מורינגה בהנקה

שאיבה או הנקה מרובה הם הדרך הטובה ביותר לשמירה על כמויות חלב תקינות.
למרות זאת, לפעמים הדברים אינם קורים כפי שציפינו כמו תפוקת הייצור של חלב אם שיורדת מסיבות לא ברורות.

לדוגמא, יכול להיות ששהית זמן ארוך ללא ילדך בגלל מחלה או עבודה.
הצטננות יכולה גם כן לגרום לדחייה חלב האם בגלל נזלת או כאב גרון.
ישנן גם סיבות בלתי ידועות שבגללן תינוקך לא ירצה לינוק, ולכן הגוף מפסיק לייצר חלב.

אם מניקה

מכל סיבה שהיא, לעתים הנקה ושאיבה לבדם לא יכולים לגרות את הגוף לייצור כמות מספקת של חלב, ואז את מנסה
חומר שמעודד ייצור חלב.

ישנם כל כך הרבה חומרים כאלו בשוק שלפעמים  קשה לבחור את החומר שמתאים לך.
אני מעדיפה להמליץ על חומרים פשוטים, שנוסו למשך שנים ונבדקו רבות, בנוסף אמליץ על חומר טבעי ככל האפשר.
לכן, מורינגה נמצאת בראש הרשימה שלי של חומרים המומלצים לעידוד ייצור חלב אם.

מהי מורינגה?

אחד הדברים האהובים עליי במורינגה הוא שזה לא רק חומר שמעודד ייצור חלב מעולה, אלא גם תוסף תזונה עשיר ברכיבים חיוניים שתורמים לבריאות. הנה כמה עובדות על מורינגה:

  • מורינגה (מורינגה מכונפת) נאספת מעלי העץ, ושימשה את אנשי התרבות האסייתית ובייחוד בפיליפינים למשך עשורים רבים. הם השתמשו בה כמאכל, כמקור לוויטמינים וכצמח מרפא.
  • הרכיבים התזונתיים של המורינגה מרשימים, ולכן לרוב משתמשים בה כמקור לתוספי תזונה בתרבויות שונות.

   עלי מורינגה מכילים:

  • פי 25 ברזל מאשר תרד
  • פי 15 אשלגן מאשר בננות
  • פי 17 סידן מחלב
  • פי 10 ויטמין C מגזר
  • פי 9 חלבון מיוגורט
  • פי 7 ויטמין C מתפוזים
עלי מורינגה

איך משתמשים במורינגה לצורך הנקה?

מורינגה שימשה תרבויות שונות למשך שנים רבות.
למשל, בפיליפינים, בישלו את העלים הירוקים שלה יחד עם מרק עוף שהיה נצרך כדי להגביר את ייצור החלב.

בעשור האחרון שמעו אנשי המערב על נפלאות המורינגה והרבה אימהות התחילו לצרוך אותה כדי לשפר את ייצור החלב שלהן.
בדרך כלל המורינגה נצרכת בצורת כדור או טיפות. אפשר לצרוך אותה גם כירק במרק.

כמה מורינגה לצרוך ביום? הכמות המומלצת היא עד 70 גרם עלים או כתוסף עד 11 כפיות של אבקת מורינגה.

מה אומרים המחקרים על הקשר בין מורינגה לייצור חלב?

שני מחקרים מצאו קשר בין צריכת מורינגה לבין הגברת ייצור חלב האם.

  • במחקר הראשון, שהתפרסם בכתב העת “The Philippine Journal of Pediatrics“,  בו נתנו לאימהות שילדו בשלב מוקדם בהריון – בשבוע ה-37 לכל הפחות מורינגה או פלצבו מהיום השלישי לאחר הלידה.

    המשתתפות שאבו חלב באותם השעות והימים ועם אותם סוגי המשאבות, אך נמצא שהאימהות שצרכו מורינגה ייצרו הרבה יותר חלב בימים 4-5 אחרי הלידה. המסקנה שעולה מהמחקר: “עלי העץ מורינגה מכונפת מגבירים את ייצור החלב בימים 4-5 אחרי הלידה באימהות שילדו טרם שבוע 37.”

  • מחקר אחר, שהוצג בכתב עת אמריקאי -“American Academy of Pediatrics Section  on Breastfeeding” [1] בשנת 2002, ואוזכר במאגר מידע רפואי “Lactmed”, גם כן מצא שצריכת המורינגה מגבירה את ייצור החלב.
    מחקר זה גם הוא התמקד באימהות שילדו בשבוע 37 לכל הפחות.
אישה מאכילה את התינוק שלה

לאימהות חלקו פלצבו או מורינגה או דומפרידון או מטוקלופראמיד והונחו לקיים שאיבות תחת מערכת שעות ברורה.
בימים 7 ו-14 לאחר הלידה, האימהות שלקחו מורינגה או דומפרידון או מטוקלופראמיד הגבירו את ייצור החלב, ואלה שלקחו פלצבו לא הגבירו את ייצורו.

איך אדע שמורינגה מתאימה לי?

את לא צריכה להחליט לבד האם לקחת מורינגה כתוסף תזונה כדי לשפר את ייצור החלב.
רצוי ומומלץ ליצור קשר עם הרופא המטפל, מיילדים או יועצי הנקה שיעזרו לך להחליט אם את צריכה לקחת את התוסף והאם
הוא מתאים לך ולתינוקך, יש צמחי מרפא שלא מתאימים להריון, לדוגמא, לולריאן תופעות לוואי שעלולות לפגוע בתהליך ההנקה ולכן כמו לכל צמח מרפא יש לולריאן הוראות שימוש.

המלצתי על מורינגה ללקוחות רבים, וראיתי לא מעט תוצאות מעולות ללא תופעות לוואי כלל.

אין מחקרים שמצאו שמורינגה יכולה להזיק או לפתח תופעות לוואי.
ממחקר ב”Lactnet” עולה כי לא קיימות תופעות לוואי בעת צריכת המורינגה באימהות מניקות אך נדרש מחקר נוסף, תופעות הלוואי של  המורינגה כוללות בעיות בפוריות וכדאי להתייעץ עם מומחה לגבי קשר זה.

אם יש לכם שאלות על בטיחות הצריכה בעת ההנקה, כדאי להתייעץ עם רופא.
בכל מקרה, אנו נשמח להדריך אותך בתהליך ההנקה ונמליץ לך על התוספות הטובות ביותר שיועילו לך ולילדך.

יותם פרל
יותם פרל
יותם הוא מאמן כושר מנוסה ויועץ תזונה. התשוקה שלו לתחום הביאה אותו לשתף את המידע עם העולם באמצעות בלוג זה. ההמלצות שלו ותכניות האימונים כבר עזרו לאלפי אנשים להשיג את הגוף שהם תמיד רצו ובאופן כללי להפוך לבריאים וחזקים יותר.
עשוי לעניין אותך..