זרעי צ’יה יתרונות וחסרונות

זרעי צ'יה יתרונות וחסרונות

זרעי הצ’יה, שזכו לשבחים על ידי האצטקים ושבט המאיה בזכות היכולת שלהם לספק אנרגיה לאורך זמן, משמים כבר תקופה ארוכה כמזון-על. גדלים במקסיקו וגואטמלה, זרעי הצ’יה קשורים למנטה ומגיעים מצמח הסלביה היספניקה.

זרעי צ’יה הפכו למרכיב נפוץ במתכונים בריאים, החל ממאפים ושיבולת שועל ועד למי זרעי הצ’יה שהתפרסמו בטיקטוק.
אבל אנשים רבים תוהים כמה זרעי צ’יה הם יכולים לאכול על בסיס יומי על מנת ליהנות מיתרונות הזרעים הללו והאם יש בהם גם חסרונות.

זרעי צ'יה

היתרונות הבריאותיים של זרעי הצ'יה

יש סיבה לכך שכל כך הרבה מומחים לבריאות ותזונה דואגים שיהיה להם זרעי צ’יה בהישג יד, כבר ידוע מזמן למה כדאי לאכול זרעי צ’יה.
הם מקור מעולה לחלבון, הם עשירים בסיבים והם נטולי גלוטן. בנוסף, הם עשירים בחומצה אלפא לינולנית (ALA), סוג של חומצת שומן אומגה 3 צמחית עם יתרונות אנטי דלקתיים.

מנה של 2 כפות (שיוצאת המון זרעים) מכילה 150 קלוריות, 10 גרם סיבים, 6 גרם חלבון ו-10 גרם שומן, רובו מהסוג הלא רווי והבריא. 

מבחינת כמות הצ’יה שמומלץ לצרוך ביום, חכם להיצמד למנת הגשה של 2 כפות מזרעי הצ’יה המומלצים ביותר.
סביר להניח שתרצו לחלק את זה לאורך כל היום, אז הוסיפו כפית או שתיים לשייק שלכם, כפית נוספת ביוגורט בבוקר, ואת השאר הכניסו במתכונים כמו פודינג צ’יה.

צ'יה ונוזלים

הזרעים הזעירים יכולים לספוג עד פי 10 ממשקלם במים.
המשמעות היא שכאשר אתם אוכלים פודינג צ’יה או ג’לי צ’יה, אתם מקבלים גם את הנוזל שהוא ספג.
צריכת נוזלים באמצעות זרעי צ’יה יכולה להיות חכמה לזמנים שבהם אתם לא רוצים לשתות הרבה מים, כמו לפני מרוץ או ריצה, או אפילו לפני השינה.

בנוסף לכך, יתרון זה של הצ’יה תורם גם לעור בריא וזוהר.
מכיוון שצ’יה מכיל שומנים בריאים, כל מי שמתמודד עם עור יבש עשוי ליהנות מהיתרונות הללו.

החסרונות של שימוש בזרעי צ'יה

כשעושים בה שימוש נכון, צ’יה הוא מוצר בריא להפליא.
אך חלק מהמשפיענים בטיקטוק ממליצים להשתמש בו באופן שעלול להזיק לאנשים מסוימים.

השתייה שנקראת “מי צ’יה” הוצגה ככלי עזר לירידה במשקל.
אלו שתומכים במגמה זו טוענים ששתיית המים עוזרת בתהליך הירידה במשקל על ידי הרגשת שובע שנוצרת בשל התרחבות הזרעים בבטן.

בעוד שתכולת הסיבים והחלבון של זרעי הצ’יה אכן הופכים אותם למאכל שמומלץ לצרוך אם רוצים להרגיש שבעים יותר – ולהימנע מחטיפים בין הארוחות – הם לא נועדו למנוע רעב.

הסכנה הפוטנציאלית בשימוש במי צ’יה (שזה בעצם זרעי צ’יה מעורבים במים) היא שאם לא תאפשרו לזרעי הצ’יה קודם להתרחב, הם עלולים לגרום לבעיות אצל אנשים הסובלים מדיספגיה, הפרעות בליעה אחרות או דיברטיקוליטיס.
אין לצרוך את זרעי צ’יה יבשים משום שהם יכולים להתערבב עם הרוק וליצור ג’ל שעלול לחסום את הוושט.

קערה עם זרעי צ'יה וקיווי

אופן השימוש והאחסון של זרעי הצ'יה

ניתן לפזר זרעי צ’יה [1] על דגני בוקר ויוגורט, להוסיף אותם לשייקים ואפילו לאכול אותם במרק.
אתם יכולים להכין ג’לי צ’יה שישמש כמסמיך למרק שמנת וכתחליף ביצה.

מערבבים ¼ כוס זרעים עם 2 כוסות מים, נותנים להם לשבת יחד במשך 15 עד 30 דקות, ואז מערבבים אותם היטב.
אתם יכולים לערבב את הג’ל עם פירות טריים כדי ליצור ריבה, או עם מיץ פירות או חלב צמחי כדי להכין פודינג צ’יה.
ישנן עוד דרכים מעניינות להכין אוכל עם זרעי צ’יה, קראו את שאר המאמרים שלנו על זרעי הצ’יה המופלאים.

ריבת צ’יה

אתם יכולים גם להשתמש בזרעי הצ’יה כציפוי של חטיפי אנרגיה. פשוט יוצרים כדורים מהתערובת, ואז מרדדים את זרעי הצ’יה כדי ליצור ציפוי. זה יכול להיות תוספת מעולה לגרנולה תוצרת בית. בגלל השומן שיש בהם, יש לאחסן את זרעי הצ’יה בשקית או במיכל אטום במקרר או במקפיא כדי להאריך את חיי המדף שלהם. תיהנו מלעשות ניסויים עם זרעי הצ’יה ואל תשכחו להצטייד בחוט דנטלי – הזרעים אוהבים להיתקע בשיניים.

יותם פרל
יותם פרל
יותם הוא מאמן כושר מנוסה ויועץ תזונה. התשוקה שלו לתחום הביאה אותו לשתף את המידע עם העולם באמצעות בלוג זה. ההמלצות שלו ותכניות האימונים כבר עזרו לאלפי אנשים להשיג את הגוף שהם תמיד רצו ובאופן כללי להפוך לבריאים וחזקים יותר.
עשוי לעניין אותך..