעי שלנו משתמשים גם בפרולין וגליצין לאנרגיה, ואלו שתי חומצות אמינו נוספות הנמצאות בקולגן.

3. בריאות מפרקים, שרירים ועצמות

הקולגן משחק מספר תפקידים חשובים מאוד במפרקים, בשרירים ובעצמות.
חוקרים מראים שתוספי קולגן יכולים לסייע לתמוך בכל שלושת האזורים הללו.

לגבי מפרקים, ניסוי קליני אקראי אחד גילה שאנשים שנטלו תוסף קולגן מסוג II במשך 180 יום חוו שיפורים בתפקוד הגופני שלהם והתוסף גם עזר לשפר את ניידות המפרקים ואת הנוחות הכללית.

מבחינת בריאות העצמות, זהו יתרון שלוקח יותר זמן לעקוב אחריו – בהתחשב בכמות הזמן של תהליכי שיחלוף העצמות – אולם ניסוי קליני זה גילה שאצל נשים לאחר גיל המעבר צפיפות העצם השתפרה לאחר 12 חודשים מתחילת הצריכה היומית של הפפטידים.

ולגבי השרירים, תוספת קולגן יכולה לעזור לכם בנוסף לשגרת אימונים.
כדי לוודא שאתם נהנים מיתרונות הקולגן, וודאו שאתם משתמשים בקולגן מומלץ שנבדק ונוסה.
במחקר קליני קטן שנערך, גברים שלקחו קולגן מדי יום בזמן שהשתתפו בתוכנית אימונים צברו יותר מסת שריר מאשר אלו שביצעו רק את תוכנית האימון.

קולגן עשוי לעודד גם החלמת שריר לאחר פציעה כמו קרע, אשר ניתנת לווידוא לאחר בדיקת סי פי קיי, בדיקה המודדת את ריכוז האנזים קראטין פוספוקינאז, אשר משתחרר לדם לאחר קרע בשריר.

לסיכום:

טוב להיות זהירים כשמתחילים שגרת תוספים חדשה.
עם זאת, קולגן הוא די בטוח, כל עוד אתם מוצאים מוצר נקי ואיכותי שעובד עבורכם.

יותם פרל
יותם פרל
יותם הוא מאמן כושר מנוסה ויועץ תזונה. התשוקה שלו לתחום הביאה אותו לשתף את המידע עם העולם באמצעות בלוג זה. ההמלצות שלו ותכניות האימונים כבר עזרו לאלפי אנשים להשיג את הגוף שהם תמיד רצו ובאופן כללי להפוך לבריאים וחזקים יותר.
עשוי לעניין אותך..